|
کدخبر: 138415

منتظر رشد شگفت‌انگیز بورس نباشید!

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران نباید در انتظار رشد شاخص بورس همچون چند ماه نخست سال باشند، بلکه رشد بورس به صورت متعادل و منطقی ادامه‌دار خواهد بود.

بورس منتظر رشد شگفت‌انگیز بورس نباشید!

جلال روحی به تغییر مسیر شاخص بورس از اواخر آبان‌ماه و بازگشت آن به مدار صعودی اشاره کرد و افزود: با توجه به مطرح شدن سوال از وزیر اقتصاد، تشکیل جلسه در کمیسیون اقتصادی مجلس و پاسخگویی وزیر به سوالات عنوان شده طبیعی است که مسوولان وزارتخانه تمهیداتی را برای ایجاد ثبات در معاملات بورس بیندیشند.

وی ادامه‌داد: معاملات بازار از اواخر آبان‌ماه به سمت سهام بزرگ و متوسط پیش رفت که این موضوع نشان‌دهنده ایجاد تعادل در بازار، خروج معاملات از صف فروش و تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به خرید سهام در بورس بوده است.

روحی به افزایش ارزش معاملات و حجم معاملات در چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: تا چند روز گذشته شاخص بورس در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در نوسان بود که این موضوع نشان‌دهنده ورود نقدینگی‌های موجود در بازار به سمت سهامی است که بعد از اصلاح‌های انجام شده در کف قیمتی قرار گرفتند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار به لحاظ تکنیکالی روند معقول و متعادلی را در پیش گرفته است، خاطرنشان‌کرد: در وضعیت کنونی معاملات بورس، شاهد اقبال سهامداران به سمت سهام فولادی و پتروشیمی و استراحت برخی گروه‌ها بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به آرامش سیاسی حاکم بر کشور خطری معاملات بازار را تهدید نمی‌کند، گفت: تا چند وقت گذشته بازار به شدت تحت تاثیر انتخابات امریکا قرار گرفته بود و سهام بازار به دو دسته ریالی‌محور و دلاری‌محور تقسیم شد، اما با مشخص شدن نتیجه انتخابات امریکا، جنگ‌های لفظی و مواردی که در بازار تاثیرگذار بود، بازار از فضای التهابی خارج شد.

روحی، ورود نقدینگی‌های جدید به بورس را دومین عامل تاثیرگذار در روند صعودی شاخص بورس مطرح کرد و افزود: با توجه به اینکه اکنون قیمت سهام در بازار در سطوح مناسبی برای خرید قرار دارد، بنابراین سهامداران در قیمت فعلی به دنبال خرید سهام هستند تا ارزش سهام خود را افزایش دهند.

این کارشناس بازار سرمایه‌، عدم وجود موانع در پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای بازار سرمایه را موجب بازگشت رونق به معاملات بورس دانست و گفت: در بودجه سال‌های گذشته ابهاماتی مانند نرخ خوراک پالایشی وجود داشت که منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن معاملات بازار سرمایه شد، در حالی که اکنون هیچ‌گونه ابهامی در بودجه سال ١٤٠٠ وجود ندارد.

وی خاطرنشان‌کرد: تعطیلی دو هفته‌ای فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف باعث شد تا فعالان اقتصادی منابع مالی خود را وارد بورس و اقدام به خرید سهام کنند که این امر منجر به افزایش ارزش معاملات در بازار شد.

روحی اظهارکرد: وجود بازارگردان‌ها در بازار که برای سهام تعریف شده است به عنوان نقطه‌ای مثبت تلقی می‌شود که سهامداران می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به خرید سهام در بورس کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: بازارهای موازی با بازار سرمایه در وضعیت فعلی مورد اقبال سهامداران نیستند و نقدینگی چندانی وارد این بازارها نمی‌شود که این امر باعث رکود بازارهای رقیب، ورود نقدینگی و رشد بازار سهام شده است.

وی با بیان اینکه معاملات بورس اکنون در حال خروج از معاملات لیدر محوری است، افزود: تا چند وقت گذشته بازار فقط در برخی سهام‌ها تمرکز داشت اما اکنون نگاه بازار با توجه به گستردگی که پیدا کرده فقط به گروه پالایشی، خودرویی و بانکی نیست و معاملات بازار به صورت تحلیلی و تکنیکالی در حرکت است.

روحی با اشاره به تفکیک راه سهام از یکدیگر گفت: سهامی که به کف قیمتی رسیده‌اند با اقبال بیشتری نسبت به سهامی که به سقف قیمتی دست پیدا کرده‌اند مواجه خواهند شد که این موضوع باعث می‌شود تا بازار روند متعادلی را در پیش بگیرد.

وی با بیان اینکه بازار اکنون تحت کنترل قرار گرفته و به صورت منطقی در حال معامله است، اظهارکرد: ریسکی که می‌توان اکنون برای بازار متصور شد ریسک‌های درون سازمانی و برون سازمانی است که از لحاظ درون سازمان مشکلی را برای بازار متصور نیستیم.

منبع: مشرق

ارسال نظر