|
کدخبر: 145595

در خرید و فروش سهام بورسی عجله نکنید

ولید هلالات با بیان اینکه در پایان معاملات امروز، میزان ارزش صف فروش‌ها بسیار اندک بود از فروکش التهاب‌ها خبر داد.

بورس در خرید و فروش سهام بورسی عجله نکنید

رئیس هیات‌مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار به بررسی روند این روزهای بازار و دلایل معاملات هیجانی امروز پرداخت و گفت: بازار سهام ریزشی را در ماه‌های گذشته تجربه کرد، اما در ۶ هفته اخیر توانست خودش را به تعادل برساند، براین اساس بسیاری از نمادها توانستند بازدهی‌های متفاوتی طی این مدت داشته باشند.

هلالات با اشاره به اینکه چند اتفاق مختلف باعث شد ذهن بازار درگیر شود، گفت: این در حالی است که شرایط بنیادی پیرامون بازار خوب است؛ قیمت کامودیتی‌هاطی ماه‌های اخیر به شدت بالا رفته است، تزریق واکسن کرونا در دنیا آغاز شده و این موضوع نگرانی‌ها را از بحران اقتصاد جهانی کاهش داده است؛ همچنین رشد نرخ جهانی نفت را شاهد هستیم و حتی در داخل می‌توان به کاهش ریسک‌های سیاسی امید داشت اما چند مورد به شدت سرمایه‌گذاران بورسی را نگران کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شاخص کل در محدوده ۱.۵ میلیون واحد بود که سرمایه‌گذاران حقوقی و نهادی اقدام به عرضه‌های پرحجم کردند که باعث ترس شدیدی در کلیت بازار شدند.

هلالات تصریح کرد: مشکل اساسی این است که حقوقی‌های نهادی بدهی‌های سنگینی دارند مثلا صندوق‌های سرمایه‌گذاری معوقات حقوق کارکنان را از فروش سهام تهیه می‌کنند و ۵۰ میلیون سهامدار عدالت این روزها تحت تاثیر عرضه‌های حقوقی‌های نهادی هستند.

آثار سوء شایعات بی‌اساس

وی با اشاره به آثار سوء شایعات بی‌اساس در بازار گفت: شاید با شایعات نشود جنگید، اما می‌توان با رفتارهای درست در تابلو معاملات شایعات را رد کرد. حقیقی‌ها با نگاه کردن به تابلو می‌توانند نگرانی‌های خود را کم کنند. امروز حقوقی‌های نهادی نه تنها به بازار کمک نکردند بلکه با عدم حضور خود به شایعات دامن زده و ترس را بیشتر می‌کنند.

هلالات در خصوص دلایل فشار فروش شدید در بازار حتی در میان سرمایه‌گذارانی که در ضرر هستند اما حاضرند حتی با وجود زیان در اصل سرمایه خود اقدام به فروش کنند، گفت: تعداد افرادی که امروز بر اساس چارت‌های قیمتی و نمودار تکنیکالی در بازار فعالیت می‌کنند افزایش یافته است؛ در این شرایط وقتی بر اساس قیمت معاملات انجام می‌شود از دست رفتن حمایت‌ها و اعداد رند قیمتی، باعث فشار فروش و افزایش عرضه‌ها می‌شود که چنین رفتارهایی بیشتر هیجانی است.

صنایع برتر کدامند؟

رئیس هیات‌مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در خصوص معرفی بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری با نگاه میان‌مدت و بلندمدت گفت: به نظر من برای سرمایه‌گذاری با یک ریسک منطقی و بازدهی مناسب می‌توان صنایع بانکی، پالایشگاهی، فولاد و متانولی‌ها از گروه پتروشیمی را معرفی کرد. این گروه‌ها با یک ریسک منطقی، بازدهی خوبی خواهند داشت البته ممکن است برخی صنایع دیگر با ریسک‌های بسیار بالاتر، سودهای بالاتری داشته باشند.

توصیه به سهامداران

وی در پایان برنامه به وقت تحلیل خطاب به سرمایه‌گذاران اظهار کرد: همیشه برآیند استراتژی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که همه تحلیل‌ها در کنار هم قرار بگیرد تا با حداقل ریسک، بازدهی معقولی داشته باشید. سرمایه‌گذار باید بداند که سهم را در چه قیمتی بخرد و همچنین وقتی قصد فروش سهم در قیمت بالاتر را دارد در نظر بگیرد آیا خریدار وجود دارد یا خیر. هیچ‌وقت در خریدوفروش‌ها عجول نباشید. بازار سرمایه یک موجود زنده است و همیشه فرصت برای جبران وجود دارد پس عجولانه رفتار نکنید.

منبع: سنا

ارسال نظر