|
کدخبر: 137001

محرک‌های نوسان در ۵ صنعت داغ بورسی

در روزی که بورس در ابتدا اوج گرفت و سپس از سقف روزانه فاصله گرفت پنج صنعت متفاوت بیشترین اقبال حقیقی‌ها را داشتند. این پنج صنعت فلزات اساسی، خودروسازی، بانک‌ها، پالایشی و دارویی بودند. در این پنج صنعت متفاوت که برخی به اصطلاح دلاری هستند و برخی غیردلاری چه اتفاقی افتاده که امروز چنین اقبالی را تجربه کردند؟

بورس محرک‌های نوسان در ۵ صنعت داغ بورسی

تقابل عوامل خارجی و داخلی در فلزات

فلزات اساسی که از بزرگ‌ترین صنایع بورس تهران هستند از اولین صنایعی بودند که سه‌شنبه دو هفته قبل، روز قبل از شروع مثبت‌های بورس، سبزپوش شدند. به عبارتی یکی از محرک‌های اصلی مثبت شدن شاخص کل این صنعت بود. در هفته گذشته اغلب نمادهای این صنعت سبزپوش بودند و برخی از بزرگان این صنعت هر روز با صف خرید همراه بودند.

یکی از دلایل جهش قیمتی نمادهای فلزی بورس تهران عدم کاهش عجیب غریب نرخ ارز و در کنار آن رشد چشمگیر قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی بود. اما از روز شنبه و با انتشار لایحه جدید مجلس برای قیمت‌گذاری فولاد و تعرفه عجیب برای صادرات این محصول شاهد منفی شدن قیمت نمادهای فولادی بورس تهران بودیم. به طوری که نماد فولاد طی ۳ روز گذشته با افت قیمتی مواجه بوده و دیگر نمادهای فولادی در اغلب جلسات معاملاتی هفته جاری با صف فروش مواجه بودند. همین عامل یکی از علل اصلی ایجاد فشار فروش در این صنعت و حتی در کل بازار طی ۳ روز معاملاتی اخیر بوده است.

با وجود این امروز معاملات فلزات و نماد فولاد تا حدی بهبود یافت و شاهد هجوم معامله‌گران خرد برای خرید نمادهای فلزی غیر فولادی بودیم.

اقبال حقیقی‌ها به خودروسازان

دومین صنعتی که امروز بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کرد خودروسازان غرق در زیان انباشته بودند. نمادهای خودرویی علی‌رغم این که روز به روز بر عمق زیان خود می‌افزایند طی سه هفته اخیر مورد اقبال معامله‌گران حقیقی قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد احتمالاتی از قبیل بازگشت آمریکا به برجام و در نتیجه آن احتمال ورود مجدد خودروسازان خارجی به کشور در کنار اخباری مانند عرضه خودرو در بورس کالا و نزدیک شدن قیمت کارخانه به قیمت بازار منجر به اقبال به این دسته از نمادها شده است. هر چند برخی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که حتی اگر این اتفاقات هم بیافتد عمق زیان خودروسازان چنان زیاد است که به این زودی از زیان خارج نمی‌شوند، اما فعلا شاهد اقبال معامله‌گران خرد به این دسته از نمادها با بهانه‌های مختلف هستیم.

دیگر نکته‌ای که می‌تواند منجر به اقبال بالای حقیقی‌ها به این دسته از نمادها شده باشد حمایت حقوقی‌ها از خودروسازان است. طی روزهای گذشته شاهد بودیم که حتی هنگامی که معامله‌گران خرد در سمت فروش سهام خودرویی فعال می‌شدند حقوقی‌ها به طور جدی این دسته از سهام را جمع می‌کردند. به نظر می‌رسد چنین اتفاقی منجر به ایجاد تفکری مبنی بر این که نمادهای خودرویی حمایت دولت را دارند و افت چندانی نمی‌کنند شده است. به عبارتی دیگر خودرویی‌ها تبدیل به نمادهایی مطمئن و کم ریسک برای سهامداران شده است. البته باید توجه داشت که اگر  بار دیگر فضای منفی بر معاملات این نمادها غلبه کند و دوباره شاهد صف فروش‌های چند میلیارد سهمی باشیم بعید به نظر می‌رسد که حتی حقوقی‌ها هم بتوانند این صف‌ها را جمع کنند.

بانک‌ها در صدر رشد روزانه

شاخص صنعت بانک‌ها با رشد ۴.۱ درصدی امروز بیشترین رشد در بین صنایع را به دست آوردند. به نظر می‌رسد دو عامل اصلی در اقبال بالای حقیقی‌ها به این دسته از نمادها موثر بوده است. اول افزایش کارمزدهای خدمات بانکی است که مستقیما بر سود بانک‌ها اثرگذار است. اما دلیل دوم اقبال به بانکی‌ها که به نظر مهم‌تر می‌‌آید خبر عرضه دارا سوم، شامل سهام باقی‌مانده دولت در نمادهای بانکی، است. به نظر می‌رسد قرار گرفتن این دسته از نمادها در دارا سوم منجر به ایجاد چنین تفکری شده که دولت از سهام خودش حمایت خواهد کرد و این دسته از نمادها افت نمی‌کنند. به همین علت شاهد هجوم معامله‌گران حقیقی به این دسته از نمادها و رشد چشمگیر آن‌ها هستیم.

پالایشی‌ها و قصه دراز پالایش یکم

پالایش یکم در ابتدا با تخفیف ۲۰ درصدی فروخته شد اما وقتی نمادهای پالایشی با افت شدید مواجه شدند این تخفیف به ۳۰ درصد افزایش یافت. اما باز هم این صندوق زیان‌ده شد تا در نهایت سیاستگذاران تصمیم بگیرند تا وقتی NAV پالایش یکم به بالاتر از قیمت پذیره‌نویسی آن نرسیده صندوق را بازگشایی نکنند. چنین رفتاری منجر شده تا این تفکر در سهامداران ایجاد شود که دولت به شدت از سهام پالایشی حمایت می‌کند و این نمادها منفی نمی‌شوند. همین عامل باعث شده تا شاهد اقبال بالای حقیقی‌ها به نمادهای پالایشی و در نتیجه رشد این دسته از نمادها باشیم. امروز صنعت پالایشی با رشد ۳.۹ درصدی شاخص صنعت دومین صنعت با بیشترین رشد روزانه بود. چنین دخالت‌های سیاسیون و سیاستگذاران در برخی صنایع می‌تواند منجر به ناکارا شدن بیش از پیش بورس تهران شود. این گونه حمایت‌ها از پالایشی‌ها دلیل اصلی رشد این روزهای نمادهای بانکی هم هست. به عبارتی دیگر سیاستگذار با چنین رفتاری به سهامدار سیگنال می‌دهد که این دسته از نمادها تحت حمایت من هستند و رشد می‌کنند.

ارز ۴۲۰۰ حذف می‌شود؟

دارویی‌ها امروز پنجمین صنعت از لحاظ ورود پول حقیقی بودند. به نظر می‌رسد دلیل اقبال بالا به این دسته از نمادها شایعاتی مبنی بر حذف دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی باشد. از آن‌ جا که درصد حاشیه سود داروسازان معمولا یک عدد ثابت است، آزادسازی نرخ ارز می‌تواند اثر زیادی بر سودآوری نمادهای دارویی داشته باشد. در کنار این خبر می‌توان به صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر تست واکسن ایرانی کرونا اشاره کرد. در صورت صحت این خبر و موفقیت‌آمیز بودن واکسن ایرانی بخی از شرکت‌های دارویی بورس تهران می‌توانند رشدهای بالایی را تجربه کنند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها