|
کدخبر: 153650

گذری بر اخبار مهم فولادی در هفته گذشته

خبر خوب هفته گذشته، جلسه رئیس سازمان بورس با مدیران شرکت‌های فولادی بود که از یک سو، اراده مدیران فولادی برای حمایت از حقوق میلیون سهامدار را به نمایش گذاشت و از سوی دیگر، این جلسه خبرهای خوبی برای سهامداران نمادهای فولادی و سنگ آهنی به همراه داشت.

معدن گذری بر اخبار مهم فولادی در هفته گذشته

خبر خوب هفته گذشته، جلسه رئیس سازمان بورس با مدیران شرکت‌های فولادی بود که از یک سو، اراده مدیران فولادی برای حمایت از حقوق میلیون سهامدار را به نمایش گذاشت و از سوی دیگر، این جلسه خبرهای خوبی برای سهامداران نمادهای فولادی و سنگ آهنی به همراه داشت. رئیس سازمان بورس در این جلسه خبر داد که برای کنار رفتن قیمت‌گذاری دستوری، تعامل خوبی با وزارت صمت، ایجاد شده است.

محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس در نشست با مدیران فولادی کشور گفت: شما مدیران صنعت فولاد کشور، وکیل میلیون‌ها سهامدار عدالت هستید و باید از حقوق آنها دفاع کنید که خوشبختانه این اراده و رویکرد برقرار شده است. از شما تولیدکنندگان فولاد کشور می‌خواهیم در راه توسعه بازار سرمایه و ایجاد رقابت در بازار به ما کمک کنید، چون قطعا شفافیت و رقابت به توسعه شما نیز کمک می‌کند؛ از سوی دیگر شما وکیل میلیون‌ها سهامدار هستید تا در حق آنها اجحاف نشود و این مسئولیت سنگینی است. وی تاکید کرد: هر گونه دخالت در قیمت کالاها از جمله فولاد در بورس، شفافیت را کاهش می‌دهد و عدالت را نقض می‌کند؛ از این رو سازمان بورس براساس قانون، اجازه قیمت‌گذاری دستوری را نمی‌دهد که خوشبختانه تعامل بسیار مطلوبی با وزارت صمت و شخص وزیر صمت ایجاد شده است.

این نشست، خبرهای خوبی برای سهامداران نمادهای زنجیره فولاد به همراه داشت. حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه در این نشست با بیان اینکه شرایط فولاد مبارکه اصفهان مطلوب بوده و افزایش سرمایه دیگری نیز در دستورکار این شرکت است، گفت: فولاد مبارکه پروژه‌های جدیدی در دست اجرا دارد که مهم‌ترین آن تاسیس ۴ هلدینگ مالی و بزرگترین صندوق بازارگردانی است که تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود؛ البته ۹ پروژه بزرگ این شرکت نیز تا سال ۱۴۰۰۴ راه‌اندازی خواهد شد.

ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در این نشست با اعلام این خبر که چادرملو ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن برای تامین نیاز واحدهای فولادی به ویژه ذوب آهن به صورت حراج باز در بورس کالا عرضه خواهد کرد، گفت: ذخایر خوبی در حال اکتشاف داریم و این خبر را به محض اطلاعات بیشتر در اختیار سهامداران خود قرار خواهیم داد.

منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در این جلسه گفت: ذوب آهن در تامین مواد اولیه همواره مشکل داشته درحالی که ۱۰ درصد تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است که در تلاش هستیم این مشکلات به زودی رفع شود؛ شرایط سهام شرکت در بورس نیز بهبود خواهد یافت به طوریکه درخواست داریم سهم ذوب آهن از فرابورس به بورس منتقل شود و اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

نامه هفته

در هفته گذشته، تولیدکنندگان فولاد ایران طی یک نامه جمعی به رئیس مجلس درخواست کردند که بررسی طرح فولادی مجلس، در کمیسیون صنایع و معادن و صحن علنی مجلس به تعویق بیفتد تا راهکارها و برنامه‌های مسئولان جدید (معاون معدنی وزارت صمت و رئیس بورس و اوراق بهادار) در تعامل با مجلس به نحو مطلوب و موثر تهیه و منافع مصرف‌کنندگان نهایی تامین گردد.

قاطبه شرکت‌های بزرگ زنجیره فولاد همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، فولاد کاوه جنوب، گل گهر، چادرملو، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، جهان فولاد سیرجان، مجتمع جهان فولاد غرب و … این نامه را امضا کردند.

این درخواست فولادسازان از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با توجه به ضرورت درنظر گرفتن مسائل متعدد اجرایی و فنی برای تنظیم بازار بیش از ۲۰۰ نوع محصول فولادی و در نظر گرفتن ملاحظات بازار فولاد و بازار سرمایه، توسعه صادرات فولاد و ارزآوری، حقوق و منافع سهامداران، تامین مالی پروژه‌های فولادی و توسعه زنجیره فولاد، برنامه‌ریزی جهت تامین مواد اولیه واحدهای فولادی و همچنین با توجه «به انتصاب مدیران جدید کارآزموده و با سابقه در راس معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار»، مطرح شده است.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید فولاد دانست. در هفته گذشته، در بین نمادهای زنجیره فولاد، سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان بالاترین رشد قیمت را داشت. رشد قیمت نماد فولاد در هفته گذشته ۱۰.۱ درصد بود.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۳۴۱ هزار و ۵۲۳ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۴۴۹۹ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۳۹۵ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

منبع: چیلان

ارسال نظر