|
کدخبر: 147463

هجوم تقاضا به این نمادهای بورسی

چند نماد بورس تهران و فرابورس بیشترین نسبت قدرت خریدار به فروشنده را به‌دست آورده‌اند؛ این روند گویای هجوم تقاضای پول‌های کلان به این نماد‌‌هاست.

به‌عنوان مثال روز سه شنبه هر کد حقیقی بورسی در نماد‌ های وب به‌طور متوسط حدود ۱۴۰ میلیون تومان خریداری کرده است در صورتی که هر کد حقیقی تنها حدود ۸/۵ میلیون تومان فروش داشته است. البته روز سه‌شنبه در برخی نمادها نسبت قدرت خریدار به فروشنده بالای ۲ ثبت شد درصورتی که قیمت آخرین معامله آنها از قیمت آغازین کمتر بود. این نسبت‌ها در نمادهای وکبهمن، آبادا، بگیلان، زملارد، پیزد، ثبهساز، وپویا، شاروم، ثامید، بوعلی، ساوه، بپیوند و سرود دیده شد. از میان این نمادها نیز می‌توان به نماد سرود با میانگین خرید هر کد حقیقی حدود ۱۷/۵ میلیون تومان و نسبت قدرت خریداران حقیقی به فروشندگان حقیقی ۲/۰۵ اشاره کرد. همچنین تابلوی این نماد نشان می‌دهد میانگین ۱۰ روزه سرانه خرید هر کد حقیقی آن حدود ۱۰ میلیون تومان بوده است. در واقع نسبت‌های بالای خریدار و ورود پول‌های درشت به سهام می‌تواند یکی از نشانه‌های رشد قیمتی آن باشد اما برای تشخیص آن نباید این نسبت‌ها را برای یک روز مد نظر قرار داد بلکه باید برای چند روز معاملات آن را زیر نظر داشت به این دلیل که افرادی که با پول‌های سنگین قصد خرید سهام را دارند سعی می‌کنند با چراغ خاموش وارد شوند و به اصطلاح زمانی که فروشنده خاصی در سهم وجود ندارد روند مثبت حرکتی را آغاز می‌کنند.

حجم‌های مشکوک

لفظ حجم مشکوک زمانی به‌کار گرفته می‌شود که در یک نماد شاهد افزایش غیرعادی معاملات باشیم. اگر به‌عنوان مثال در بررسی روند ماهانه، یک سهم در یک روز یک میلیون حجم بخورد و ناگهان حجم مبادلات آن در یک روز به ۱۰ میلیون سهم برسد می‌توان آن معامله را مشکوک خواند. اینها نشانه‌ای از ورود یا خروج سرمایه‌ای سنگین به یا از یک سهم است. حجم مشکوک الزاما به معنی افزایش قیمت سهم نیست و برخی مواقع باعث افت سهم می‌شود، به‌ویژه آنکه آن سهم روی یک مقاومت مهم باشد. در مقابل افزایش حجم روی حمایت‌ها نشانه بسیار خوبی برای یک سهم است. در نتیجه حجم مشکوک سیگنال خرید یا فروش نیست بلکه صرفا تحلیلگر را به بررسی بیشتر ترغیب می‌کند.

بورس-۲

منبع: دنیای اقتصاد
  • حمید ارسالی در

    اصلا تو این وضعیت بورسی وجود نداره که بخ واد سودی ایجاد بشه فقط ی عده پول مردم رو به جیب میزنن ...

  • ناشناس ارسالی در

    چه می خواهی از این ملت

  • ناشناس ارسالی در

    چقدر این بورسی ها تو اوج خوشبینی هستن آد م لذت مبره

ارسال نظر