|
کدخبر: 161559

دلایل روند صعودی و عجیب شاخص بورس در سال ۹۹

بازار سهام در سال ۹۹ بیش‌ترین صعود و نزول شاخص را تجربه کرد. ورود حجم زیاد نقدینگی در یک مدت کوتاه، موجب افزایش حجم تقاضا و قیمت‌ها و در نهایت جهش شاخص کل در بازار سهام شد.

بورس دلایل روند صعودی و عجیب شاخص بورس در سال ۹۹

بازار سهام در شش ماه اول سال ۹۹ روند بسیار خوبی را طی کرد و شاخص بازار با یک سیر صعودی از کانال دو میلیون هم عبور کرد. کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده هستند که تبلیغات زیاد دولت و مجلس و ارگان‌های مختلف باعث ورود سهامدارن جدید و نقدینگی زیاد به بازار شد.با توجه به ورود حجم زیادی نقدینگی به بازار که موجب افزایش حجم تقاضا در بازار شد، شاخص روند صعودی عجیبی را طی کرد.

کارشناسان معتقدند حجم نقدینگی در حال گردش در بازار سهام به قدری زیاد بود که معاملات در شش ماه اول سال به تمامی اخبار منفی و حواشی سیاسی و اقتصادی از جمله نوسان نرخ ارز، شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن در نرخ‌های جهانی و نرخ نفت واکنشی نشان نمی‌داد و به روند صعودی خود ادامه می‌داد.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: حجم نقدینگی به قدری زیاد بود که بسیاری از نمادها روند کاملا صعودی داشتند و این امر در ابتدا برای تحلیلگران یک مسئله نسبتا عجیب و بعید بود.

رضایتی با اشاره به اینکه بازدهی بورس در شش ماه اول سال ۹۹، حدودا مثبت ۱۵۰ درصد بود ادامه داد: روند صعودی بورس به گونه‌ای بود که بدون تاثیر از متغیرهای منفی‌ای که پیرامون بازار قرار داشت روند صعودی را طی می‌کرد. فاکتورهایی مثل نوسان شدید نرخ دلار، بحران ویروس کرونا و ابهامات نرخ نفت در آن ایام با توجه به ورود نقدینگی به بازار، تاثیری در روند معاملات بازار نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بیشترین صعود و نزول تاریخ شاخص بازار را در یک مدت نسبتا کوتاه مشاهده کردیم. رفته رفته بازار به مرحله‌ای رسید که تمام اخبار مثبت همچون کاهش نرخ دلار و افزایش نرخ نفت تاثیری در روند نزولی بازار نداشت و بازار به روند فرسایشی خود ادامه می‌داد.

مهدی رضایتی با اشاره به اینکه بازار سال ۹۹ با وجود بازدهی مثبت ۱۵۰ درصدی باعث متضرر شدن درصد زیادی از سهامداران شد، توضیح داد: اگر ورود پول به آن اندازه زیاد نبود، احتمالا شاخص در طول معاملات سال ۹۹ به همین مرحله‌‎ای که درحال‌حاضر وجود دارد (کانال یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد) می‌رسید.

او در پایان با اشاره به بیشترین صعود و نزول شاخص در سال ۹۹ گفت: سیاست‌گذارن موثر در روند بازار و عملکرد حقوقی‌ها در بازار باعث رشد بیش ‌از حد شاخص و در نتیجه سقوط فرسایشی طولانی مدت در بازار سال ۹۹ شد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها