|
کدخبر: 166229

توصیه کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

دولت، بورس را رها کند

کارشناس بازار سرمایه از دولت می‌خواهد که در راستای بازگشت رونق و ثبات به بازار سرمایه، آن را رها کند.

بورس دولت، بورس را رها کند

محسن رحمتی با اشاره به این که سیاست‌های دولت در بازار سرمایه، بورس را به این وضعیت کشانده گفت: سیاست هایی که دولت برای کسب نقدینگی در بورس به کار گفت باعث شد تا بازار به وضعیت ریزشی امروز رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه رفع محدودیت‌ها را یکی از نیازهای امروز بازار سرمایه دانست و گفت: سرمایه‌گذاران عموما از سرمایه‌گذاری در بازارهای که محدودیت‌های دارند، اجتناب می‌کنند و در حالی که امروز بورس با محدودیت‌های مواجه است، ثباتی هم در سیاست‌گذاری و اجرای قوانین وجود ندارد.

رحمتی ادامه داد: بازار هر چقدر آزادتر باشد، واکنش‌های راحت تر و درست تری به مسائل نشان می‌دهد و این واکنش‌های طبیعی برای سرمایه‌گذاران قابل درک تر هستند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که دولت در حال اصلاح و جبران بخشی از سیاست‌های غلط خود در بورس است، گفت: سال گذشته دولت در راستای جبران کسری بودجه خود اقدام به فروش حجم زیادی ارواق کرد و حجم زیاد فروش اوراق باعث خروج حجم زیادی از نقدینگی از بازار سرمایه شد. سیاست‌های این گونه دولت و همچنین خروج یکباره حجم نقدینگی از بورس به کاهش اعتماد عمومی نسبت به بورس و ریزش‌های پیاپی شاخص کل شدند.

رحمتی ادامه داد: درحال‌حاضر حجم فروش اوراق و سیاست‌های دولتی برای جبران انجام می‌شود، باید اعتماد عمومی هم با اجرای برنامه زیرساختی بازگردد تا توان و ظرفیت جذب سرمایه‌های خرد در بورس افزایش یابد. اگر اعتماد بازگردد، سرمایه‌ها جدیدی به بازار سرمایه جذب می‌شوند و مشکل نقدینگی کم تر می‌شود.

تازه واردان مقصرند

این کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که بخشی از مشکلات امروز بازار سرمایه هم ناشی از رفتارهای غیر حرفه‌ای و هیجانی مردم است. رحمتی توضیح داد: با ورود افراد عادی که فاقد دانش و ابزارهای لازم برای سنجش ارزندگی سهم‌ها بودند، رفتارهای هیجانی شدت گرفت و تازه واردان بورس تحت تاثیر حجم صف‌ها و بدون توجه به ارزش ذاتی و واقعی سهم ها، سفارش‌های خود را ثبت کردند و این موضوع بر شخص و بازار بسیار تاثیر گذاشت.

رحمتی به تازه واردان و افرادی که از دانش لازم برای مدیریت و معامله در بازار سرمایه برخوردار نیستند، پیشنهاد کرد که به جای معاملات مستقیم، از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری، وارد بورس شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با ایجاد فضای فرهنگ‌سازی برای جذب سرمایه‌های تازه واردان به صندوق‌های سرمایه گذاری، علاوه بر این که سرمایه افراد از نوسان در امان خواهد بود، از حجم صف‌های غیر حرفه‌ای نیز کاسته می‌شود.

امروز در حالی شاخص کل یک میلیون و ۲۲۳ هزار واحد افت کرد که این شاخص هفتم فرودین ماه و نخستین روز کاری سال جدید را با رقم یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به پایان برده بود.

معامله روی سهم‌های فولاد، فملی، شستا، فارس، کچاد، شیران و شپنا بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند.

فملی، اپال، سیتا، بوعلی، ساراب، شستا و و بملت هم پرتراکنش‌های بازار بودند.

شاخص فرابورس هم امروز بیش از ۷۰ واحد افت را تجربه کرد و روی عدد ۱۷ هزار و ۸۸۰ واحد ایستاد.

 معاملات سهم‌های آریا، هرمز، زاگرس، صبا، شگویا، ذوب و ومهان بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابروس داشتند.

امروز بگیلان، آریا، بپاس، غگیلا، بپیوند و صبا پرتراکنش‌های فرابورس بودند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها