|
کدخبر: 157568

روز مهم بورس فرا رسید

دیروز بورس پس از ۱۱ روز کاری متوالی صعود کرد. توقف مسیر رو به پایین شاخص کل به تنهایی نشانه مثبتی برای معامله‌گران بازار است چرا که نزول هر روزه‌ی شاخص -هرچند که با شیب کم اتفاق می‌افتاد- جو روانی منفی بازار را تشدید می‌کرد.

بورس روز مهم بورس فرا رسید

همان‌طور که پیش بینی می‌شد با توجه به ۳ نشانه مثبتی که در معاملات روز دوشنبه وجود داشت و در گزارش پیش‌بینی بورس دیروز به تفصیل گفته شد، دیروز شاخص کل بورس ۴ هزار و ۶۴۵ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۸۸ واحد بالا آمد و در رقم ۴۳۱ هزار و ۶۱۳ واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس ۵۴ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶ هزار و ۹۷۹ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۱۰۷ نماد رشد قیمت و ۳۳۱ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۲۱ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۶ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های فولاد آلیاژی ایران (فولاژ)، سیمان صوفیان (سصوفی)، سیمان غرب (سغرب)، سیمان تهران (ستران) و سیمان آرتا اردبیل (ساربیل)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های پتروشیمی غدیر (شغدیر)، پلیمر آریا ساسول (آریا) و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کسرام (شرکت پارس سرام)، خگستر (شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) و پارسیان (بیمه پارسیان) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه پاسارگاد (بپاس)، پگاه فارس (غفارس) و عطرین نخ قم (نطرین) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز چهارشنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه ۲ هزار و ۸۶۵ میلیارد تومانی بسته شد. هرچند که هنوز بازار با مازاد عرضه مواجه است اما روند نزولی آن در طی ۲ روز اخیر نشانه مثبتی محسوب می‌شود.

کاهش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات سه‌شنبه ۳۳۵ نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید ۱۶ بود. دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز قبل یک درصد افزایش یافت و به رقم ۳۲۳ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز ۱۷ درصد کاهش یافت و ۳ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز سه‌شنبه شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید ۱۲۳ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از اپال، رافزا (رایان هم افزا) و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

دیروز بیشترین صف فروش نیز به دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۱۸ میلیارد تومانی داشت. پس از دی، پتایر (شرکت ایران تایر) و سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

دیروز بورس پس از ۱۱ روز کاری متوالی صعود کرد. توقف مسیر رو به پایین شاخص کل به تنهایی نشانه مثبتی برای معامله‌گران بازار است چرا که نزول هر روزه‌ی شاخص -هرچند که با شیب کم اتفاق می‌افتاد- جو روانی منفی بازار را تشدید می‌کرد. نکته مثبت بعدی تداوم افت ارزش‌ صف‌های فروش و کاهش رقم مازاد عرضه است که می‌تواند موجب امیدواری سهام‌داران باشد. اما نکته منفی بازار دیروز تداوم خروج پول حقیقی از بازار است. دیروز ۴۴۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد و سهام‌داران حقیقی همچنان بیش از آن که بخرند، می‌فروشند. آمارها نشان می‌دهد که سهام‌داران خارج شده از بورس به سمت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت رفته‌اند. دیروز ارزش معاملات صندوق‌های درآمد ثابت ۲ برابر ارزش معاملات کل بازار سهام بود. کارشناسان معتقدند دلیل این گرایش سهام‌داران افزایش ریسک‌های بازار سهام و بی‌اعتمادی آن‌ها به این بازار است.

بورس دیروز هم برای سهامداران خرد یک تصمیم گرفت: سهامدان با پرتفوی تا ۱۰ میلیون تومان اگر تا ۱۴۰۱ دست به سبد خود نزنند ضمانت ۲۵ درصد سود دارند این تصمیم با هدف حمایت از سهامداران خرد و برگشت اعتماد اتخاذ شده اما سرعت زیاد تصمیم ها برخی سهامداران را نگران کرده است زیرا جوهر یک مصوبه خشک نشده تصمیمی جدید اعلام می شود. برخی کارشناسان اعتقاد دارند بازگشت سهام‌داران حقیقی به بورس در صورتی اتفاق خواهد افتاد که اعتماد از دست رفته بازسازی شود و ریسک‌های نامتعارفی که به ریسک‌های سیستماتیک بورس تهران تبدیل شده‌اند از میان برداشته شوند.

با این حال معاملات امروز بورس اهمیت فراوانی دارد، اگر نمادهای شاخص‌ساز امروز هم رشد کنند و تابلوی بورس را سبز رنگ کنند سهام‌داران می‌توانند هفته را با امیدواری به پایان ببرند.

منبع: اقتصاد نیوز
  • حمیدرضا اکبری کیا ارسالی در

    شکست خورده های بورس به دو دلیل احساس افس ردگی می‌کنند یکی مال باختن و یکی گول خور دن

  • ناشناس ارسالی در

    هشدار به حقوقی کثیف خگستر و خودرو
    من 80 % از پول ملکی که فروختم در سهام ش ما از دست داد م تا خرداد اگر دست از این روند کثیف و خیانت و غارت اموال سهامدار ب رداشتید که هیچ .
    وگرنه هر کسی باش ید و هر جایی باشید پیدایتان می کنم و تاو ان سختی بابت این خیانت خواهید داد
    من که دیگه اب از سرم گذشته فرقی نمی کنه وقتی قراره من نابود بشم چند تا از حقوقی های بی شرف هم بدرک برود هیچ ترسی ندارم .
    می خواهید جدی بگیرید و دست از ش رارت بردارید یا می خواهید به کثافت کاری خودتان و بدبخت کردن سهامدار ادامه بدهید . ببینید کی بدرک می روید .

ارسال نظر