|
کدخبر: 162613

برگ برنده بورس در روزهای آینده

کارشناس بازار سرمایه نوسانات بازار سرمایه را به دلیل واقعی نبودن قیمت دلار دانست و مطرح کرد: تا زمانی که تکلیف دلار و سرنوشت ریاست جمهوری روشن نشود، بازار متعادل خواهد بود.

بورس برگ برنده بورس در روزهای آینده

امروز تحرکات بازار سرمایه نشان داد که این بازار هنوز به ثبات نرسیده است، چراکه در معاملات روز جاری، شاخص کل کارش را با سقوط آغاز کرد و پس از مدتی، دوباره رو به رشد شد، اما این رشد چندان دوام نداشت و باز هم با افزایش فشار فروش سهام در گروه‌های پالایشی و برخی از سهم‌های فلزی، شاخص کل مجدد افت کرد و وارد فاز قرمز شد که به گفته کارشناسان بازار سرمایه، افت امروز به دلیل ثبات نداشتن قیمت دلار و عدم آگاهی از قیمت واقعی این ارز است.

در معاملات روز جاری، شاخص کل همزمان با آغاز شدن معامله‌ها رو به کاهش حرکت کرد و تا حدود یک میلیون و ۳۰۲ هزار واحد پایین آمد، اما با حمایت سهامداران حقوقی دوباره روی ریل صعود افتاد و تا دقایقی بیش از ۳ هزار واحد رشد کرد، اما این رشد هم وضعیت را سبز نکرد و شاخص کل بازار در ادامه معاملات باز هم سقوط بیشتری داشت تا اینکه در انتهای معاملات با کاهش ۳ هزار و ۷۹۹ واحدی به یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۸۸ واحد رسید.

با این وجود، شاخص کل هم‌وزن در خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد و حمایت از برخی سهم‌ها باعث شد تا این شاخص با افزایش ۲۷۶ واحدی، در ارتفاع ۴۴۲ هزار و ۸۲۸ واحدی قرار بگیرد. در این میان، کاهش قیمت فلزات اساسی در جهان به خصوص کاهش قیمت ادامه‌دار طلا، باعث شد تا برخی از سهم‌های این گروه در بورس اوراق بهادار تهران، افت قیمت داشته باشند، اما فولادی‌ها مورد حمایت قرار گرفتند و از منجلاب سقوط درآمدند. به هر حال، شاخص فلزات اساسی امروز ۸۶۵ واحد رشد کرد و در خانه ۹۷۷ هزار و ۵۱۲ واحدی قرار گرفت.

امروز در لیست سهم‌های پرتراکنش بازار، نمادهای «شپنا»، «شستا»، «شتران»، «اپال»، «فملی»، «فولاد» و «بترانس» دیده می‌شدند و در این میان، نمادهای «فارس»، «فملی»، «تاپیکو» و «خودرو» بیشترین تأثیر منفی و سهم‌های «فولاد»، «شتران» و «اپال» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

معاملات روز جاری به گونه‌ای دنبال شد که نمادهای فولادی در گروه فلزات اساسی هم رشد داشتند و هم افت؛ به نحوی که نمادهای «فخوز»، «فولاد» و «کاوه» رشد قیمت را تجربه کردند در حالی که نمادهای «فولاژ» و «فجر» بیشترین افت قیمت را داشتند. در گروه کانه فلزی، نماد «کگل» با وجود حمایت، هیچ رشدی نداشت و «کچاد» هم افت قیمت داشت. در فرابورس هم نماد «ذوب» با استقبال سهامداران رشد اندکی را تجربه کرد.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز این بازار گفت: بازار سهام امروز در حالی معاملات خود را آغاز کرد که بسیاری از نمادها با افزایش حجم عرضه همراه بودند و همین مسئله موجب کاهش شاخص کل شد. با گذشت کمتر از یک ساعت از آغاز معاملات، شاخص کل حدود سه هزار و ۸۰۰ واحد افت کرد، اما در همین نقطه بود که سهامداران حقوقی مانند روزهای آخر سال گذشته وارد کار شدند و توانستند مجدد موج مثبت در سهامداران ایجاد کنند تا خریدارانی برای برخی از سهم‌ها پیدا شود و شاخص کمی بالا بیاید، ولی باز هم فشار فروش از طرف سهامداران حقیقی باعث شد که شاخص دوباره سقوط کند.

وی در ادامه تصریح کرد: این واکنش‌ها ناشی از برخی از رفتارهای هیجانی موجود در بازار است و همچنان بی‌اعتمادی در بازار و سهامداران وجود دارد که همین موضوع بازار را با یک روند نوسانی همراه کرده است و البته، قیمت ارز هم در این میان نمی‌توان نادیده گرفت چراکه تا مشخص نشدن قیمت واقعی دلار و به ثبات نرسیدن آن و با توجه به انتخابات ریاست جمهوری بازار با یک روند نوسانی به کار خود ادامه می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت طلا در جهان در حال کاهش است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، قیمت طلا در جهان در حال کاهش است و این روند تا مدتی ادامه خواهد داشت و به همین نحو، قیمت دیگر کامودیتی‌ها همزمان با افزایش واکسیناسیون مردم جهان در مقابل کرونا، باعث خواهد شد تا قیمت‌ها کمی اصلاح شوند که البته، این افت قیمت نمی‌تواند چندان شدید باشد که ارزش کامودیتی‌ها را مانند قبل پایین آورد بنابراین، باز هم باید منتظر یک بازار تعادلی در ادامه باشیم تا زمانی که چشم‌انداز مذاکرات ایران با غرب مشخص شود.

عقیلی در پایان خاطرنشان کرد: بازار هنوز برآورد روشنی نسبت به اخبار مربوط به قرارداد اقتصادی ایران و چین ندارد و باید در انتظار واکنش بورس به این اخبار در روزهای آتی باشیم. افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر شاید برگ برنده بازار در روز جاری باشد زیرا ۶۰ درصد شرکت‌های بورسی مستقیم و غیر مستقیم با ارز ارتباط دارند و نوسان اخیر شاید فشار به بزرگان را کم کند. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که بازار کمی متعادل به حرکت خود ادامه دهد، اما باید توجه کرد که بازار در بلندمدت حتما افزایشی خواهد بود.

منبع: بازا
  • نیلوفر ارسالی در

    چطوری میتونید این همه طالم باشید ،خدا ازتون نگذره، ۵ میلیون پولم شده ۱میلیون

  • حمید ارسالی در

    فقط دستوریه و مردم سرکار و کارشناسان خود ی دولت که این نظرات و میدن

  • ناشناس ارسالی در

    بابا بازی دیگه بسه

  • ناشناس ارسالی در

    مسخره ها

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها