|
کدخبر: 134115

وزیر اقتصاد: نوسان در ذات بورس است

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: نوسان در ذات بازار سرمایه است و این بازار عمدتا بر رفتار سهامداران و عرضه‌کنندگان وابسته است.

بورس وزیر اقتصاد: نوسان در ذات بورس است

وزیر اقتصاد گفت: نرخ سود بین بانکی بالا رفته که باید از این روند ممانعت و جلوگیری شود.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: نوسان در ذات بازار سرمایه است و این بازار عمدتا بر رفتار سهامداران و عرضه‌کنندگان وابسته است.

وی افزود: کاری که دولت می‌کند این است که با قواعد، نوسانات را به سمتی ببرد که شاخص‌ها به سمت بازار پایدار و در حال رشد حرکت کند. لذا کسانی که عرضه می‌کنند و کسانی که متقاضی هستند نقش مهمی را در این بازار دارند.

وزیر اقتصاد بیان کرد: اخیرا مباحثی مطرح شد که تأثیرگذار بود؛ مثلاً اینکه نرخ سود بانکی افزایش خواهد یافت اما این خبر تکذیب شد و شورای بورس هم درباره آن چیزی نگفت. نرخ سود بین بانکی بالا رفته که باید از این روند ممانعت و جلوگیری شود. باید از اظهارنظرهایی که در بازار معاملات اخلال ایجاد می‌کند، جلوگیری کنیم.

دژپسند با بیان اینکه برخی التهابات به‌خاطر بعضی اظهارنظرهایی است که در برخی امور بازار سرمایه مداخله‌گرانه صورت گرفته است، اظهارکرد: به نظر من این موضوع سبب می‌شود تا سهامداران حقیقی و خرد دچار زیان و خسران شوند. اگر ما مدافع منافع سهامداران خرد هستیم باید از اظهارنظرهایی که مداخله ایجاد می‌کند به‌شدت پرهیز کنیم. برای برخی سهامداران این نگرانی ایجاد شد که این شاخص روندی کاهنده داشته باشد. باید توجه داشته باشیم آنچه که ما را امیدوار می‌کند برنامه‌های ما برای عرضه است.

وی ادامه داد: سازمان بورس برنامه‌ای دارد تا پایان امسال می‌تواند ۱۰۰ شرکت به صورت عرضه اولیه را عرضه کند. این یعنی خوشبختانه استقبال و اقبال خوبی وجود دارد و بنابراین کسانی که در بازار سرمایه وارد می‌شوند باید با دقت عمل کنند. اوراق برای تأمین مالی دولت نیست و بازار سرمایه ظرفیت‌هایی دارد. بازار بدهی جزئی از بازار سرمایه است.

وزیر اقتصاد گفت: تصمیم ما این است که تمام واگذاری‌هایمان در دولت در بازار بورس صورت بگیرد و این به‌خاطر نقش و اهمیت بازار بورس و در راستای تببین اهمیت بازار بورس و سرمایه است. مطالعه، مشاوره و معامله جمله‌ی همیشگی من است که باید در بازار سرمایه سرلوحه کار باشد.

دژپسند خاطر نشان کرد: الان خوشبختانه بازار، بازارگردان دارد؛ یکی از ویژگی‌های بازار سرمایه این است که نقد‌شوندگی‌اش بالا برود یعنی من به هر دلیلی که اراده کردم سهمم را بفروشم، بتوانیم با سهولت این کار را انجام دهم. ان‌شاءالله برنامه داریم این بازار مدرن‌تر شود و بتوانیم نوسانات را به حداقل برسانیم. هنوز معتقدم نوسانات منفی هست که اثر منفی بر بازار می‌گذارد که امیدواریم به حداقل برسد.

وی بیان کرد: آنچه آقای ربیعی در مورد گشایش‌ها برای دسترسی به اموال‌مان اعلام کردند کاملا درست است؛ کار برخی دارایی‌های ما که در برخی کشورها است، به نهایت رسیده بود تا ما واردات دارو داشته باشیم اما متأسفانه مانعی وجود داشت و الان فکر می‌کنم آن محدودیت به زودی برطرف می‌شود.

دژپسند درباره طرح استیضاح خود نیز گفت: استیضاح حق نمایندگان است و ما از این فرصت برای تبیین عملکرد وزارتخانه استفاده می‌کنیم؛ برخی مواردی که مطرح شده در حوزه کارکرد وزارت اقتصاد نیست اما به عنوان وزیر اقتصاد آمادگی دارم که به سوالات نمایندگان محترم پاسخ دهیم.

منبع: تسنیم
  • من ارسالی در

    سچم سنن ذاتوا

  • علیرضا ارسالی در

    جناب وزیر...ایا اینکه مردم حدود هفتاددرص د سرمایه خودشون را ازدست داده اند..این ا صلاح است یا سقوط؟زندگی اکثرخانواده ها را مختل کردید..مردم را دچاربیماریهای عصبی و روانی کرده اید..کجای دنیا به این میگوی ند اصلاح؟..لطفا خودتان استعفا..دهید..وکا شکی توسط قوه قضاییه محاکمه.میشدیدکه مامر دم...به این مهم....بنظریک رانت.وسواستفاد ه..نگاه میکنیم..شمالیاقت..وزارت ندارید.م منونم ازگسترش نیوز..که بدون سانسورنشردهد ..واقعابدبختمان کرده است

  • ایران وطن من ارسالی در

    بله گفته شما درست ولی دست این حقوقی رو کوتاه کن.نوسانات هم جای خود.مشکل این که حقوقی ها به جان بورس افتادند برای نوس ان.راهکارش هم این است که اولا برا هر روز مقدار مشخصی پول وارد بازار شود یعنی اگه حداقلی برای بورس جهت خریدهست حداکثر پول هم باید مشخص باشد.مثلا بین500هزار تومان تا 50میلیون تومان.یا مقدار200سهم تا2000 0سهم دیگر نوسان گیر ها نمی توانند نوسان بگیرندو دوم مردم فقط برای سرمایه گذاری م یایند.و راهکار بعدی هم این که حقوقی از ح قوقی خرید کند و حقیقی ها از حقیقی ها و ح قوقی ها هم که با کد حقیقی خرید می کنند م حدودیت دارندراه حقوقی از حقیقی سوا شود.و برای حقیقی ها هم محدودیت حداکثری برای خ رید وجود داشته باشد.این طوری هم شرکت ها می توانند سرپا شوند و هم مردم برای سرمای ه گذاری به سمت دلار و سکه و طلا نخواهند رفت.لطفا منتشرش کنید.

  • ایرانی ارسالی در

    کسی نیس به این آقای نسبتامحترم وعوضی بگه آخه این نوسانه خدالعنتتون کنه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها