|
کدخبر: 161436

سیگنال‌های موثر بر بورس در سال جدید

کارشناسان معتقدند در سال آینده فاکتورهایی همچون نرخ ارز، ثبات نرخ‌های جهانی و سیاست‌های دولت جدید در روند بازار سهام در سال ۱۴۰۰ موثر است و سرمایه‌گذارن و بازار در انتظار گذر زمان برای به تعادل رسیدن و مشخص شدن این فاکتورها هستند.

بورس سیگنال‌های موثر بر بورس در سال جدید

سناریوهای مختلفی برای بازار سهام در سال۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود. انتخابات ریاست‌جمهوری، مذاکره کردن یا نکردن با امریکا، نوسان نرخ ارز و مسائلی از این قبیل از فاکتورهای مهم موثر در بازار سال ۱۴۰۰ است. سهامداران و شرکت‌های بورسی در انتظار مشخص شدن این فاکتورها برای آغاز و ادامه دادن فعالیت خود در سال ۱۴۰۰ هستند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه چندین مسئله در رابطه با روند بازار در سال۱۴۰۰ موجود دارد، توضیح داد: با توجه به تحرکات و تغییرات سیاسی کمی که در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود و همچنین بازگشت حجم کمی از پول‌های بلوکه شدن ایران از کشورهایی مثل کره جنوبی و عراق شاهد جو نسبتا هیجانی در بازار ارز هستیم که اگر اینگونه باشد روند بازار واکنش‌های زیادی به نوسان نرخ ارز نشان می‌دهد.

نصیرزاده باشاره به اینکه به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۰ تورم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد را داشته باشیم، تصریح کرد: تورم، موضوعی است که می‌تواند در نرخ ارز اثرگذار باشد. باتوجه به انتخابات ریاست جمهوری و اعمال برخی از سیاست‌های احتمالی از سوی دولت جدید در نیمه دوم سال به نظر می‌رسد نرخ دلار در بدترین حالت ۳۰ و در بهترین حالت بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با توجه به پیش‌بینی‌های موجود برای نرخ ارز بیان کرد: با توجه به روند کنترلی که برای نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود، انتظار می‌رود روند بازار، تعادلی باشد. همچنین قیمت‌های جهانی در سال ۹۹ نوسانات شدیدی را تجربه کرد، اما باتوجه به تولید و توزیع واکسن کرونا، انتظار می‌رود سال ۱۴۰۰ با ثبات نسبی، یک روند افزایشی را پشت سر بگذارد.

سلمان نصیرزاده با اشاره به در پیش رو داشتن انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: همواره در سال‌های انتخاباتی بازار یک روند محتاطانه را سیر می‌کند. رویکرد دولت بعدی شاید رویکرد متفاوتی نسبت به دولت‌ قبلی باشد.

اودر ادامه گفت: با توجه به اینکه اطلاعیه‌های عملکرد سالانه شرکت‌ها و از طرفی الزام صندوق‌ها برای تزریق نقدینگی به بازار رادر پیش داریم، روند بازار رو به بهبود است. همچنین در هفته‌های پایانی سال ۹۹ افزایش حجم معاملات و صعود شاخص را مشاهده کردیم که نشان می‌دهد روند بازار رفته رفته متعادل‌تر می‌شود.

نصیرزاده معتقد است اگر دامنه نوسان اصلاح شود و شرایط سرمایه‌گذاری و تزریق نقدینگی فراهم شود با توجه به نکات مذکور و اصلاح قیمت‌هایی که اتفاق می‌افتد شرایط برای رشد بازار فراهم می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: سه ماهه اول سال یا حداکثر در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ بازار می‌تواند بازدهی مثبتی را ثبت کند. با شروع اصلاح قیمتی از مرداد ماه و ادامه داشتن آن تا تقریبا پایان سال ۹۹، بازار ظرفیت رشد نسبی را حداقل در نیمه اول سال ۱۴۰۰ دارد.

سلمان نصیرزاده توضیح داد: در نمیه دوم سال با تغییر دولت طبیعتا اعمال سیاست‌های جدید را مشاهده می‌کنیم. از طرفی احتمال دارد افزایش نرخ سود بانکی در پیش باشدکه همین مسئله احتمال دارد شرایط را برای بازار سهام سخت‌تر کند.

او ادامه داد: در حالت کلی در سال ۱۴۰۰ بازار متعادلی را خواهیم داشت و احتمال دارد با یک نگاه خوشبینانه شاخص به کانال یک میلیون و ۷۰۰ برسد. بازار سهام، بازاری است که نیاز به اعتمادسازی دارد و این برگشت اعتماد مستلزم گذشت زمان است.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    آهای تاریخ تو بگو تا بار دگر مردم بدبخت دردام مکر این مکاران نیفتن،بورس یا قمارخ انه؟سرمایتون را درتوالت بریزین بهتراز قم ارخانه این کشوره

  • ناشناس ارسالی در

    مردم بخدا اینها دروغ میگن اگرتاریخ را می خواندیم وتمام میشدچنین شرایطی در هیچ جای تاریخ نمیخوانیم این عوضیهای بی شرف چقدر پرروهستند واقعا اینها هرچی فکرمیکنم نمی دانم چه اسمی به شخصیت اینها برازنده است واقعا که اینها دیگه کی هستندمالکدام خراب شده هستن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها