|
کدخبر: 150515

توصیه ای مهم به سهام داران بورسی

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است: جلوگیری از سیاسی شدن بازار سرمایه و تناقض گویی بین نهادهای سیاست‌گذاری در تعادل بازار بورس نقش مهمی ایفا می‌کند.

بورس توصیه ای مهم به سهام داران بورسی

بازار سرمایه یا همان بورس، طی دو سال گذشته، فراز و نشیب زیادی داشته است. صعود و سقوط و سود و زیان‌هایی که بعضی را خرسند کرد اما افراد زیادی را به اصطلاح «مال باخته»کرد. مال باختگانی که در میان آنها افرادی به چشم می‌خورد که با اندک سرمایه موجود وارد بورس شدند، اما امروز علی رغم ضرر و زیان، حتی توان فروش سهام‌های خود را ندارند.

اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار در مجلس معتقد است دعوت مسئولان از مردم برای سرمایه گذاری، موجب بدبینی آحاد جامعه نسبت به مسئولان، دولت فعلی و دولت‌های بعدی می‌شود.

مطهری می‌گوید: مهم‌ترین علت وضعیت سقوط بازار بورس، کسری بودجه دولت بود. کسری بودجه انتظاری در سال ۹۹، یک واقعیت نهفته در لایحه بودجه سال ۹۹ بود که تمام کارشناسان به آن اذعان داشتند. با توجه به کاهش درآمد نفتی امید دولت به کسب درآمد حداکثری از سرفصل‌های مالیات، فروش اموال دولتی و اوراق قرضه اوج گرفت. درآمدهایی که به صورت غیر مستقیم و مستقیم از طریق بازار سرمایه امکان‌پذیر هستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین از قیمت‌گذاری دستوری سهام‌ها در بازار سرمایه انتقاد کرده و آن را خلاف فلسفه وجودی بازار بورس می‌داند. مطهری که از اظهارات غیرکارشناسانه در بورس انتقاد دارد، تصریح کرد که بازار بورس یک بازار هوشمند است و تک تک اظهار نظرهای مسئولان در این بازار تأثیرگذار بوده و خواهد بود.

نماینده مردم گرمسار در توصیه‌ای به سهام داران بورسی، آنها را به سعه صدر و آرامش دعوت می‌کند و می‌گوید: «بازار سرمایه به مثابه پیکر نیمه جانی بود که روز به روز بارقه‌های امید به آن قوت می‌گرفت ولی این دفعه تیر خلاص از سمت اظهارات غیر کارشناسانه مسئولان بر این پیکر نیمه جان نشست و امید را به یاس تبدیل کرد.»

مشروح گفت‌وگوی ایسنا با اردشیر مطهری در مورد وضعیت بازار بورس و مهم‌ترین علل ریزش بازار سرمایه، تبعات ریزش بازار سرمایه در شرایط فعلی و راهکارهای به تعادل رسیدن بازار سرمایه به شرح زیر است:

وضعیت کلی بازار سرمایه از سال ۹۸ تا ۹۹ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازار بورس ایران در ادامه رشد صعودی سال ۹۸، در سال ۹۹ نیز رشد فزاینده‌ای را تجربه کرد. به طوری که شاخص کل بورس در تاریخ نوزدهم مرداد ماه ۱۳۹۹ به محدوده سقف تاریخی ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحدی رسید. در اواسط مرداد ماه و پس از این رشد پرشتاب اما، بورس روند نزولی در پیش گرفت. به طوری که شاخص کل تا محدوده‌ ۱ میلیون و ۲۱۱ هزار واحدی ریزش کرد. پس از به تعادل رسیدن بازار در محدوده فوق به دلیل حمایت همه جانبه حقوقی‌ها و مقارن شدن با گزارش‌های میان دوره ۶ ماهه مناسب شرکت‌های بورسی، اعتماد سلب شده به اهالی بازار سرمایه مخصوصا افراد حقیقی بازگشت و جرقه هایی از صعود دوباره بازار نمایان شد. به طوری که در تاریخ بیست و دوم آذر ماه ۱۳۹۹ شاخص تا محدوده ۱ میلیون و ۵۳۰ هزار رشد کرد. بازار سرمایه به مثابه پیکر نیمه جانی بود که روز به روز بارقه‌های امید به آن قوت می‌گرفت ولی این دفعه تیر خلاص از سمت اظهارات غیر کارشناسانه مسئولان بر این پیکر نیمه جان نشست و امید را به یاس تبدیل کرد.

به نظر شما مهم‌ترین علل وضعیت فعلی بازار سرمایه چیست؟

با توجه به کاهش درآمد نفتی، امید دولت به کسب درآمد حداکثری از سرفصل‌های مالیات، فروش اموال دولتی و اوراق قرضه اوج گرفت و منجر به کاهش کسری بودجه انتظاری در سال ۹۹ شد.

مهم‌ترین علت وضعیت فعلی، کسری بودجه دولت بود. کسری بودجه انتظاری در سال ۹۹، یک واقعیت نهفته در لایحه بودجه سال ۹۹ بود که تمام کارشناسان به آن اذعان داشتند. با توجه به کاهش درآمد نفتی(سهم آن در بودجه کمتر از ۱۰ درصد است)، امید دولت به کسب درآمد حداکثری از سرفصل‌های مالیات، فروش اموال دولتی و اوراق قرضه اوج گرفت و منجر به کاهش کسری بودجه انتظاری در سال ۹۹ شد. کسب درآمد از سرفصل‌های مالیات به صورت غیر مستقیم و فروش اموال دولتی و اوراق قرضه به صورت مستقیم از طریق بازار سرمایه امکان‌پذیر است.

فروش اموال دولتی و اوراق منتشره از طریق بازار سرمایه و جذاب شدن این دارایی‌ها برای جامعه، نیازمند حمایت همه جانبه دولت از بازار سرمایه بود. به طوری که در روزهای انتهایی سال ۹۸ و ابتدایی سال ۹۹ با توجه به تبلیغات وسیع بسیاری از دولتمردان خیل عظیمی از سرمایه‌های خرد افراد حقیقی جذب این بازار شد، بنابراین بیشتر از آنکه رشد اخیر بازار سرمایه به دلیل هم‌راستا بودن با بخش واقعی اقتصاد و حجم تولیدات صنعتی باشد، به دلیل افزایش ورود نقدینگی، سرازیر شدن سرمایه خرد افراد حقیقی و برهم خوردن تعادل تقاضا و عرضه بوده است. سؤال اینجاست آیا بستر بورس اوراق بهادار تهران که به جهت دعوت افراد جامعه به بازار سرمایه از طرف مسئولان فراهم شده بود، ظرفیت جذب این مقدار سرمایه را داشت؟ فی الواقع باید اذعان کرد متأسفانه بسترسازی مناسب برای دعوت همگانی مردم جامعه جهت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مهیا نشده بود.

عده‌ای از کارشناسان از حمایت‌های غیرمنطقی دولت از بازار سرمایه سخن به میان آوردند و می‌گویند که این شرکت‌ها با استفاده از رانت در زمان مناسب سهام‌هایشان را فروختند و از این طریق سودهای هنگفتی کسب کردند. نظر شما در این مورد چیست؟

یکی از بزرگترین اشتباهات دولت حمایت از یکسری از سهم‌های خاص موسوم به سهم‌های دولتی بود. یعنی شرکت‌هایی که قرار شد سهام آنها در قالب صندوق‌های قابل معامله عرضه شود مانند سهام بانک‌های بزرگ، شرکت‌های نفتی و پالایشی. این حمایت منجر به رشد بالغ بر ۴۰۰ الی ۵۰۰ درصدی در این شرکت‌ها شد که متأسفانه با واقعیت اقتصادی کشور، تولید و فروش این شرکت‌ها و افزایش نرخ دلار همخوانی نداشت. عرضه سهام شرکت‌های دولتی توسط تعدادی از شرکت‌های حقوقی در سقف قیمتیِ زمانی که کشش تقاضا برای این شرکت‌ها وجود نداشت، منجر به ایجاد شوک قیمتی در این نمادها گردید. در صورتی که با عرضه تدریجی سهام در هنگام رشد قیمت، از رشد شتابان این نمادها کاسته می‌شد. خالص خروج نقدینگی حقوقی‌ها در تیر و مرداد ۹۹، در حدود ۶۵۸ هزار میلیارد ریال بوده است(لازم به ذکر است که این میزان تماماً به منزله فروش حقوقی‌ها در شرکت‌های دولتی نیست) به صورت موردی می‌توان به خالص فروش شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این دو ماه در سقف قیمتی اشاره نمود که مبلغی به ارزش ۶۱ هزار میلیارد ریال بوده است.

البته علت‌های دیگری مهم در ماجرای بورس دخیل بودند. مثل عدم کاستن سرعت رشد و متعادل کردن بازار، از طریق فروش بدون تعلل دارایی‌های دولت در بازار سرمایه یا همان سرعت بخشیدن به فرآیند عرضه اولیه شرکت‌ها. واگذاری این دارایی‌ها علاوه بر اینکه موجب تعمیق بازار و متعادل شدن تقاضا و عرضه می‌شد، درآمد فروش اموال دولتی را پوشش می‌داد و در نهایت موجب کاهش کسری بودجه می‌شد. عرضه اولیه‌ها از اول سال تا تاریخ شهریور ماه ۹۹ نسبت به ارزش بازار ۰٫۴ درصد بوده که به هیچ عنوان نمی‌توانست موجب تعمیق بازار گردد. تاکنون حدود ۶۰ درصد سهام عدالت آزادسازی شده است. ارزش این سهام در روزهای سودآور بورس، به ۲۱ میلیون تومان هم رسید. اما شاید این روزها بتوان گفت که از برگه‌های کم‌ارزش شده سهام عدالت تنها برای صاحبان آن گویی یک نام باقی مانده است. چرا که ارزش این سهام اکنون به حدود ۹ میلیون تومان رسیده است. ۹ میلیون تومانی که البته فروش آن متوقف شده است.

میزان تأثیر سهام عدالت در سقوط بورس چه قدر بود و چه نتایجی در پی داشت؟

سیاسی شدن بازار و تناقض گویی بین نهادهای سیاست گذاری، به عنوان مثال کشمکش بین وزیر اقتصاد و نفت مبنی بر منتفی شدن عرضه صندوق پالایش و عدم هماهنگی سیاست‌های بانک مرکزی، در نهایت فشار فروش را در بازار تشدید کرد.

آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت منجر به تشدید فشار فروش و عرضه در بازار سرمایه شد. در تیرماه ۹۹، ارزش کل سهام عدالت ۸ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال بوده و سهم پرتفوی سهام عدالت از ارزش کل بورس و فرابورس در حدود ۱۱ درصد بوده است. (به مجموعه سهام خریداری‌ شده توسط سرمایه گذار، پرتفو می‌گویند). در واقع، پرتفوی یا سبد سهام به این موضوع اشاره می‌کند که باید سرمایه خود را بین چندین دارایی مالی مختلف تقسیم کنید تا از این راه بتوانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید. فروش نامناسب سهام عدالت از سوی کارگزاری‌ها و عرضه‌های یکجا توسط آنها به ترس در بازار سرمایه دامن زد چرا که با نزولی شدن روند بازار، هر عرضه جدیدی می‌تواند موجب تشدید ریزش و ترس سهامداران شود.

سیاسی شدن بازار و تناقض گویی بین نهادهای سیاست گذاری، به عنوان مثال کشمکش بین وزیر اقتصاد و نفت مبنی بر منتفی شدن عرضه صندوق پالایش و عدم هماهنگی سیاست‌های بانک مرکزی، در نهایت فشار فروش را در بازار تشدید کرد. تصمیمات خلق الساعه به منظور کنترل رشد بازار سرمایه نیز در نهایت منجر به سلب اعتماد سرمایه‌گذاران خرد از بازار سرمایه شد. از طرف دیگر، برخی از این تصمیمات مثل محدود کردن اعتبار کارگزاری‌ها، کاهش حد نصاب نگهداری سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، کشمکش بین وزیر اقتصاد و نفت مبنی بر منتفی شدن عرضه صندوق پالایش نیز در نهایت فشار فروش را در بازار تشدید کرد.

قیمت گذاری‌های دستوری انجام شده در بورس کالا و دیگر محصولات شرکت‌های بورسی موضوعی است که این روزها یکی از مهم‌ترین چالش‌های مورد بحث در بازار است. چه دلیلی برای قیمت گذاری‌ها دستوری وجود دارد؟

قیمت‌گذاری دستوری زمینه رانت را بیش از پیش ایجاد کرده است و موجب جفا در حق سهامداران حقیقی، حقوقی و تولیدکنندگان شده است. اگر قرار به نرخ‌گذاری دستوری بود که نقطه مقابل بازار آزاد است، پس چه احتیاجی به عرضه این محصولات در بورس کالا است؟ فلسفه ساختاری اصلی هر بورسی، نرخ‌گذاری آن بر اساس بازار آزاد و تقاضا و عرضه است. وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی قصد دارد نرخ‌گذاری محصولات فولادی را دستوری کند که نه در ایران بلکه در جهان نیز این مدل نرخ‌گذاری همیشه منجر به شکست بوده است. نه تنها وضع این قوانین کارشناسی نشده خلق الساعه موجب بی‌اعتمادی آحاد جامعه و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت می‌شود، بلکه به صورت خاص موجب توزیع رانت در میان عده‌ای قلیل و در نهایت تضییع حقوق سهامداران و کاهش سود شرکت‌های تولید‌کننده می‌شود.

سهم اظهارنظرهای غیرکارشناسی و شایعات در تلاطم بازار بورس چقدر است؟

اواسط آذر ماه دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد و از آن زمان گمانه زنی‌ها و اختلاف نظر مسئولان در مورد نرخ دلار در بودجه ۱۴۰۰ آغاز شد. نرخ ارز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شد و ارز مرجع ۴۲ هزار ریالی حذف شد. در سیزدهم دی ماه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مصوبه‌ای مبنی بر افزایش نرخ تسعیر(نرخ تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر را نرخ تسعیر ارز گویند. اما به دلیل این که تعیین نرخ لحظه‌ای ارز دشواری‌های خاص خود را دارد، معمولا به صورت تقریبی در بازه‌های زمانی مختلف مثل یک هفته یا یک ماه از میانگین نرخ ارز به عنوان نرخ تقریبی استفاده می‌شود. اما اگر نوسانات نرخ ارز شدید باشد، نمی‌توان به این میانگین اتکا کرد.) به ۱۷۵ هزار ریال را تصویب کرد که باعث نوسان در بازار ارز شد و انتقادات از سوی کارشناسان را در پی داشت، اظهار نظرها در مورد نرخ ارز از سایر مسئولان نیز به کرات اخیرأ عنوان شده است. به طوری که نرخ ارز در بازار در تاریخ عنوان شده از ۲۵ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان در تاریخ فعلی کاهش یافت. البته آرزو یهر ایرانی قوت گرفتن ارزش پول ملی در مقابل نرخ ارز و کمرنگ‌تر شدن تورم انتظاری است. ولی سوال اینجاست آیا این تیپ اظهار نظرها کارشناسانه است؟ بر اساس کدام فرمول اقتصادی به این نرخ رسیده‌ایم؟ آیا با واقعیت اقتصادی کشور که به وضوح شرایط حاکم بر آن بسیار متفاوت از گذشته است، کسری بودجه شدید سال ۱۳۹۹ و متعاقبا کسری بودجه شدید سال بعد، همخوانی دارد؟. مسئولان باید بدانند بازارهای مالی به شدت هوشمند هستند و به تک تک اظهار نظرها و اخبار چه کارشناسی شده و چه غیر کارشناسی شده عکس العمل نشان می‌دهند.

به دنبال سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص وضع نرخ سود کف در بازار بین بانکی و افزایش تدریجی آن در ماههای گذشته، متوسط نرخ سود در بازار بین بانکی طی یک روند افزایشی به ۱۴٫۸ درصد در مرداد ماه و ۱۷٫۲ درصد در شهریورماه افزایش یافت. بدین ترتیب نرخ سود بین بانکی از خرداد تا مهر ماه امسال یعنی طی چهار ماه حدود ۲ برابر افزایش یافت و در مهر ماه امسال به ۲۰ درصد رسید و برخی مسائل نا مطمئن در مورد افزایش سود بانکی مطرح شد این در شرایطی است که بانک‌های مرکزی در تمام کشورهای توسعه یافته به دلیل شیوع کرونا سیاست‌های انقباضی پولی در پیش گرفتند. این شایعه در روزهای پرتنش بورس باعث سردرگمی هر چه بیشتر افراد فعال در بازار سرمایه شد.

با توجه به اینکه شاخص کل بازار سرمایه از مرداد ماه امسال ریزش حدود ۴۰ درصدی را تجربه کرده است، تبعات ریزش بازار سرمایه در شرایط فعلی چیست؟

با توجه به حضور ۴۰ میلیونی سهامداران در بازار سرمایه که اکثریت آن را سهامداران خرد تشکیل می‌دهند، اهمیت صیانت از بازار سرمایه بیش از پیش احساس می‌شود

با توجه به دعوت مسئولان از مردم برای سرمایه گذاری، به نظرم این اتفاق موجب بدبینی آحاد جامعه نسبت به مسئولان، دولت فعلی و دولت‌های بعدی می‌شود. این در شرایطی است که توانمندسازی بازار سرمایه، هم‌راستای خصوصی‌سازی و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. بازار سرمایه در تأمین مالی شرکت‌های تجاری نقش بسزایی دارد. امروزه در مسیر توسعه یافتگی تأمین مالی به عنوان نخستین و حیاتی‌ترین مسئله شناخته می‌شود. این در شرایطی است که رشد اقتصادی در کشورهایی با محوریت بازار سرمایه سریع‌تر از کشورهایی با محوریت بانک است. می‌توان در صورت فراهم آوردن بستر مناسب، اشاعه آموزش و فرهنگ سرمایه‌گذاری از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه بازار سرمایه در راستای تأمین مالی مؤثر واحدهای اقتصادی به نحوه احسن استفاده کرد. در صورت ریزش بازار و خروج سرمایه از بازار بورس، هزینه تأمین مالی شرکت‌های تجاری بالطبع بیشتر می‌شود. با توجه به روند رشد پول و شبه پول در کشور و متعاقبا رشد ضریب فزاینده به محدوده ۷، رشد نقدینگی به قسمت جدایی ناپذیری از اقتصاد کشور تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار سرمایه کنترل نقدینگی است. در واقع بازار سرمایه به زندان نقدینگی تعبیر می‌شود. در نتیجه افزایش ریسک بازار سرمایه باعث سرازیر شدن نقدینگی به بازارهای موازی خواهد شد که عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت و در نهایت با دعوت همگانی دولتمردان، بازار سرمایه ایران از یک بازار سرمایه کوچک به یک بازار ملی با ۴۰ میلیون ذینفع تبدیل شده است. با توجه به حضور ۴۰ میلیونی سهامداران در بازار سرمایه که اکثریت آن را سهامداران خرد تشکیل می‌دهند، اهمیت صیانت از بازار سرمایه بیش از پیش احساس می‌شود و همین طور ریزش بازار موجب نارضایتی عموم مردم را فراهم می‌آورد.

در این شرایط شما چه توصیه‌ای به سهام داران می‌کنید؟

شرایط اقتصادی سیاسی نسبت به گذشته دچار تغییرات بنیادی شده است. مشکلات موجود در روابط بین‌المللی به واسطه تحریم‌های یک جانبه و همچنین رکود حاکم و هزینه‌های تحمیلی به واسطه بیماری مسری کرونا، سبب می‌شود که اقتصاد ایران خواه ناخواه با تنگنای مالی مواجه باشد. این امر در کسری شدید بودجه، حذف تدریجی تخصیص ارز دولتی و روند رو به رشد ارزش دلار قابل مشاهده است. در صورتی که ارکان اقتصادی بتوانند شرایطی را فراهم آورند که از کانال بازار سرمایه غول پرقدرت نقدینگی به بخش واقعی اقتصاد وارد شود، اهداف تأمین مالی دولت و جلوگیری از تورم می‌توانند محقق شود.

شرط آن این است در روزهای پر تلاطم بازار سرمایه از اظهارنظرهای غیر کارشناسی خودداری شود زیرا بازارهای مالی به شدت هوشمند هستند و به تک تک اظهار نظرها و اخبار چه کارشناسی و چه غیر کارشناسی عکس العمل نشان می‌دهند. سیاست‌گذاری بازار سرمایه باید با اهداف بلند مدت در راستای منافع کلان اقتصادی کشور باشد، نه از جنس راهکارهای غیر کارشناسی کوتاه مدت که جز ایجاد تنش و سلب اعتماد آحاد جامعه، نتیجه‌ای در برندارد البته در کنار سیاست‌گذاری کارشناسی شده متخصصین امر، توصیه می‌شود، سهامداران نیز با سعه صدر و آرامش، به دور از تصمیمات هیجانی و دید بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند زیرا معتقدیم همیشه در بلند مدت قیمت سهم به ارزش اسمی آن میل می‌کند.

به نظر شما، بهترین راهکارهای به تعادل رسیدن بازار سرمایه چیست؟

بازار سرمایه کشورمان در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و این در شرایطی است که جایگاه بازار سرمایه در بخش اقتصاد روز به روز پررنگ تر می‌شود. به موجب اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، مصوبه‌ واگذاری بخشی از صنایع استراتژیک و مادر به بخش خصوصی و رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله، بازار سرمایه جایگاه خاصی پیدا نموده است. اندازه بازار سرمایه به عنوان یکی از معیارهای توسعه یافتگی محسوب می‌شود. شاخص اندازه بازار سرمایه برابر نسبت ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی هر کشور است این معیار در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به طور میانگین در حدود ۸۰ درصد است. این نسبت در کشورهای خاورمیانه برابر ۳۸ درصد و در ایران برابر با ۱۸ درصد است. در سال ۹۸ با توجه به استقبال عمومی این نسبت به محدوده ۴۰ درصد رسیده است

شاخص اندازه بازار سرمایه برابر نسبت ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی هر کشور است این معیار در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به طور میانگین در حدود ۸۰ درصد است. این نسبت در کشورهای خاورمیانه برابر ۳۸ درصد و در ایران برابر با ۱۸ درصد است

و می‌توان در صورت فراهم آوردن بستر مناسب، اشاعه آموزش و فرهنگ سرمایه‌گذاری از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه بازار سرمایه به نحوه احسن استفاده کرد.

مکانیزم تقاضا و عرضه در نهایت منجر به متعادل شدن بازار سرمایه می‌شود و فرض بر این است که در بلند مدت هر سهمی به ارزش ذاتی خود میل می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود از حمایت‌های دستوری مخصوصا در یکسری از سهم‌های خاص مثل سهام دولتی که منجر به ایجاد معاملات کاذب و جهت دهی انحرافی می‌شود، جلوگیری به عمل آید.

همچنین قیمت گذاری‌های دستوری در بورس کالا و دیگر محصولات شرکت‌های بورسی مثل سیمان، لاستیک، دارو و... موضوعی است که این روزها یکی از مهم‌ترین چالش‌های مورد بحث در بازار است. قیمت‌گذاری دستوری زمینه رانت را بیش از پیش ایجاد کرده است و موجب جفا در حق سهامداران حقیقی حقوقی و تولید‌کنندگان شده است. به عنوان مثال شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد که از جانب وزارت صنعت که حدود یک ماه پیش ابلاغ شد نتیجه‌ای جز ریزش سهام شرکت‌های فعال در صنعت فولاد و سایر شرکت‌های حوزه صنایع و معادن نداشت.

از طرف دیگر، جلوگیری از سیاسی شدن بازار و تناقض گویی بین نهادهای سیاست‌گذاری واقعا در تعادل بازار بورس سهم نقش مهمی ایفا می‌کند.

طراحی و انتشار ابزارهای نوین مالی پیشگیری‌کننده و پوشش دهنده ریسک از جمله اوراق اختیار فروش تبعی، صندوق‌های بازارگردان و... که می‌تواند کارایی بازار سرمایه را افزایش دهد، نیز برای بازار فعلی مناسب است.

در پایان باید به مسئله فرهنگ‌سازی اشاره کنم. با توجه به تبلیغات وسیع و جذب بسیاری از افراد جامعه با سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه، بیش از هر زمانی نیازمند اشاعه آموزش مباحث مالی، سرمایه‌گذاری و فرهنگ سرمایه‌گذاری هستیم.

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    هرجاکه پای مسءولی بابت رفع مشکل بازشدفاج عه آفرین شد. نمونش بورس. روغن نباتی. تخم مرغ. مرغ.چرادست ازسراین مملکت برنمیداری د

  • ناشناس ارسالی در

    شماربخدا داره 22 بهمن بقیه سهام عدالت از اد میشه یه عده مردم شش ماهه به دلیل نداش تن سواد بورسی وبیسوادی واگاهی رسانی دقیق درمورد روش درست شیوه مدیریت سهام دچار م شکل شدن وکار رو براشون سخت شده شماروبخدا پیگیری امکان ویرایش از مستقیم به غیر مس تقیم رو ممکن کنن وراه حلی وگشایشی برا حل مشکل ما خواهش میکنم. کم کاری کنید ونادی ده نگیرین

  • مهرداد ارسالی در

    خالی کردن حقوقیها هم اضافه کنین چون اصلی ترین دلیل ریزش بورس هست

  • ايراني ارسالی در

    واقعاً اگر دولت ما كسر بودجه خودش را با دست كاري بورس تامين كرده باشد بي شرف بي شرف است و خود دولت ما با تبليغ حمايت از سرمايه و بورس مردم را به دام انداخته باشد واقعاً من به مسئولين كشورم نااميد شدم ...پس مسئولين از سرپا واقعاً ... هستند

  • ناشناس ارسالی در

    بالاخره اگه شما فهمیدید چه توصیه ای کرد، به ما هم اس ام اس کنید خلاصه ی این مقال ات بی سر و ته بی ربط به تیتر رو.

  • ناشناس ارسالی در

    آقای عزیز لطفا از مردم نخواهید که بیشتر از این متضرر شوند این سیاست را و تزویر آقای روحانی برای تمامی ایران شناخته شد از شورا بورس تقاضا بررسی و کنترل و تقویت میشود وزیرش سیاست خودش را که قیمت گذاری این بازار را وزیری که برای اجرای خواسته معاون خود را بریاست این سازمان شورای عالی بورس نشان داد هیچ قدرتی ندارد و کاملا در اختیار قرار گرفتن

  • مال باخته ارسالی در

    این تحلیل ها چیز جدیدی نبود همه میدونن، شما باید این مشکلی که امثال شما درست کرد ین حل کنین، اگه میتونی توصیه اقتصادی برا ی مالباختگان داشته باش، حرف که برا ما پو ل نمیشه

  • جاسم جاسمیان ارسالی در

    چی گفت؟یه مشت اصطلاحات قلمبه سلمبه که عو ام مردم از آن هیچی متوجه نمیشن خداشاهده ماکه هیچی دستگیرمون نشدشماچطور؟

  • ناشناس ارسالی در

    برای جلب اعتماد دوباره سهامداران قبلی شا خص باید دو میلیون را پشت سر بگذارد.

  • محمد ارسالی در

    خدا لعنت کنه آنهایی که باعث ضرروزیان مرد م دربورس شدند وکسی که خبر دروغ میدهد

  • خیرالله ارسالی در

    دولت به خانه های مردم نفوذ کرد و سرمایه آنها را بالا کشیدمردم خانه و ماشین و طلا فروختند و به بورس آمدند

  • ناشناس ارسالی در

    خدا لعنت کنه کسانی که مردم بیچاره کردن

  • ناشناس ارسالی در

    هرکه به سهامداران حقیقی ضرر زده و سرمایه
    مردم را با دعوت مکرر به بورس ضربه مالی
    زده و میزند داغ عزیزشان ببین ند و همیشه
    عزا دار باشن

  • ناشناس ارسالی در

    کجای دنیا را دیدی که دولت مخارجش را از م لتش دربیاره ، بجز این دولت بی تدبیر و نا امید . خدا لعنتتون کنه که همه زندگیمون ا ز دست رفت ما کجا و بورس کجا خودشون مردم رو دعوت کردن بیاید ما جیبتون را بزنیم.

  • صادق ارسالی در

    چهل ساله که جیب و اموال ایران و ایرانی غ ارت میشود.و حتی به اجنبی واگذار میشود.تا ریخ ایران خیانتی به بزرگی بخود ندیده.

  • کوروش ارسالی در

    برادرمن اینهای که باسرمایه کم اومدن اقاحجت السلام روحانی تشویق شون کردحالاگردن روحانی بایدپاسخگوباشدمادیگه پاصندوق ریاست جمهو ری نمیرویم رای نمیدیم بایدجلوضرربگیره ماملت امام حسینیم اگه قرارگوش بری کنیم بایزید فرقی نداریم

  • کوروش ارسالی در

    داخل ایران ترامپ ایراخودروترامپ سایپا تر امپ بورس زیادحیف ازجوان مردهای بخاطروطنش ون جونشون دادن حسین فهمیده بچه بودخودش ز یرتانک انداخت کسی ازمردمش نمیره اونوقت ح سن جون کلیدش هیچ قفلی باز نکرد مردم چپند داخل بورس جیبشون خالی کرداین ی نوع فداک اری درحق مردم اقای روحانی وجدانت قبول می کنه باارامش زندگی کنی

  • Javad ارسالی در

    آدم میتونه بیشرف باشه که بخواد بخاطر بی تدبیری و ندانم کاری و بی مدیریتی نتواند خرج روز مره خانوادش رو تامین کند و بخواهد از دزدی شکم خانوادش رو سیر کند،، مثلا افراد فامیل و همسایه گانش رو جمع کند و به اونها بگه همگی پول بدید من می‌خواهم در جایی سرمایه گذاری کنم و از سود حاصل به شما هم بدهم و خیالتون راحت باشه من کوتاهی نمیکنم و ازتون حمایت میکنم ولی دروغ بگوید و پول دوستان و اقوام رو به جیب بزند و هیچ کاری نکند و پول دوستانش رو بکشه بالا و هر که هم گفت پس پول و سرمایه ما چی شد،، بگه می‌خواستین ندین ریسک دیگه،،، آخه بی وجدان تو جیب دوستانت رو زدی تا شکم خانوادت رو سیر کنی،، دزدی از این واضح تر

    مطمن باش ای خوش از گلوت پایین نمیره چون اون همسایه و دوستت. دارو ندار زندگیشون همین بود که اونم به شما اعتماد کرد و داد به تو
    خدا لعنتت کنه هزار بار،

  • ناشناس ارسالی در

    خیر خوشی نبینه ک هرکی خواست با مال مردم بازی کنه و اشک مردم رو در آورد

  • ایرانی ارسالی در

    داداش فدات بشم دراین بورس هرکس ازراه میر سه نظرمیده این بورس مونده زیرپای همه مگه مشکلاتمون فقط این بورسه یکمی هم واضح بگ ین این گرونیها بادست کی فوران میشه موز ک یلویی ۵۰ ردکرده مرغ وتخم مرغ گوشت مسکن ب یکاری خرج دکتر قبضهای سنگین گازوآب وبرق مستاجربودن کارنباشه ایناازکجاباید تامین بشه کم مونده به عید لباس تازه بچه ها آجی ل چهارشنبه سوری بچه ها یه روزکارمیکنی چن دروز بیکار تابحال شرمنده زن وبچه ات شده ای خدا هیچ کسو شرمنده نکنه این مشکلات شم ا حل کنین بورس خودش یه روزی درست میشه با این همه پول که مردم آوردند یه روز چرخه ا قتصادی بورس درست میشه

  • ناشناس ارسالی در

    شماروبقران قسم که ۲۲بهمن واریزکنیدپول به والانیازخیلی زیادداریم قرض وام داریم خو اهش میکنم اندازه ارزش سهام بریزیدممنونسر کارنزارید

  • رضا اراک ارسالی در

    خسته نشدی اینهمه نوشتی؟
    دوتا کلمه بنویس ولی حرف حساب بنویس‌
    اینهمه نوشتی نوشتی نوشتی که چی ؟!!!!

  • بی کس ارسالی در

    خوش بحالتون دردبی پولی ونداری نکشیده اید .

  • امین ارسالی در

    چه مطلب چرتی گذاشتی. مطلب نداری مردم رو مسخره نکن.

  • نا شناس ارسالی در

    سلام
    هر چه داشتیم با توصیه ریس جمهور فروختیم بورس گذشتیم نابود شديم بد جوری شکست خورده ام به جایی اینکه فکر اینجا انجا باشن یه فکر بدبخت مردم بکنند والا به خدا خوش نمیاد

  • علی شارسان ارسالی در

    عزیز دل یک کلام تو تمام دنیا حتی کشورهای استعمارگر. مثل انگلیس و امریکا که البته یکی روباه و یکی شیطان بزرگه به استنباط ما. از کشورهای دیگه میدوشن و خرج ملت و مملکت خودشون میکنن. تو کشور ما از ملت میدوشن تا کسریهاشونو جبران کنن. تا وقتی این فرهنگ و طرز فکر وجود داره. ملت بدبختن.و اگر خودشون برای حل مشکل اقدام نکنن امیدی به دولت نیست ومستحق تو سری خوردن هستیم.

  • ناشناس ارسالی در

    کسری بودجه اعمال شد و اعتماد از بین رفته تضمین شد که هرگز به وعده و وعید مردم دل نبندند

  • ناشناس ارسالی در

    سیکدیرن بابا

  • مظلوم ارسالی در

    خلاصه حسن کلید رو گم کرده دست در جیب مردم بدبخت الهم ادفع الظالمین بالظالمین از دست ما که کاری بر نمیاد بلکه تو خودتون ?

  • یونس جوکار ارسالی در

    بهتر اینا یه مدت دهن گشادشونو ببندن و لا ل بشن وضعیت خوب میشه فقط خفقون بگیرن

  • گنیا ارسالی در

    سهامداران بورس به جهت بزرگی بازار ۴۰الی۵۰ م ،به گفته خوشان شده اند عین خروسی که هم درعزا وهم درعروسی قربانی اهداف سیاسی آقایان شده اند.....گرو کشی پاس کاری جهت غلبه بر یکدیگر براانتخابات پیش رو،،،

  • ایرانی ارسالی در

    سلام بر تمام مسئولین کشورم
    لطفا در همین کشور فقط دزدی کنید و بخارج نروید،،که دنیا را مسموم میکنید
    بمانید و همین جا از ما انسانهای ساده که چند دهه به شما اعتماد کردیم دزدی کنید
    موفق باشید

  • کارشناس اقتصادی ارسالی در

    وعده‌های دولت در مورد این که مردم سرمایه خود را به بورس بیاورند و از این بازار ح مایت می‌کنیم ، پوچ از آب درآمد و علاوه ب ر مردم ، کارشناسان و تحلیل‌گران را نیز گ مراه کردند تبعات اینکار باعث شد اعتماد م طلق مردم عادی و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از بین برود در نتیجه مردم زیان کرده متحمل ضرر فراوان شدند. در این میان عده زیادی ا ز مردم گوش به حرف مقام معظم رهبری کردند و پول خودشان را به بورس آردند بمنظور حما یت از تولید ملی خدایی حقوقی ها مردم را ب یچاره کردند؟

  • ناشناس ارسالی در

    سلام :واقعیت این است که دولت حاکم بر بورس است و در این شکی نیست ،حال چه کسانی در اول همین سال مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق و دعوت کردند این کار بنا بر دستور حاکمان دولتی بودکه می دانستند فروش نفت نداریم و لذا کسر بودجه شدید، دولت را تهدید میکند بدین ترتیب بود که بورس از اول سال بمدت سه چهار ماه رشد شدیدی داشت وبه این شکل مردم به بورس وارد شدند وسهام خریدند، با اضافه شدن تعداد زیادی از افرادی که سهام عدالت داشتند ‌سهامداران بورسی به بیش از ۵ تا ۶ میلیون نفرشدند (که این تعداد در پایان سال ۹۸ کمتر ۲ میلیون نفربود) با اشباع شدن بورس از مشتری ومبالغ هنگفتی که توسط مردم وارد بورس کردند ناگهان از اوسط مرداد ماه بورس شروع به ریزش کرد که هنوز هم ادامه دارد واین چیزی نیست جز تامین کسری بودجه دولت از جیب مردم حال مردم تشویق به سرمایه گذاری بورس را ببینند ؟ یا اینکه میگویند ریزش ذات بورس است ؟ قبول است ریزش ذات بورس است ، اما نه ۷۰درصد نه۶۰ درصد نه ۵۰ درصد تا کی صبر کنند تا ضررشان جبران شود خدا میداند.

  • علی ارسالی در

    مرگ بر مسئولین بی غیرت این از بی عرضگی م ا مردم هر بلایی میخان سرمون میارن اگه بر یزیم بیرون و سازمان بورس رو سرشون خراب ک نیم اینجوری نمیشه

  • سامان ارسالی در

    ها ریدم تو بورس فقط.پول مردم خرداد ۶میلی ون بود میدادین یا کلا میچاپوندین کسی اصل ا خبر داشت.

  • ایرانی ارسالی در

    این فرصت خوبی روکه مردم درست کردن وپولشونوبه بورس آوردن تاچرخ تولیدبچرخه دولت هدردادحالاکی دیگه اعتمادبرگرده خدامیدونه چشم مردم ترسیده وسرمایشون به بادرفته

  • ناشناس ارسالی در

    تف تو شرفتون

  • ناشناس ارسالی در

    به نظرم باید همچینشخصی ریاست سازمان بورس باشه نیه یه تعداد که به اندازه یک صدم ا ین اقای نماینده گرمسار نه سواد بورسی بلک ه خیلی از چیزهایی که این اقا بیان کرد ند ارند وبورس را به ته دره سوق دادند البته فقط گفتن حرف زدن کافی نیست بلکه عمل وقدر ت ایستادن در مقابل افرادی که بزور قدرتشو ن میخواهند از بورس سو استفاده کنند لازمه این کار ما سهامداران در انتظار همچین ش خصی هستیم که واقعن این بازار واین شرکتها وای سهامداران ودر نهایت اقتصاد ایران را از این اشفتگی نجات بده .تجارت نیوز مرد باش وای نوشته را برای عموم بگذار

  • عباس انم برات مرباس ارسالی در

    این سهام و یارانه رو اصلا نمیدادین ملت ه م خبری نداشت میبردینش برا خودتون والا

  • ناشناس ارسالی در

    تف به شرفتون
    کاری که دولت بامردم ا حمق کردمغلها و معاویه نکرد.اگه کسی یه می لیون ازتون دزدی کنه پدرشو درمیاریدحالادو لت توروز روشن از9صبح تا12/5به راحتی دزدی می‌کنه و هیچ اتفاقی نمی افته واقدامی صو رت نمیگیره...

  • ناشناس ارسالی در

    سلام این نماینده مجلس دقیقا نوار خالی پر کرده . واسه ایشون نیز بسیار متاسف هستم آقا جان مردم گوسفند نیستند بترسید از روز ی که کایه صبر ملت لبریز شه

  • عبدالرضا بیرقداری ارسالی در

    چرا این مردیگه دوزد که مردم ایران را بدب خت کرد چرا نمی گیرید می خواهید فرار کند وبعد بگوید می خواستیم بگیریم که فرار کرد رفت ان طرف اب تمام شد رفت بیکارش

  • ناشناس ارسالی در

    خداوکیل مردم ازچه کسانی درخواست کمک میکن نداینهااگربخواستن پول مردم بدهند این همه روباه بازی نمیکردند فقط فقط ازخدا نابود ی این حقه بازان ودروغگویان راازخدا بخوا هید

  • ناشناس ارسالی در

    بخدا قسم دویست میلیون پولی رو که تو دواز ده سال زحمت وکل سرمایه زندگیم بود دولت ب رده حرامشون.خیر نبین هم کرایه نشینم هم ا ینکه سه بچه کوچیک دارم وبیکارم

  • ناشناس ارسالی در

    چرا همه چیز مقصر دولت هست تو این یه سال مجلس چکار کردین .حداقل دولت روحانی ۴ سال اول خوب بود شما مجلسی ها شدین مثل شورا و شهردار تهران فقط اسم خیابون عوض میکنن. قطعا دخالت مجلسی ها از دخالت دولت تو بو رس کمتر نیست . سرمایه ملت را خوردین یه آ ب هم روش . حالا دارین جنگ زرگری راه میند ازین برای برنامه بعدی تون

  • علی شیخی ارسالی در

    جالب این که ایلان ماسک یک توییتر گذاشت و درمورد بیت کوین ،۲۰درصد رشد کرد بعد جال ب این ریس جمهور یک کشور اردیبهشت گفت مرد م ایران باید بدانند طلا و دلار جای سرمای ه گذاری نیست و پول خود را به بورس بسپارن د و تا به الان تمام اون نفراتی که وارد ب ورس شدند ۸۰ درصد ضرر .واقعا متاسفم برای یک کشوری که با لباس روحانیت و لباس پیغم بر این جورصحبت میکنند و خیانت میکنند .وا لا به لا کارمند سابق بانک چین رشوه میگیر ه آن را اعدام کردند ولی ایران ما ایرانی که به اسم اسلام ودین است .این جور دزدی م یکنند.جناب قالیباف استعفا میده میشه مشاو ر دژپسند و معاون دژپسند ریس سازمان بورس میشه .خدایا مگه من جوان تا به کی ضرر بد م .چرا این روحانی برا دخترش ویلا ۱۰۰ میل یاردی بخرد.،در سواحل اتریش. برا اون دختر با حجاب اش در ایران مدرک پزشکی بخاد بگی ره ۱۰۰میلیاردکمک به دانشگاه شهید بهشتی ت هران بکنه.عجب روز گار سختی شد ،رهبر ما س یدعلی ۱۰هزار میلیار کمک به بورس میکنه ج الب داخل بانک مرکزی میده واز اون جا به ب عد معلوم نیست ۱۰هزار میلیار به حساب کدام یک از اساتید ونخنبگان ما میره.

ارسال نظر