|
کدخبر: 140456

بورس فردا مثبت است یا منفی؟

بورس تهران امروز هم تحت فشار عرضه سنگین سهام قرار داشت. اتفاقی که باعث شد شاخص کل امروز هم منفی باشد.

بورس بورس فردا مثبت است یا منفی؟

نکته مهم بازار امروز معامله‌گران حقیقی بودند که در سمت خرید سهام به خوبی فعال بودند. به طوری که در روز منفی بازار حقیقی‌ها هم خالص خرید مثبتی داشتند و هم این که به اغلب نمادها اجازه ایجاد صف فروش ندادند. به طوری که در روزی که شاخص کل نزولی بود تنها ۱۱ درصد نمادها با صف فروش مواجه بودند و در عوض ۳۸ درصد صف خرید را تجربه می‌کردند. معاملات حقیقی‌ها در بازار امروز به چه صورت بود؟ بورس فردا هم منفی می‌شود یا هفته را سبز رنگ به پایان می‌رساند؟

ناجیان امروز بورس تهران

شاخص کل طی ساعت اول بازار ۲۰ هزار واحد افت کرد و به کانال ۱.۴۹ میلیون واحدی رسید. اما بازگشایی فملی بعد از ۱۰ روز به داد شاخص رسید و با اثرگذاری بیش از ۱۰ هزار واحدی، شاخص کل را به بالای محدوده ۱.۵ میلیون واحدی رسید. این اثرگذاری ملی مس به علت رشد ۱۵ درصدی ارزش این شرکت بود. به نظر می‌رسد چنین اقبالی به فملی طی بازار پر عرضه امروز تحت تاثیر دو عامل بود. اول جا ماندگی این نماد از رشد بازار، به طوری که از هنگام بسته شدن فملی تا روز گذشته شاخص کل حدود ۹ درصد رشد داشته است. عامل دوم هم به شتاب قیمت مس در بازار جهانی مربوط می‌شود. زیرا از هنگام توقف فملی تا صبح امروز، مس در بازارهای جهانی با رشد بیش از ۳ درصدی همراه بوده است.

بعد از بازگشایی جالب توجه فملی، متقاضیان سهام دوباره قدرت گرفتند و سمت تقاضا قوی‌تر ظاهر شد. به طوری که اغلب بزرگان از کف قیمتی روزانه خود فاصله گرفتند و شاخص کل هم از محدوده منفی تا نزدیکی صفر تابلو رشد کرد. البته در ساعت پایانی معاملات امروز دوباره عرضه‌کنندگان قوی‌تر ظاهر شدند و شاخص کل تحت فشا عرضه دوباره نزولی شد. در نهایت نیز افت روزانه شاخص کل به ۵۵۰۰ واحد (معادل ۰.۴ درصد) رسید.

البته شاخص هموزن امروز عملکرد متفاوتی داشت. این شاخص که صبح را صعودی آغاز کرده بود رفته رفته وارد محدوده منفی شد. ولی بعد از بازگشایی ملی مس و تقویت تقاضا بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت و در نهایت رشد ۰.۴ درصدی را ثبت کرد تا برای پنجمیم روز معاملاتی پیاپی شاخص هموزن عملکرد بهتری را ثبت کرده باشد. با رشد امروز شاخص هموزن، در حالی بازدهی این شاخص طی ۵ روز کاری گذشته به ۵.۸ درصد رسیده که طی همین مدت شاخص کل تنها ۲.۲ درصد رشد داشته است.

پیش‌بینی بورس فردا

در پایان بازار امروز حدود ۳۹ درصد از نمادها در سطوح قیمتی کمتری نسبت به قیمت پایانی در حال معامله بودند. آخرین قیمت ۶ درصد نمادها با قیمت پایانی برابر بود و ۵۵ درصد نمادها هم در قیمت‌های بالاتری نسبت به قیمت پایانی در حال معامله بودند. چنین آماری در نگاه اول سیگنال شروع صعودی بورس فردا را می‌دهد. اما با توجه به این که اغلب بزرگان بازار در پایان معاملات با فشار فروش مواجه بودند و زیر قیمت پایانی در حال معامله بودند، به نظر می‌رسد شاخص کل صبح فردا هم با چالش مواجه شود.

اما نکته مهم بازار امروز خالص خرید مثبت حقیقی‌ها با وجود منفی بودن شاخص کل بود. بعد از ساعت اول بازار که شاهد خروج حقیقی‌ها از بازار بودیم، با فاصله گرفتن شاخص از کف روزانه و جهش ۱۵ درصدی فملی شاهد اقبال مجدد سهامداران حقیقی به بورس بودیم. به طوری که در پایان بازار خالص خرید حقیقی‌ها به بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان رسید. به نظر می‌رسد ورود مجدد پول‌های جدید به بورس محرکی برای رشد بازار سهام باشد. اتفاقی که شاید فردا هم بتواند حامی شاخص ۱.۵ میلیون واحدی شود.

بازار به روایت آمار

در پایان بازار امروز ۴۵ درصد از نمادها در سطوح منفی معاملات قرار داشتند. در این میان ۱۱ درصد نمادها با صف فروش‌های ۹۵۰ میلیارد تومانی مواجه بودند. در سمت مثبت بازار اما ۳۸ درصد نمادها صف خرید را تجربه می‌کردند. مجموع ارزش پول‌های باقی‌مانده در صف‌های خرید در آخر بازار به ۲۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسید. نکته جالب بازار امروز هم این بود که با وجود منفی شدن شاخص کل تعداد و ارزش صف‌های فروش بسیار کم بود. چنین چیزی نشان دهنده قدرت بالای حقیقی‌ها در سمت خرید سهام و پاتک آنها به منفی‌های بورس است. این اقبال بالای سهامداران حقیقی میتواند ضامنی برای عدم افت شدید بورس طی روزهای آتی باشد.

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم، ETF دولتی) امروز با رسیدن به ۱۸.۳ هزار میلیارد تومان برای دومین بار در هفته جاری به زیر ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. چهار صنعت پرمعامله بازار امروز یعنی بانک‌ها، خودروسازی‌ها، ‌فلزات و شیمیایی‌ها حدود ۴۸ درصد از کل ارزش معاملات خرد بازار امروز را به خود اختصاص دادند. در بین نمادها هم بیشترین ارزش معاملات خرد به فملی، خودرو، وتجارت و وبصادر اختصاص یافت.

همان‌طور که بالاتر گفته شد امروز حقیقی‌ها ۱۳۰ میلیارد تومان خالص خرید داشتند. در بین صنایع در حالی بیشترین ورود پول حقیقی به فلزات و داروسازی‌ها بود که بیشترین خروج پول هم خودروسازی‌ها و چند رشته‌ای‌ها رقم خورد. در بین نمادها هم حقیقی‌ها بیشتر فملی، برکت و وبصادر را خریدند و در عوض خودرو، فولاد و وغدیر را فروختند.

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    وزیر اقتصاد اعلام کرد: با افتخار میگویم که در ١٠ ماه امسال ۵٠٠ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی شده است.

    🔻به بیان ساده تر ۵۰۰ هزار میلیارد تومن از جیب مردم بیرون کشیدیم!😐


ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها