|
کدخبر: 163450

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

عرضه کل زنجیره فولاد در بورس، ضمانت اجرایی ندارد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نبود سازوکارهای قانونی برای عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا، گفت: عرضه کل زنجیره فولاد در بورس ضمانت اجرایی ندارد.

بورس عرضه کل زنجیره فولاد در بورس، ضمانت اجرایی ندارد

آرمین دهدزی در گفت‌وگو با گسترش نیوز عنوان کرد: عرضه کل زنجیره فولاد، بیش از آن که الزام‌آور و قانونی پیگیری شود، تعاملی پیگیری شده و الزام قانونی در این باره هنوز وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که خلاهای قانونی باعث عدم توفیق در عرضه کل زنجیره در بورس شده است، گفت: دستورهایی که در مورد عرضه کل زنجیره فولاد در بورس، داده شده، فایده ندارند و تا زمانی که بخش‌نامه، دستورالعمل و یا قانونی در این باره صادر نشود، عرضه کل زنجیره در بورس کالا محقق نخواهد شد.

آرمین-دهدزی

دهدزی به تلاش‌های بورس‌کالا برای عرضه آهن اسنفجی اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان و خریداران به معامله خارج از بورس عادت کرده‌اند و برای شان تغییر بازار سخت است. به همین دلیل بورس کالا هنوز نتوانسته تولیدکنندگان آهن اسفنجی را قانع کند که کالای خود را در بورس عرضه کنند.

این معامله گر بورس کالا گفت: تحقق هدف عرضه کامل زنجیره سنگ‌آهن تا فولاد، علاوه بر این که در گرو ایجاد بسترهای قانونی است، نیازمند ایجاد فضای جذاب و شفاف برای معامله‌گران است، در غیر این صورت، نمی‌توان انتظار داشت که زنجیره به صورت کامل در بورس معامله شود.

دهدزی در خصوص جذابیت‌های عرضه کالا در بورس گفت: عرضه کالا به خصوص صنایع بالادستی در بورس جذاب است، چرا که معاملات از قیمت پایه و در فضای رقابتی انجام می شوند. عرضه‌کنندگان با خریداران بیشتری مواجه می‌شوند و می‌توانند محموله‌های‌شان را به قیمت بالاتری بفروشند.

وی تاکید کرد که برای جذب تولیدکنندگان، باید دستورالعمل‌ها به گونه‌ای تدوین شوند که آنها منافع خود را در عرضه در بورس کاملا ببینند.

دهدزی در مورد این که تولیدکنندگان در برابر شفاف سازی‌های که بورس برای آنها به دنبال دارد مقاومت دارند و یکی از دلایل عدم استقبال آنها، عدم شفاف‌سازی و پنهان‌سازی تخلفاتی است که گاها به آن متهم می‌شوند، گفت: بیشتر شرکت‌های بزرگ زنجیره دولتی هستند و ایمیدرو هم در آنها سهم دارد. ایمیدرو می‌تواند با سیاست گذاری درست، نقش خود را در عرضه کل زنجیره به درستی ایفا کند. اما شواهد گویاست که مسئولان به صورت جدی عرضه کل زنجیره در بورس را دنبال نمی‌کنند.

عارضه سلب اختیار انتخاب خریدار

کارشناس بازار سرمایه در خصوص محدودیت‌های که به دنبال عرضه در بورس کالا، به وجود می‌آیند، گفت: معاملات در بورس کالا هر چند مزایای به دنبال دارد، اما ممکن است تولیدکنندگان را با محدودیت‌های از جمله، خروج اختیار فروش و عدم امکان انتخاب خریدار، مواجه کند.

 دهدزی در حالی بر این باوراست که خلاهای قانونی و نبود الزام به عرضه کل زنجیره در بورس وجود دارد که محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس اخیرا در گفت‌وگوی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰، کل زنجیره در بورس معامله خواهد شد.

به گفته عضو شورای‌عالی بورس، سال گذشته اوج التهاب و چالش در حوزه تنظیم بازار فولاد به موضوع قیمت‌گذاری دستوری اختصاص داشت که این رویکرد معاملات بازار سهام و سهام شرکت‌های فولادی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها