|
کدخبر: 147547

دو سناریو مثبت و منفی قطع تحریم‌ها بر بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر دو عامل بر روند اصلاحی شاخص، دو سناریوی مثبت و منفی قطع تحریم‌ها بر بورس را مورد بررسی قرار داد.

بورس دو سناریو مثبت و منفی قطع تحریم‌ها بر بورس

محسن عبدالهی با اشاره به افت شاخص بورس در چند روز اخیر گفت: اکنون معاملات بورس روند پیچیده‌ای در پیش گرفته و در شرایط فعلی دو عامل مهم در بازار حاکم شده است. رخدادها و اتفاق هایی که رخ می‌دهد شرایط بازار را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند و مشخص‌کننده وضعیت قیمت سهام هستند.

وی به دو رخداد تاثیرگذار که از مدت‌ها قبل باعث روند نزولی معاملات بورس شدند، اشاره کرد و افزود: نخستین رخداد که از مدت‌ها قبل بازار را تحت تاثیر قرار داد، انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری امریکا بود که باعث ایجاد برخی از ابهام‌ها در روند معاملات بازار شد. بازار همیشه با توجه به چشم‌اندازی که برای آینده ایجاد می‌شود نسبت به این مسائل واکنش مثبت یا منفی نشان می‌دهد. انتظارات تورمی که به دلیل آن رخدادها در بازار ایجاد می‌شود معاملات بورس را دچار نوسان می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا مرداد شاخص بورس به دلیل رشد ارزش دلار و گزارش مثبت شرکت‌ها روند بی‌سابقه‌ای داشت، ادامه داد: از مرداد به بعد به دلیل پررنگ شدن تاثیر انتخابات ریاست جمهوری امریکا، سایه ترس در بازار حاکم شد و شاهد تغییر مسیر معاملات بورس و ورود به فاز اصلاحی شدید بودیم.

عبدالهی عنوان کرد: انتظار می‌رفت بازار از آبان ماه روند صعودی را آغاز کند در حالی که چنین اتفاقی رخ نداد و به نظر می‌رسد یکی از دلایل روند اصلاحی فعلی شاخص بورس ناشی از کاهش انتظارات تورمی است که باعث شد قیمت دلار تحت تاثیر انتخاب بایدن با روند نزولی همراه شود. همچنین با توجه به احتمالات توافق هسته‌ای همچنان احتمال افت نرخ دلار وجود دارد که این موضوع باعث شده چشم‌انداز معاملات بورس کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به عدم توجیح روند منفی کنونی بازار اضافه کرد: بعد از اصلاح ۷۰ درصد قیمت سهام شرکت‌ها به هیچ عنوان روند فعلی شاخص بورس منطقی نیست مگر آنکه رخدادهای سیاسی در این بین درگیر شوند و تعیین‌کننده مسیر بازار باشند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. با توجه به اینکه انتخابات امریکا به پایان رسیده اما برخی معتقدند با انتخاب بایدن امکان کاهش تحریم‌ها و توافق بین دو کشور افزایش پیدا کرده است. این موضوع به مراتب بر افزایش روند اصلاحی شاخص بورس تاثیرگذار بوده است.

اثر مثبت و منفی قطع تحریم‌ها بر بورس

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قطع تحریم‌ ها با دو اثر مثبت و منفی در بازار همراه خواهد شد، تصریح کرد: اثر مثبت آن گشایش‌های اقتصادی است که افزایش مراودات بین‌المللی و بانکی از طریق سوئیفت، تسهیل حمل‌ونقل بین‌المللی، افزایش فروش محصولات پتروشیمی و شرکت‌های صادرکننده، سهولت در برگشت منابع و کاهش هزینه‌ها در بازار سیاه را به همراه خواهد داشت. جنبه منفی این توافق هم با توجه به دلاری محور بودن بخش زیادی از سهام حاضر در بازار سرمایه در صورت ایجاد توافق، قیمت دلار روند نزولی می‌گیرد که به تناسب بر قیمت سهام شرکت‌ها و افت شاخص بورس تاثیرگذار خواهد بود.

عبدالهی ادامه داد: اکنون با توجه به کاهش انتظارات تورمی برخی در انتظار کاهش میزان فروش شرکت‌ها و به مراتب افت قیمت سهام در بازار هستند. بازار با دو سناریو همراه است که اگر سناریوی نخست پیش رود شاخص بورس تا کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد رشد خواهد کرد اما سهامداران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که بازار رشد پرشتابی را تجربه نخواهد کرد. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد بازار تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران به دلیل وجود ابهام و کشمکش‌های سیاسی در همین کانال‌ها باقی خواهد ماند و قیمت سهام با افت همراه می‌شود.

وی با بیان اینکه بورس باید به ماهیت اصلی بازگردد و قیمت‌ها در یک اقتصاد آزاد تعیین شوند، تاکید کرد: هر گونه دخالتی روند بازار را بدتر از اینها می‌کند و به شدت بر روند معاملات تاثیرگذار خواهد بود. بازار طلا و مسکن بطور حتم وارد اصلاح قیمتی یا زمانی می‌شود که در این زمان به احتمال زیاد و در صورت وجود موقعیت مناسب، بورس می‌تواند بازدهی معقولی را در اختیار سهاماران قرار دهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر