|
کدخبر: 117206 سجاد صفری

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

عرضه نفت در بورس نیازمند سازوکار مناسب

یک کارشناس اقتصادی، گفت: دولت بایستی سازوکار مناسبی برای عرضه اوراق سلف نفتی تدوین کند تا اعتمادی که در بین مردم درخصوص بورس بوجود آمده است از بین نرود و مردم نسبت به بازار سرمایه و دولت بدبین نشوند.

اقتصاد عرضه نفت در بورس نیازمند سازوکار مناسب

مدتی پیش رئیس جمهوری خبر از گشایش اقتصادی داد و این گشایش اقتصادی که روحانی وعده آن را به مردم داده بود فروش نفت در قالب عرضه اوراق سلف نفتی بود. البته این طرح با مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه بود و در حال حاضر، عرضه آن متوقف شده است. اقتصاد ایران وابستگی جدا نشدنی به فروش نفت دارد و در یکی دو سال اخیر به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران، میزان فروش نفت به شدت کاهش یافته است و به دنبال آن نیز درآمدهای نفتی کم شده است و همین موضوع تا حدودی بر روی اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است. در خصوص نحوه عرضه اوراق سلف نفتی و آینده بازار جهانی نفت با یک کارشناس اقتصادی به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

سید مهدی حسینی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که عرضه اوراق سلف نفتی آیا می تواند به اقتصاد کشور کمک کند و نحوه این عرضه باید به چه صورت باشد که خریداران آن به سود برسند، اظهار داشت: کشور فروش نفت کشور به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و همین موضوع و دیگر مسائل اقتصادی داخلی، باعث شده است که دولت با مشکل اقتصادی روبرو شود. فروش نفت در قالب عرضه اوراق سلف نفتی یکی از منابعی است که دولت می تواند از طریق آن به نقدینگی دست پیدا کند.

وی افزود: در چند سال گذشته، ایران بیش از ۳ میلیون بشکه در روز نفت به فروش می رساند و درآمدهای نفتی حاصل از آن به اقتصاد کمک می کند ولی در حال حاضر که فروش نفت به شدت کاهش یافته است در واقع درآمد نفتی و ارز آوری حاصل از هم کاهش یافته که این موضوع باعث بروز مشکلاتی در اقتصاد کشور شده است.

سیدمهدی+حسینی

وی تصریح کرد: در حال حاضر، پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس که در زمینه تولید بنزین و فرآورده های نفتی فعالیت دارد تا حدودی توانسته خلا فروش نفت را پر کند ولی این به تنهایی نمی تواند کارساز باشد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه، بیان کرد: فروش نفت در بورس در گذشته، نیز انجام می شد که تا حدودی با استقبال سرمایه گذاران روبرو شد ولی عرضه نفت در قالب اوراق سلف نفتی نیاز دارد که سازوکار مناسبی برای آن تعریف شود.

استقبال مردم از بورس

حسینی با اشاره به استقبال و اعتماد مردم به بازار سرمایه، گفت: در یکی دو سال اخیر، مردم با اعتماد به بورس سرمایه های خود را به سمت این بازار، سرازیر کرده اند و دولت نباید اقدامی انجام دهد که منجر به بدبین شدن مردم به بازار سرمایه شود و متضرر شوند.

وی تاکید کرد: دولت وقتی می خواهد نفت را در قالب اوراق سلف نفتی عرضه کند بایستی برای آن یک قیمت واحد تعیین کند و آن را به مدت ۲ یا ۳ ساله عرضه کند و بعد از این مدت هر چقدر که قیمت نفت بالا رفت اوراق را به نرخ روز از مردم خریداری کند در اینصورت خواهد بود که مردم تمایل به خرید این اوراق خواهند داشت.

این کارشناس تصریح کرد: اگر قرار است که دولت اوراق را به مردم عرضه کند و در مقابل یک سود به میزان سود بانکی به مردم بدهد در واقع انگیزه ای در مردم نسبت به خرید این اوراق ایجاد نخواهد شد.

 قیمت نفت افزایش می یابد

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چه آینده ای برای بازار نفت قابل تصور است به خبرنگار گسترش نیوز، گفت: با توجه به اینکه در ماه های آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش رو است پیش بینی می شود که هر چه به زمان این انتخابات نزدیک تر می شویم در واقع قیمت نفت متاثر از آن خواهد بود و قیمت نفت بالاتر می رود.

حسینی اظهار داشت: با توجه به اینکه در ماه پایانی تابستان قرار داریم و رفته رفته هوا به سمت سرما پیش می رود پیش بینی می شود با اتمام فصل تابستان و شروع فصل سرما میزان تقاضای جهانی برای نفت افزایش پیدا می کند که همین موضوع باعث صعودی َشدن قیمت نفت می شود و پیش بینی می شود که قیمت نفت به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه برسد.

ارسال نظر