|
کدخبر: 139931

بورس فردا منفی می‌شود؟

امروز بالاخره شاخص کل توانست از مقاومت ۱.۵ میلیون واحدی عبور کند. پیش از این طی سه جلسه معاملاتی تلاش بورس برای عبور از این مقاومت ناکام بود. اتفاقی که منجر به فشار بر قیمت نمادهای بزرگ و کوچ نقدینگی به سمت کوچک‌ترهای بورس شده بود.

بورس بورس فردا منفی می‌شود؟

اما امروز با اقبال مجدد به بزرگان بورسی شاخص به راحتی از ۱.۵ میلیون گذر کرد و اغلب بزرگان بازار به غیر از بانکی‌ها رشدهای مناسبی را تجربه کردند. نکته مهم اما این بود که در آخر بازار امروز هم شاهد افزایش فشار فروش و عقب‌نشینی شاخص از سقف روزانه بودیم. اتفاقی که می‌تواند منجر به منفی شدن بازار در روز آینده و از دست دادن دوباره این محدوده مهم شود.

رقابت شاخص‌ها در مسیر صعودی

شاخص کل و هموزن هر دو ابتدای امروز با شتاب بالایی در مسیر صعودی قرار گرفتند. صعود شاخص کل با بازگشایی وغدیر و خساپا تندتر هم شد و به ۳۶ هزار واحد هم رسید. اما در پایان با ایجاد فشار فروش در نمادهای بزرگ‌تر شاهد عقب‌نشینی شاخص کل از سقف روزانه و رسیدن به ۳۲ هزار واحد (معادل ۲.۲ درصد) بودیم. شاخص هموزن اما در اواخر بازار خیلی تحت فشار فروش قرار نگرفت و رشد ۲.۴ درصدی را خود را حفظ کرد تا برای سومین روز پیاپی شتاب بیشتری در مسیر صعودی داشته باشد.

اما نکته مهم بازار امروز اقبال مجدد بورس‌بازان به نمادهای بزرگ بازار بود. پیش‌تر و در آستانه مقاومت ۱.۵ میلیون واحدی شاخص کل شاهد کاهش میل معامله‌گران به نمادهای بزرگ شاخص‌ساز بودیم. به نظر می‌رسد یک دلیل ترس از مقاومت شاخص بود که شاخص کل نتواند از این محدوده فراتر رود و در نتیجه نمادهای بزرگ شاخص‌ساز دوباره منفی شوند. دومین علت هم به نظر می‌رسد نزدیک شدن قیمت نمادهای بزرگ به محدوده مقاومتی خود بود. اما حالا و با گذر از این محدوده مهم شاهد اقبال بالای حقیقی‌ها به بزرگان بورسی بودیم. به طوری که به غیر از صنعت بانکی دیگر صنایع بزرگ بورس تهران امروز صعودی بودند. در این میان می‌توان به شاخص صنایع خودروسازی‌ها و پالایشی‌ها با رشد ۴.۲ درصدی، کانه‌های فلزی با رشد ۳.۶ درصدی، شیمیایی ۲ درصد و فلزات اساسی با رشد ۱.۷ درصدی اشاره کرد.

بورس فردا منفی می‌شود؟

اما نگرانی مهمی که در پایان بازار امروز ایجاد شد، غلبه فشار فروش بر بازار به ویژه در نمادهای بزرگ بود. به طوری که ۳۶ درصد از نمادها در سطوحی پایین‌تر از قیمت پایانی در حال معامله بودند. آخرین قیمت ۱۱ درصد نمادها با قیمت پایانی برابر بود و ۵۳ درصد هم در سطوحی بالاتر از قیمت پایانی در حال معامله بودند.

البته چنین آماری در نگاه اول سیگنال صعود بورس در روز آینده را می‌دهد. اما اگر دقیق‌تر شویم میبینیم که بیشتر نمادهای بزرگ شاخص‌ساز در سطوح قیمتی پایین‌تری نسبت به قیمت پایانی در حال معامله بودند. به همین ترتیب به نظر می‌رسد احتمال این که شاخص کل در ابتدای معاملات فردا با چالش مواجه شود چندان کم نباشد.

البته باید خاطرنشان کرد که امروز حقیقی‌ها به خوبی در سمت خرید فعال بودند و حتی در اواخر بازار هم چندان فروشنده نشدند. به همین ترتیب به نظر می‌رسد در صورت تداوم اقبال بالای حقیقی‌ها به بازار، بورس فردا هم تحت تاثیر همین اتفاق قرار گیرد. مخصوصا این که در پایان بازار همچنان نزدیک به نیمی از نمادها با صف معامله‌گران برای خرید همراه بودند.

به این ترتیب در این سمت هم شاهد محرک‌هایی برای رشد بورس هستیم. به همین دلیل به نظر می‌رسد فردا شاهد تقابل دو عامل اثرگذار بر بازار باشیم. عواملی که می‌توانند منجر به یک روز رفت و برگشتی دیگر برای شاخص کل بورس تهران شوند.

بازار به روایت آمار

در پایان بازار امروز ۲۶ درصد از نمادها در سطوح منفی قیمتی بودند که در قیاس با ۹۰ دقیقه نخست بازار شاهد افزایش تعداد نمادهای منفی بودیم. در این میان ۷ درصد از نمادها با صف‌های فروشی به ارزش ۸۳۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مثبت بورس اما در پایان بازار ۴۵ درصد نمادها صف خریدهایی به ارزش ۳۶۵۰ میلیارد تومان داشتند.

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم، ETF دولتی) امروز دوباره به سطوح بالاتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان بازگشت و به ۲۱.۵ هزار میلیارد تومان رسید. نکته جالب بازار امروز این بود که همان‌طور که اقبال به نمادهای بزرگ بیشتر شده بود، تقاضا برای خرید نمادهای کوچک‌تر هم حفظ شده بود. به طوری که چهار صنعت پرمعامله بازار امروز یعنی بانک‌ها، خودروسازی، شیمیایی و پالایشی ۳۶ درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند که تقریبا با دیروز برابر است. در بین نمادها هم امروز بیشترین ارزش معاملات را خودرو، شستا، پالایشی یکم و شپنا داشتند.

خالص خرید حقیقی‌ها در بازار امروز به حدود ۷۲۰ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها در بین صنایع بیش از همه پالایشی‌ها، خودروسازی‌ها و چند رشته‌ای صنعتی خریدند و در عوض بانک‌ها را بیشتر فروختند. در بین نمادها هم در حالی بیشترین ورود پول حقیقی به خودرو، شپنا و شستا بود که بیشترین خروج پول حقیقی وتجارت، سمگا و وپاسار بود.

منبع: بورسان

ارسال نظر