|
کدخبر: 165394

گسترش نیوز بررسی کرد:

روی خوش بورس به ۲۴ هزار میلیارد تومان

دیروز عصر خبری منتشر شد که سازمان بورس ۲۴ هزار میلیارد تومان به بورس تزریق خواهد کرد و این خبر کافی بود تا بورس امروز را مثبت به پایان ببرد.

بورس روی خوش بورس به ۲۴ هزار میلیارد تومان

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با گسترش نیوز در پاسخ به این سوال که چرا بازار نسبت به این خبر واکنش مثبت نشان داد، گفت: تامین مالی از طریق اوراق و همچین خرید ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق توسط هلدینگ‌ها این پالس مثبت را به بورس داد که مشکل نقدینگی بازار سرمایه حل می‌شود و این گونه شاخص افزایش پیدا کرد.

حامد ستاک رفتار معامله گران حقیقی و حقوقی و خریدهای آنها در بورس را عامل دیگری برای رشد شاخص دانست و گفت: معامله گران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه هم در واکنش به تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به شروع به سهم خریدن کردند و این واکنش هم باعث تشدید روند مثبت شاخص شد.

حامد ستاک

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نوسانات و شرایط بازار گویای این بود که بازار از عدم نقدینگی رنج می‌برد و تا زمانی که نقدینگی وجود نداشت، بازار حرکت نمی‌کرد. با این تزریق نقدینگی امیدواریم که حداقل نقدشوندگی که یکی از بزرگترین فاکتورهای بورس است به بازار سرمایه بازگردد.

ستاک در پاسخ به سوال آیا تجربیات گذشته در مورد تکرار دوره رکود پس از حمایت دولت از طریق حقوقی‌ها در این دوران هم محتمل است و احتمال دارد بعد از تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان، دوباره بازار بریزد، گفت: می‌توان از تجربیات قبلی استفاده کرد و با حل نقاط ضعف، کاری کرد که مشکلات بورس با این حجم نقدینگی بهبود پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این بار تفاوت‌های با تزریق و حمایت‌های پیشین دارد و هلدینگ‌ها می‌توانند داوطلبانه برای انتشار اوراق و خرید سهام از سازمان بورس تقاضای نقدینگی و تامین مالی کنند. اگر با همان سرعتی که ادعا شده و سریع و ۴۸ ساعته موافقت‌ها بیایند و ارکان‌ها بازار سرمایه دست به‌دست هم بدهند تا تامین مالی به سرعت انجام شود و تنها بر روی کاغذ نباشد، می‌توان انتظار بهبود شرایط بازار سرمایه را داشت.

اول حل مشکل نقدینگی بعد رشد

ستاک در مورد زمان تاثیرگذاری تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی بر بازار سرمایه، گفت: دلسوزان بازار انتظار ندارند که با تزریق نقدینگی بازار رشد کنند، آنها در وهله اول انتظار دارند که مشکل نقدشوندگی بازار که باعث ایجاد صف‌های سنگین شود حل شود و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه، بورس را بازار نقد شونده‌ای ببینند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد که افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری و خرید اوراق با درآمد ثابت هستند می‌توانند اوراق منتشر شده از سوی هلدینگ، سود ثابتی را از سرمایه‌گذاری خود به‌دست بیاورند.

دیروز عصر محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران عامل هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه جلسه آنلاینی را برگزار کرد و ضمن دعوت از این شرکت‌ها برای ورود به فرآیند انتشار اوراق از تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس خبر داد.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تمام مجموعه‌های نهاد ناظر بازار سرمایه ماموریت دارند تا طی ۴۸ ساعت آینده، موانع پیش روی هلدینگ‌ها رفع و فرآیند‌های ورود نقدینگی به بازار سرمایه تسهیل شود و به منظور اطمینان از تخصیص منابع فوق به خرید سهام، این ارقام به صورت تدریجی به بازار تزریق می‌شود. به گفته دهقان دهنوی علاوه بر ۲۴ هزار میلیارد تومان نهایی شده، درخواست‌های جدید نیز از سوی شرکت‌ها پذیرفته می‌شود.

او به تدوین برنامه‌های جدید با هدف ورود نقدینگی، بهبود فرآیند نقدشوندگی و تعادل بازار سرمایه سرمایه، دغدغه‌ها و مشکلات هم اشاره کرده و آمار داد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته ۲۰۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده‌اند.

به گفته دهقان دهنوی اکنون بیش از ۵۷ میلیون نفر در بازار سرمایه حضور دارند.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر