|
کدخبر: 162518

برگ برنده بورس برای امروز (۱۴۰۰/۰۱/۱۰)

بورس در روزهای ابتدایی ۱۴۰۰ توان کافی برای صعود نداشت اما احتمال دارد تغییرات قیمت دلار روی آن تاثیر بگذارد.

ارزش معاملات بورس گرچه در شروع سال جاری به علت نیمه تعطیل بودن سایر بازارها، پایین‌تر از روزهای عادی سال بوده اما سطح نوسان آن با وضعیت توصیف شده ناهمخوان بوده است. در دور روز کاری بورس فراز و فرود شاخص بالا بوده و حتی در روز دوم راه شاخص کل از شاخص هم وزن جدا شد.

برخی گروه‌ها همانند خودرو و قطعات، حمل‌ونقل، بیمه و بازنشستگی و زارعت شرایط بهتری داشتند. «خساپا» که بیشترین حجم معاملات را در روز یک شنبه داشت از صف فروش ابتدای معاملات به صف خرید در انتهای بازار رسید تا امید به سبزپوشی بازار در روزهای آتی افزایش یابد.

اما در بیشتر گروه‌ها همانند فرآورده‌های نفتی، روند یکپارچه‌ای در بازار مشاهده نشد. با توجه به اینکه در هفته جاری فقط ۲ روز کاری دیگر وجود دارد، انتظار می‌رود معاملات بازار از روز شنبه وارد فاز جدی شود و این روزها، سرمایه‌گذاران با محافظه‌کاری بیشتری بازار را دنبال کنند.

بورس در نوروز ۱۴۰۰ از دید سهامداران

فعالان بازار اعتقاد دارند: حجم خبرهای موثر و غیرموثر بر بورس باعث شده توجه سرمایه‌گذاران فعلا به موضوعات دیگر جلب شود. در میان خبرهایی که شاید تاثیری بر شرایط آتی بورس بگذارد، سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و مسائل مربوط به پیشنهادهای آمریکا به ایران است. بازگشایی نماد «شستا» مهم‌ترین اتفاق بازار روز یک شنبه بود برخی سهامداران اعتقاد دارند با بازگشایی شستا و مثبت کردن آن و دستکاری در عدد شاخص کل نمیتوان به سهامداران القا کرد که حال بازار خوب است.

از دید فعالان بازار نزدیک به یک ماه است که بازار مصالح اصلی خود یعنی پول و اعتماد را از دست داده است و اهتمامی بر تغییر وضعیت موجود دیده نمی شود. برآیند تحولات معاملات در دو روز اخیر، بیانگیر بی تصمیمی سهامداران است.دامنه نامتقارن میزان نقدشوندگی بازار را بسیار پایین آورده و مسیر طبیعی بازار را منحرف نموده است

پیش بینی بورس امروز ۱۰ فروردین

روز یک شنبه ارزش معاملات سهام در سطح اندکی قرار داشت و در مقابل بازار اوراق مشارکت پر رونق بود. شاخص هم وزن رشد کرد و برخی نمادهای بزرگ مانند شستا و خودرو نیز افزایش قیمت داشتند، اما سمت قرمزرنگ بازار با حضور بزرگان بازار سنگینی کرد و موجب افت شاخص کل شد. نمادهایی مثل فولاد، فملی، فارس، شپنا، کچاد، شبندر، تاپیکو، ومعادن، فخوز، پارس، شتران و نوری همگی با افت قیمت مواجه بودند.

بنابراین بورس نشان می‌دهد که توان صعودی شدن را دارد. از طرف دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که بازار هنوز برآورد روشنی نسبت به اخبار مربوط به قرارداد اقتصادی ایران و چین ندارد و باید در انتظار واکنش بورس به این اخبار در روزهای آتی باشیم.افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر شاید برگ برنده بازار در روز جاری باشد. زیرا ۶۰ درصد شرکت های بورسی مستقیم و غیر مستقیم با ارز ارتباط دارند. نوسان اخیر شاید فشار به بزرگان را کم کند.

البته برخی دیگر اعتقاد دارند سهامداران عمده هنوز به بازار بازنگشته اند از سوی دیگر نرخ های کنونی دلار قبلا از سوی سهامداران پیش خور شده است بنابراین نوسان دلار نیز نمی تواند محرک بازار سهام باشد در این حالت تصور این گروه حرکت کم رمق بورس تا ابتدای ۱۴ فروردین است.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها