|
کدخبر: 147365

درجه ارزندگی سهام از نگاه ۱۵۴ مدیر بورس

طی سه هفته گذشته بازار دوباره وارد مسیر نزولی شده و در این مدت ریزش ۱۳ درصدی را تجربه کرده است. طی این مدت برخی می‌گویند دلیل افت‌ها عدم ارزندگی سهام است و برخی دیگر اعتقاد دارند بسیاری از سهم‌ها در محدوده کنونی از ارزندگی بالایی برخوردارند و بورس به طور هیجانی منفی شده است.

بورس درجه ارزندگی سهام از نگاه ۱۵۴ مدیر بورس

در چنین شرایطی به سراغ ۱۵۴ مدیر بورسی رفته ایم و نظرات آنها درباره درجه ارزندگی بورس در سطوح کنونی را پرسیده است.

میزان ارزندگی بازار سهام

۲۲ مدیر از ۱۵۴ مدیر، اعتقاد به ارزانی بازار و ۱۰۴ نفر هم اعتقاد به مناسب بودن قیمت‌ها اما همراه با ابهام بالا رای دادند. به عبارتی دیگر بیش از ۸۰ درصد مدیران در این سطوح قیمتی اعتقاد به ارزنده بودن قیمت‌ها در بورس تهران دارند.

البته در سمت مقابل ۱۶ درصد مدیران اعتقاد به غیرجذاب بودن بازار و ۳ درصد هم متقدند که قیمت‌ها حتی در سطوح کنونی هم گران است.

ریسک‌های اصلی بورس کدامند؟

 در بخش دیگر این نظرسنجی ریسک‌های اصلی بازار و دلایل شرایط کنونی پرسیده شد. در این خصوص ۵ پارامتر یعنی انتظار افت بازار جهانی، ریسک و ابهامات سیاسی، تصمیمات مجلس و بودجه، کاهش قیمت دلار و فروش حقوقی و عدم ورود نقدینگی جدید مورد پرسش قرار گرفت.

در بین این موارد مدیران بورسی دلیل اصلی شرایط کنونی بازار را ریسک‌ها و ابهامات سیاسی دانستند و ۴۴ درصد مدیران به این گزینه رای دادند. ریسک‌های سیاسی می‌تواند تغییرات بالایی در نرخ ارز ایجاد کنند. دومین گزینه‌ای هم که بیشترین رای را داشت نگرانی از افت قیمت دلار بود. در مجموع حدود ۷۰ درصد مدیران بورسی این دو گزینه را مهم‌ترین علت افت‌های اخیر بازار دانستند. به عبارتی دیگر مهم‌ترین نگرانی مدیران به طور مستقیم و غیرمستقیم افت قیمت دلار است. کاهش نرخ ارز می‌تواند باعث محدود شدن حاشیه سود شرکت‌های بزرگ کامودیتی‌محور بورس تهران شود. (در این خصوص بخوانید: ریسک و فرصت‌های بورس در کانال ۱.۳ میلیونی)

فروش حقوقی‌ها و عدم ورود نقدینگی جدید در کنار تصمیمات مجلس و ابهامات بودجه دیگر مواردی هستند که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند از مهم‌ترین دلایل افت‌های اخیر بورس هستند. در مجموع ۲۷ درصد مدیران به این دو گزینه رای داده‌اند. البته به نظر می‌رسد عدم ورود پول حقیقی خود معلول افت بازار باشد و نه علت آن. زیرا در شرایطی که بازار منفی است توقع نمی‌رود حقیقی‌های جدید به بازار وارد شوند. تصمیمات مجلس و ابهامات بودجه هم به نظر می‌رسد به علت سیاست‌های عجیب سیاست‌گذاران مثل شیوه‌نامه فولادی وزارت صمت و طرح مجلس برای مالیات بر صادرات فولاد، منجر به جلب نظر ۱۲ درصد مدیران برای افت‌های اخیر بورس شده است.

اما نکته جالب توجه در این میان اعتماد بالای مدیران بورسی به این سطوح قیمت‌ها در بازار جهانی است. به طوری که تنها ۳ درصد مدیران نگرانی از ریزش کامودیتی‌ها را دلیل اصلی افت بورس دانستند.

منبع: بورسان
  • حسین ارسالی در

    شاخص بورس ، سهام بنیادی ، ارزش سهم ، و.. اینها فقط کلماتی هستن که آقایون با اونه ا بازی می کنن . عملا مفهومی در ایران ندا رن!!

  • نامی ارسالی در

    لعنت بر پدرتون که اینجوری سرمایه مردم رو در بورس نابود میکنید. بذارید بورس روند طبیعی رو طی کنه .

  • شهروز ارسالی در

    بورس ایران یعنی کشک

ارسال نظر