|
کدخبر: 156562

یکی از دلایل سقوط بورس مشخص شد

یک تحلیلگر بازار سرمایه تعیین دامنه نوسان ۲ تا ۶ درصدی را از جمله دلایل لطمه زدن به شاخص بورس دانست و گفت: سهامداران تا خرداد ۱۴۰۰ با تمرکز بر سودسازی سهام خود، از فروش سهم‌ها خودداری کنند.

بورس یکی از دلایل سقوط بورس مشخص شد

وحید کشمیری پور با انتقاد از سیاستگذاری دولت در حوزه تعیین دامنه منفی دو تا مثبت شش درصدی نوسان گفت: با توجه به اینکه سهام موجود در بورس، هم اکنون ارزنده است و شرایط سودسازی شرکتهای بزرگ، خیلی عالی است، انتظار می‌رود که شاخص وضعیت مناسبی را پیش گیرد؛ به خصوص اینکه قیمت دلار نه تنها نسبت به روزهای گذشته کاهش نداشته بلکه روند رو به رشدی را آغاز کرده است، پس انتظار این نیست که شاخص کل در کوتاه‌مدت، افت آنچنانی داشته باشد.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: آنچه این روزها در بازار سرمایه مشهود است آن است که در کوتاه‌مدت، حقیقی‌ها از روند بازار ترسیده‌اند و البته بخشی از آن نیز طبیعی است؛ چراکه وقتی یک حقیقی مشاهده می‌کند که هر روز قیمت سهام رو به کاهش است، ممکن است به ارزندگی سهم خود توجه جدی نداشته باشد و با دریافت پول خود هر چند به بهایی ناچیز، از بازار خارج شود؛ بنابراین اکنون وظیفه حقوقی‌ها است که در این عرصه وارد شده و از سهام ارزنده حمایت کنند تا سهامداران حقیقی در بازار باقی بمانند.

وی تصریح کرد: حقوقی‌ها باید با خرید سهام ارزنده، در جهت تقویت این سهام برآیند.

کشمیری پول تعیین دامنه نوسان دو تا شش درصدی را یکی از مسببان اصلی لطمه زدن به شاخص دانست و گفت: تعیین دامنه منفی دو درصد و مثبت شش درصد برای نوسان به این جو دامن زده است؛ به این معنا که اگر سهمی ده درصد هم رشد می‌کند و در دو روز متوالی، مثبت باشد به ۱۲ درصد رشد خواهد رسید و اگر بخواهد به عنوان مثال ۴ درصد اصلاح را انجام دهد، با مشکل مواجه می‌شود؛ به خصوص اینکه اگر دامنه نوسان ۵ درصدی بود تا منفی ۴ کاهش می‌یافت و باز هم به بالا برمی‌گشت و از آن پس روند طبیعی خود را طی می‌کرد، ولی اکنون در منفی دو درصد، صف فروش تشکیل می‌شود و جو منفی آن برای یک سهم روی کلیت بازار تأثیر می‌گذارد.

وی اظهار داشت: دولت با اتخاذ این سیاست، به بازار کمکی نکرده است و به نظر می‌رسد باید هر چه سریع‌تر در دامنه نوسان تجدیدنظر کند.

کشمیری پور معتقد است که حرکت شاخص در روزهای آینده، بستگی به تصمیمات مسئولان دارد؛ اگر قرار باشد دامنه نوسان به شیوه کنونی به مسیر خود ادامه دهد، با توجه به جو و فشار فروشی که در اسفندماه همواره در بازار وجود داشته است، باز هم روند منفی ممکن است ادامه یابد.

وی به سهامداران توصیه کرد سهم‌های خوبی که دارند را در این مقطع زمانی نفروشند؛ بلکه تا خردادماه ۱۴۰۰ صبر کنند چراکه شاید خیلی از شرکتها، قیمت های بالاتری را نسبت به قیمت‌های فعلی داشته باشند؛ ولی این مستلزم صبر است و سهامداران باید روی شرکتها بررسی کاملی از نظر سودسازی داشته باشند.

منبع: مهر
  • ناشناس ارسالی در

    شما کارشناس نیستی نوسان گیری با همین است دلال های مزخرف سرمایه مردم را دزدیدید و فقط جیب نوسانگیره را پر کردید ولی اکنون بازارتان کساد شده دیگه از نوسانگیری عاید تان نمی شود

  • ناشناس ارسالی در

    خدا را شکر دامنه منفی ۲ می تواند برایمان زمان بخرد و کافی است دو روز مثبت شود جب ران می شود فقط خوشحالم که بازار نوسان گی رها را آشفته کردید دهنوی ممنون

  • ناشناس ارسالی در

    دستهایی در کار است تا طرح دامنه نوسان اق ای دهنوی به شکست منجر شود همانطور که دست هایی در کاربود تا نوسانگیرها دوباره بر ب ازار به بهانه نقد شوندگی مسلط شوند اینکه فقط متضرر سهامداران خرد باشند و یک عده دلال و حقوقی به سود برسند و منت بگذارند نقد شوندگی داشته خیلی مسخره است و مفهوم آن این است که یا در بورس بمانید و ضرر کن ید و برای ما در روز چند نوبت نوسانگیری ب ه ارمغان آورید یا گورتان را از بورس گم ک نید؟!!!

  • ناشناس ارسالی در

    تف به شرف نداشته کسی که مردم را با حیله و نیرنگ ، فریب داد وتشویق به حضور در بور س کرد . دلال بی پدر و مادر

    • ناشناس ارسالی در

      ای تف و لعنت بهشون.اینجا همه دزدن بزرگ و کوچیک.اگه دولتمردی کامنت منو میخونه بد ونه دزدتر و کثیفتر از خودشون نیست

  • محمد ارسالی در

    خیلی کار خوب بود که کردید تمام مردم دنبا ل پول کاغذی میگردند یه نفر بود پولش 6 می لیارد شده بود راه رفتنشا را فراموش کرده بود طرف میخواد یه شبه میلیاردی بشود به ترین کار را کرده اید...

  • ناشناس ارسالی در

    سلام اگر دامنه نوسان منفی ۲ و مثبت ۶ نبو د باقی سرمایه ی سهامداران خرد پودر می شد .....تصمیم بجا بود.

  • علی ارسالی در

    دولت تو ذات ملت رید
    ریدم تو ذات دو لت

  • به امید سربازان گمنام امام زمان ارسالی در

    اقای دهنوی بسیار شایسته و کاربلد و با سواد است و ایراد از جای دیگریست . یک انقلاب اقتصادی در راه است . تا ضرر و پولهایی را کا از سهامداران بیچاره با دعوت گرفتند 3 برابر پس دهند . لطفا نشر کنید

  • بابک ارسالی در

    اقتصاد دستوری نتیجش همین میشه که میبینید بورس دلار سکه روغن

  • مهران ارسالی در

    یک روز کلیت نظام تأکید می‌کنم کلییت نظام پشت بورس رفته و ان را حرکت ملی جهت رشد تولید نامید!امروز در آستانه سال ۱۴۰۰ در جراید شاهد نوشته شدن مقالاتی هستیم که سر مایه‌گذاران بورس را افرادی ساده و کم سوا د و طماع معرفی می کنند و انها را قوم فری ب خوده می نامند

ارسال نظر