|
کدخبر: 160938

بورس اندکی جان گرفت

معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران با خریدهای سهامداران حقوقی برای چهارمین روز متوالی در آخرین هفته زمستان، با سبزپوشی نماگرهای اصلی بورسی همراه شد.

بورس بورس اندکی جان گرفت
بر این اساس شاخص کل بورس با رشد ۹/ ۲درصدی پایان سبزی را در حوالی مرز ۳/ ۱میلیون واحد رقم زد. بازار فرابورس نیز از این امر مستثنا نبود و شاخص کل با رشد ۲ درصدی، معاملات سه‌شنبه را پایان داد.

درحالی‌که تنها یک روز معاملاتی تا بسته شدن کارنامه سال ۹۹ بورس اوراق بهادار تهران زمان باقی است، شاهد افزایش تقاضا و سبزپوشی نماگرهای اصلی بورس و فرابورسی به واسطه خریدهای سهامداران حقوقی هستیم، هرچند در جریان معاملات روز گذشته تحرکات مثبت اما محدودی از سوی حقیقی‌های بازار مشاهده شد. بر این اساس روز گذشته شاخص کل بورس با رشد ۳ درصدی (بیشترین میزان از ۲۵ بهمن ماه) تا حوالی مرز ۳/ ۱میلیون واحد پیشروی داشت و در نهایت روی عدد ۲۹۰/ ۱میلیون واحد پایان سبزی را رقم زد.

در این میان سه نماد بزرگ «فارس»، «فولاد» و «فملی» در مجموع بیش از ۱۱ هزار واحد در جهش شاخص کل بورس اثر مثبت برجای نهادند. از سوی دیگر شاخص کل هموزن نیز که متاثر از وزن یکسان نمادهای بورسی است، ۳هزار واحد (۷/ ۰درصد) به جلو گام برداشت و بیشترین میزان رشد از ۲۵ بهمن ماه را رقم زد. نمادهای فرابورسی نیز دیروز با افزایش تقاضا همراه شدند و این امر منجر به رشد ۲ درصدی شاخص کل این بازار شد تا این نماگر فرابورسی مجددا عدد ۱۷هزار و ۸۲۷ واحد را لمس کند. بر این اساس این شاخص فرابورسی نیز به بیشترین میزان رشد از ۴ بهمن ماه تاکنون رسید. در این بین سه نماد فرابورسی «بپاس»، «مارون» و «صبا» با اثرگذاری در مجموع ۱۳۰ واحدی در سبزپوشی شاخص کل فرابورس بسیار موثر بودند.

روز سه‌شنبه شاهد افت ارزش صف فروش‌ها بودیم. این امر در حالی اتفاق افتاد که روز دوشنبه آخرین زمان برای دریافت پول ماحصل از فروش سهام توسط سهامداران در سال ۹۹ بود. به بیان دیگر سهامداران تنها روز دوشنبه فرصت داشتند تا پول حاصل از فروش سهام خود را در آخرین روزهای سال دریافت کنند. این موضوع تا حدودی توانست از حجم و ارزش صف‌های فروش در معاملات روز سه‌شنبه بورس بکاهد.

روز گذشته مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس نحوه پرداخت سود سهام مشمولان سهام عدالت را اعلام کرد. بر این اساس مقرر شد سود قابل تقسیم شرکت‌های سرمایه‌گذار‌پذیر سهام عدالت شامل ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی متعلق به تمامی مشمولان سهام عدالت اعم از مستقیم و غیرمستقیم از محل عملکرد سال مالی منتهی به شهریور ۹۹ که مجامع سالانه آنها در سال ۹۹ برگزار شده توسط سپرده‌گذاری مرکزی تجمیع شده و به نحو اعلام شده، میان مشمولان سهام عدالت توزیع شود.

بورس اندکی جان گرفت

از جمله نکات مثبت در معاملات بورس دیروز افزایش ارزش دادوستدهای خرد میان سهامداران به نسبت روزهای معاملاتی قبل بود. بر این اساس روز سه‌شنبه ارزش دادوستدهای خرد بورسی با رقم ۵۸۳۹ میلیارد تومان، بیشترین میزان از ۲۷ بهمن ماه تاکنون را به خود اختصاص داد. هرچند ارقام این روزها به هیچ عنوان قابل مقایسه با سقف‌شکنی‌های ارزش دادوستدها در مردادماه (۷مرداد۹۹) امسال نیست. در جریان معاملات سه‌شنبه نماد دارویی «برکت» با ارزش ۳۴۰ میلیارد تومانی، بیشترین رقم دادوستد شده سه‌شنبه را در معاملات خرد بورسی داشت. در معاملات خرد فرابورسی نیز ۲۴۷۵ میلیارد تومان میان سهامداران دادوستد شد که نماد معاملاتی «رافزا» با ارزش ۱۵۹ میلیارد تومانی، بیشترین ارزش معاملات خرد فرابورس را به خود اختصاص داد. در کل معاملات نیز، دو صندوق «دارا یکم» و «پالایش» نیز همچنان در صدر بیشترین ارزش دادوستدها میان سهامداران قرار دارند.

حقیقی‌ها در واپسین روزهای سال

در معاملات روز سه‌شنبه بار دیگر سهامداران عمده با خالص خرید هرچند محدود ۲۸ میلیارد تومانی، همچنان سنگر خود را در ظاهر خریدار حفظ کردند. سهام دو گروه «بانکی» و «کانه فلزی» با خالص خرید در مجموع بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان توسط حقوقی‌ها، در صدر خریدهای سهامداران عمده قرار داشتند. بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در سه سهم «وبملت»، «شبندر» و «جم» در مجموع با خالص خرید ۱۳۸ میلیارد تومانی رقم خورد. در مقابل گرچه شاهد تحرکات مثبت حقیقی‌ها در روز گذشته بودیم، اما برای ۲۸ روز متوالی همچنان بیش از حقوقی‌ها فروختند و کمتر از آنان خریدند. بیشترین گرایش این دسته از سهامداران به خرید سهام از دو گروه «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» بود، به طوری که سهام این دو صنعت با خالص خرید در مجموع ۸۹ میلیارد تومانی توسط حقیقی‌ها همراه شد. «شپنا»، «فولاد» و «شتران»، سه سهم با خالص خرید در مجموع ۱۲۰ میلیارد تومانی، در صدر خریدهای سهامداران خرد جای گرفتند.

معاملات از دریچه آمار

در جریان معاملات بورسی طی روز گذشته از کل ۳۱۸ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۳۱ نماد (۴۱ درصد) مثبت و ۱۷۵ نماد (۵۵ درصد) منفی بود. در این میان ۴۷ نماد بورسی (۱۵ درصد)، صف خرید به ارزش ۵۳۲ میلیارد تومان و ۱۳۸ نماد (۴۳ درصد)، صف فروش به ارزش ۱۱۰۶ میلیارد تومان تشکیل دادند.

همچنین در بازار اصلی فرابورس از ۱۳۲ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۴۶ نماد (۳۵ درصد) مثبت و ۸۴ نماد (۶۴ درصد) منفی بود. ۱۶ نماد فرابورسی (۱۲ درصد)، صف خرید به ارزش ۵/ ۸۳ میلیارد تومان و ۶۶ نماد (۵۰ درصد) صف فروش به ارزش ۵۶۸ میلیارد تومان تشکیل دادند.

در بازار پایه فرابورس نیز از ۱۲۰ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۳۰ نماد (۲۵ درصد) مثبت و ۸۰ نماد (۶۷ درصد) منفی بود. ۲۴ نماد (۲۰ درصد) صف خرید به ارزش ۱۴۲ میلیارد تومان و ۷۸ نماد (۶۵ درصد) صف فروش به ارزش ۱۲۲۶ میلیارد تومان داشتند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر