|
کدخبر: 139555

یک درصد صندوق توسعه از کدام نماد بورسی حمایت می‌کند؟

محمد آقابابایی، رئیس هیات عامل صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه توضیحاتی را در خصوص چگونگی عملکرد این صندوق ارائه داد؛

بورس یک درصد صندوق توسعه از کدام نماد بورسی حمایت می‌کند؟

به گفته او در روزهای اخیر این صندوق از ۱۷۸ نماد بورسی حمایت کرده است. او در این خصوص گفت:

منابعی که اکنون این صندوق در اختیار دارد نخست از محل داخلی درآمد سازمان بورس و دوم از یک درصد اختصاص داده شده از سمت صندوق توسعه ملی آمده است.

هیات امنای صندوق تثبیت و توسعه بازار را وزیر اقتصاد و امور دارایی، رئیس کل بانک مرکزی رئیس سازمان برنامه، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل می‌دهند.

یکی از دلایل اینکه چرا دو ماه پیش صندوق برای حمایت از بازار وارد عمل نشد این بود که منابع این صندوق محدود است و نمی‌توانست عدم اطمینانی که بین مردم نسبت به بازار سرمایه به وجود آمده بود را جبران کند.

خیلی از کارشناسان به دلیل عدم آگاهی از مصوبات و قرار دادهایی که بین ما و صندوق توسعه ملی نوشته شده، می‌گویند که این امر سبب به وجود آمدن رکود و یا تورم می‌شود به علت آنکه آنها می‌گفتند که ارز باید به ریال تبدیل شود در حالی که این گونه نیست. از محل بازپرداخت ریالی که قبلا صندوق توسعه ملی به محل‌های مختلف پرداخت کرده هم اکنون قرار است بازپرداخت آن به اندازه یک درصد به صندوق توسعه و تثبیت واریز می‌شود.

هدف از تشکیل این صندوق در اصل جلوگیری از خطرهایی است که بازار سرمایه را تهدید می‌کند و همچنین این اقدام بیشتر برای تقویت امر نقد شوندگی در مواقع بحران شکل گرفته است. این امر بدین معناست که هیات امنا صندوق چهارچوب آن را مشخص کرده‌اند و فعالیت ما هم بر اساس قواعد و خرید و فروش روزانه نداریم.

بیشترین فروش‌های ما در بازار دوم به صورت بلوکی و حجم بالا خواهد بود.

با توجه به ملاک هایی که هیات مدیره تصویب کرده‌اند ما فقط در مواقع بحرانی مثل جنگ، ترور و غیره به مدت سه روز می‌توانیم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بازار صف‌های خرید را تشکیل دهیم.

بسیاری می‌گویند که این صندوق قرار است فقط از صنایع بزرگ حمایت کند در حالی که بدین گونه نیست بنا به شرایط پیش آمده برای صنایع مختلف ما به آنها کمک خواهیم کرد به گونه‌ای که طی چند وقت گذشته برای بهبود بازار از ۱۷۸ نماد حمایت کردیم.

ما باید مطابق قانونی که در هیات مدیره تصویب شده از سهم‌هایی حمایت کنیم و حجم نقدینگی آنها ارتقا دهیم که ناگهان با یک اتفاق ناگوار سهامشان آسیب می‌بیند در این رابطه می‌توان به آتش سوزی پالایش نفت تهران در سال ۹۶ اشاره کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها