|
کدخبر: 158927

روند رشد بورس ادامه دارد؟

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که نگه داشتن صف های فروش طی هفته های اخیر برای به فروش رفتن اوراق قرضه دولتی موجب ریزش های اخیر شاخص کل بورس شده است و با به فروش رفتن این اوراق، بورس روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

بورس روند رشد بورس ادامه دارد؟

شاخص کل بورس اوراق بهادر که از روز گذشته رشد خود را آغاز کرده بود امروز نیز به رشد خود ادامه داد و در پایان معاملات شاخص کل بورس اوراق بهادر تهران با رشد ۲۴ هزار واحدی بر پله یک میلیون و ۱۹۹ هزار واحدی ایستاد؛ شاخص هم وزن نیز با رشد هزار و ۱۸۹ واحدی به عدد ۴۳۲ هزار واحدرسید و نمادهای فولاد، فملی، شستا، فارس، شپنا و تاپیکو بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در خصوص جهش اخیر شاخص کل بورس به خبرنگار خبرآنلاین گفت: به طور کلی اوراق قرضه دولتی در حال حاضر رو به اتمام است و دولت در حال حاضر به دنبال پرداخت حقوق ها است و شاخص کل بورس را به این دلیل پایین نگه داشته بودند که اوراق فروش برود و پیش بینی می شده است که با به فروش رفتن اوراق شاخص کل بورس بازگردد و همان طور که مشاهده می شود نیز در حال حاضر با به فروش رفتن اوراق شاخص کل بورس رشد خود را از سر گرفته است و روند منفی آن متوقف شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در خصوص آینده شاخص کل بورس گفت: پیش بینی می شود که شاخص کل بورس رشد خود را تا روزهای پایانی و چه بسا روزهای ابتدایی سال آینده نیز ادامه دهد و پیش بینی ها نیز حاکی از آن است که طی دو ماه آینده شاخص کل بورس بیش از ۳۰ درصد رشد کند.

صفاری در ادامه در خصوص علت افزایش تقاضا برای خرید سهام طی چند روز اخیر افزود: سازمان بورس و اوراق بهادر مصوبه کمیته پایش ریسک بازار درباره افزایش ضریب اعتباری به ۶۰ درصد را به کلیه شرکت‌های کارگزاری برای اجرا از ۲ اسفند ابلاغ کرد و زمانی که ۶۰ درصد اعتبار می دهند فرصتی برای متقاضیان سهام به وجود می آید که سهام را با قیمت پایین و یا متوسط بخرند و این امر موجب افزایش تقاضا برای خرید سهام در بازار سرمایه شده است.

وی در خصوص علت ریزش شاخص بورس طی هفته های اخیر افزود: دولت به دنبال فروش اوراق خود بوده است و به همین دلیل بورس را طی هفته های اخیر در صف فروش نگه داشته است که همین امر موجب ریزش شاخص کل بورس طی هفته های گذشته شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در خصوص تاثیر ریزش نرخ ارز بر روی شاخص کل افزود: احتمال اینکه شاخص کل بورس تحت تاثیر ریزش نرخ ارز قرار بگیرد است اما نرخ ارز از ۲۰ هزار تومان پایین تر نخواهد رفت و بنابراین اگر هم تاثیر بگذارد تاثیر آن خیلی ناچیز خواهد بود و از طرف دیگر از آنجا که ریزش نرخ ارز موجب بازگشت امیدواری به بازارهای مالی خواهد شد پیش بینی خواهد شد که بازار کماکان با کاهش نرخ ارز نیز مثبت باقی بماند.

وی در ادامه افزود: بازار سرمایه مانند یک باغ میوه است که زمان میوه چینی بالاترین نرخ را دارد و در حال حاضر نیز خرداد و تیر زمان میوه چینی در بازار سرمایه است و میوه های این بازار نیز تا اواخر اسفند ماه مشخص می شوند.

صفاری در ادامه در خصوص تاثیر به تعویق افتادن تصمیمات اف ای تی اف بر روی بازار سرمایه افزود: آنچه که در خصوص اف ای تی اف حائز اهمیت است تصمیم آنها در خصوص برداشتن تحریم های بانک مرکزی خواهد بود و تا زمانی که بانک ها و سیستم های مالی کشور تحریم باشند چه اف ای تی اف باشد چه نباشد برای بازار سرمایه تفاوتی ایجاد نمی کند.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها در خصوص تاثیر عملکرد حقوقی ها در ریزش های اخیر شاخص کل افزود: برخی از حقوقی ها واقعا پول لازم داشتند مخصوصا آنهایی که متعلق به صندوق بازنشستگی بودند اما نمی توان ریزش های اخیر را به گردن حقوقی ها انداخت و آنچه به راستی موجب ریزش شاخص کل بورس شده بوده است فروش اوراق دولتی بوده است.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها