|
کدخبر: 166749

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

دلار ارزان نمی‌شود / دولت ریزش‌های بورس را جمع کند

کارشناس بازار سرمایه ضمن این که از دولت خواست که همانطور که در با عرضه‌های آبشاری بازار را دستکاری کرده، برای جمع کردن ریزش آن هم اقدام کند، پیش‌بینی کرد که قیمت دلار کاهش نمی‌یابد.

بورس دلار ارزان نمی‌شود / دولت ریزش‌های بورس را جمع کند

حسن فهیمی در گفت‌وگو با گسترش نیوز با اشاره به جو روانی بازار در مورد نرخ دلار عنوان کرد که با توجه به تورم و نقدینگی قیمت دلار کاهش پیدا نمی‌کند، گفت: همانطور که زمانی دولت برای به‌دست آوردن منابع و جذب نقدینگی با عرضه‌های سنگین و آبشاری به بورس ورود کرد، امروز هم باید با سیاست‌های حمایتی مانع ریزش بیشتر شاخص و سلب اعتماد عمومی به بازار سرمایه شود.

حسن فهیمی

فهیمی ادامه داد: زمانی که سهم‌ها به صورت سنگین عرضه می‌شوند، مثل عرضه‌های شستا یا مخابرات، طبیعی است که بعد از مدتی این سهم‌ها ریزش کنند. وقتی که دولت سهام شرکت‌های خود را به قیمت‌های که نیاز دارد، می‌فروشد، ‌طبیعی است که بعد از مدتی بازار خواهان اصلاح یا فروش آن باشد، پس مسئولان و سازمان بورس وظیفه دارند که برای تامین نقدینگی این گروه و هر کسی که می‌خواهد از سهامداری این شرکت‌ها خارج‌ شود، چاره اندیشی کند.

دولت حمایت کند

فهیمی افزود: دولت سهم فروخته، ‌پول گرفته و می‌تواند ۱۰ درصد از منابع به‌دست آمده را برای حمایت از بازار صرف کند. این رفتار که هر روز و روی سهم‌های که دولت عرضه کرده، ‌ریزش‌های شدیدی اتفاق افتاد و از طرفی امکان فروش و جذب نقدینگی هم برای فروشندگان فراهم نیست، کارآیی بورس را زیر سوال می‌برد. از طرفی به مردم و معامله گران این پالس را می‌دهد که دولت فقط برای منافع خود سهامداری کرده و می‌کند و به فکر سهامداران نیست.

وی که پیش تر  در مدیریت بازار سرمایه مسئولیت داشت، مشکل این روزهای بورس را نقدینگی دانست و گفت: بورس امروز با مشکل کمبود نقدینگی و پایین بودن قدرت نقدشوندگی مواجه است. با حمایت‌های دولت، بورس و جو آرام می‌شود و تا حدی رفتارهای هیجانی که به مشکلات دامن می‌زنند، کاهش پیدا می‌کنند. بعضی‌ها از سهامداران راضی هستند که حتی به ضرر هم شده سهم شان را بفروشند و خارج شوند، مسئولان باید این شرایط را مهیا کنند که فروشندگان حتی در ضرر و زیان هم بتوانند بفروشند.

علت تشکیل صف های سنگین فروش

فهیمی در مورد علت تشکیل صف‌های فروش سنگین در بورس نیز توضیح داد: با وجودی که در آستانه رفع تحریم‌ها هستیم و بازار این انتظار را دارد که بعد از برجام قیمت دلار کاهش پیدا کند. به همین دلیل انتظار کاهش قیمت و سود سهم‌های که وابستگی ارزی دارند، در بازار شدت گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه با غلط دانستن تفکر فروشندگان، گفت: با وجود نقدینگی و تورمی که وجود دارد، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت دلار به حدی که جو می‌دهند، پایین بیاید و پیرو آن هم انتظار کاش سود و قیمت سهم‌های صادرات محور هم محقق نخواهد شد.

فهیمی با تاکید بر این که کاهش قیمت دلار محتمل نیست، گفت: افراد ناواردی که در بازار تحت تاثیر جو روانی قرار گرفته‌اند و ترس از دست دادن سرمایه شان ر ا دارند، بدون بررسی کافی و درست دست به ثبت سفارش فروش زده اند. در حالی که شرایط برای کاهش قیمت دلار آن گونه که گفته می‌شود، فراهم و ممکن نیست. قیمت دلار در توافقات اخیر هم تحت تاثیر قرار نگرفت و رنج ۲۵ هزار تومانی را همچنان حفظ کرده است.

وی در مورد تاثیر سیاست اخیر سازمان بورس و تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی گفت: قطعا تزریق منابع و نقدنگی جدید بی‌تاثیر نیست. چرا که نخستین ویژگی بازار سرمایه نقدشوندگی است و اگر این منابع تزریق شوند، بخشی از مشکلات بازار سرمایه حل خواهد شد. اگر دولت نقدینگی تزریق کند و فروشندگان حتی به ضرر هم خواهان فروش باشند و بتوانند بفروشند، ویژگی نقدشوندگی بازار تامین می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دیدگاه سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بورس درست نیست و سرمایه‌گذاران باید با دید بلند مدت و حداقل یک ساله، به سرمایه‌گذاری در بورس بپردازند. اگر با این دید سرمایه‌گذاری کنند، فارغ از نوسانات ارزی و سایر مولفه های اقتصادی، سود خواهند کرد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز
  • کارشناسی ارشداقتصاد ارسالی در

    هرکسی‌ به فکر خویشه کوسه بفکر ریشه شما پولتو توی بورس درار چیکار داری نون مردمو خراب کنی دلار برای انتخابات ریزش دارد و خواهد داشت همه چیز ریزش خواهد کرد به یاری خدا رییس آینده این مرز جلوی دلالان رو خواهد گرفت و ثبتنام عموم برای خودرو و قیمت های منصفانه نه دور از انتظار را کنترل خواهد کرد مثل چندین سال قبل

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت بر دزدان
    روزی می رسد که در پ یشگاه خداوند جوابگو شوید

  • ایران اسلامی و ناب محمدی ارسالی در

    حسین فهیمی گو‌خورد نون خور دلالا هست بیچ اره باید مردم رو دروغ زده کسی نمیگیره ما شین اینا همش بازی دلالا هست و بس این نوش ته ها همش بی اساس و دروغین تف تو شرفتون که تو ایران زندگی میکنید بی لیاقتا

  • علیرضا ارسالی در

    لطفا از این تفکرات دستوری و حمایتی از دو لت گرفته تا کارشناسان به اصطلاح اقتصادی ، فاصله بگیرید، بگذاریدبازارهای مالی و پ ولی برحسب قوانین آزاد اقتصادی فعالیت کنن د ، دولت برای کدام فردی دعوتنامه رسمی ب رای سرمایه گذاری در بازارسرمایه فرستاد که حالا ضرر هموطنانی که بصورت مستقیم و ب دون اطلاعات بورسی و فقط با این نیت که بت وانند در بازه زمانی کوتاهی صاحب ثروت شو ند را جبران کند آنهم به قیمت بالا نگه دا شتن دستوری قیمت ارز ، چرا ۸۰ درصداز مردم این کشور باید چوب امثال من را بخورند که بدون آگاهی و مستقیم وارد بازاری شویم که نسبت به آن متوهم بودیم ورودبه بازار سر مایه باید برای تازه واردها غیرمستقیم با شد و سودای یک شبه پولدارشدن باید فراموش شود، آیا درست است پول ملی کشورما دربرابر دلار ۴ هزاربرابرسقوط کند و مردم درفقر ب میرند که بورس رشد کند
    واقعا جای ت اسف دارد که چنین افرادی بنام کارشناس اقت صادی دراین کشور وبین این مردم نفس بکشند

  • علیرضا ارسالی در

    واقعا خاک بر سرتون با این مدیریت ایشالا روزگارتون سیاه بشه که روزگارمون رو سیاه کردید

ارسال نظر