|
کدخبر: 150746

شرایط صعود شاخص بورس چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در صورتی که شاهد اتفاق جدیدی در کلان فضای اقتصادی کشور نباشیم و از طرفی موضوع عرضه سهام عدالت که قرار بود دهه فجر انجام شود، منتفی شود روند صعودی قابل توجه شاخص کل تا پیش‌ از پایان بهمن‌ماه دور از انتظار نیست.

بورس شرایط صعود شاخص بورس چیست؟

مهدی افنانی،‌ کارشناس بازار سرمایه در تحلیلی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:‌ شاخص بورس طی چند وقت اخیر رفتاری حمایتی از خود نشان داد و در سهام شرکت‌های بزرگ، EPSمحور و سود‌ساز نیز حمایتی به عمل آمد. واکنش بازار به سهام شرکت‌های پالایشی با توجه به تغییرات نرخ خوراک و موضوع افزایش سرمایه آنها مثبت ارزیابی می‌شود.

به نظر می‌رسد تا اواخر بهمن‌ماه روند فعلی تداوم پیدا کند هر چند در این میان به دلیل تغییراتی که در ریاست سازمان بورس روی داد شاخص با نوساناتی همراه شد اما در مجموع کلیت معاملات رو به مثبت بود. در صورتی که شاهد اتفاق جدیدی در کلان فضای اقتصادی کشور نباشیم و از طرفی موضوع عرضه سهام عدالت که قرار بود دهه فجر انجام شود، منتفی شود روند صعودی قابل توجه شاخص کل تا پیش‌ از پایان بهمن‌ماه دور از انتظار نیست.

به اعتقاد بنده شرکت‌های بزرگ در چنین ارقامی از شاخص یقینا به قیمت می‌شوند و از مدار فعلی که در محدوده‌ای کمتر از قیمت واقعی قرار دارند خارج خواهند شد.

با توجه به اینکه تا نیمه اسفند تامین مالی شرکت‌های حقوقی از بازار صورت می‌گیرد، شاید در چنین محدوده‌ای شاهد استراحت شاخص باشیم اما انتظاری مبنی بر ریزش بیش از حد وجود ندارد. برآورد می‌شود پس از این اتفاق نماگر بازار یک روند افزایشی را برای ابتدای سال آینده کلید بزند. همزمان با انتخابات آمریکا شاهد تزریق خوش‌بینی به بازار ارز بودیم. صحبت‌‌های رئیس دولت درخصوص ارقامی کمتر از ۲۰ هزار تومان هم در جای خود سیگنال‌هایی را به بورس و دلار داد. هرچند برآورد‌های اقتصادی نشان داد دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان نخواهد رسید اما با صحبت‌های نهایی رئیس کل بانک مرکزی مشخص شد دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت.

به دلیل اینکه ریاست جدید سازمان در بازار سرمایه کمی ناشناخته هستند به‌رغم جلسه‌ای که با حقوقی‌‌ها برگزار شد بهتر است با حقیقی‌های مطرح بازار و کارشناسان نیز جلساتی برگزار کنند. انتظار می‌رود رئیس جدید با توجه به ارتباطی که با دولت و مجلس دارد به‌روزرسانی قوانین، مقررات و زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار دهد. با توجه به حواشی‌ای که پیرامون پالایشی‌ها قرار دارد این گروه لیدر بازار برای هفته آینده خواهد بود به تبع آن‌ نیز سنگ آهنی‌ها و فلزی‌ها می‌توانند شرایط مطلوب‌تری را تجربه کنند. در این بین سهامداران باید مراقب اخباری درخصوص سهام عدالت هم باشند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها