|
کدخبر: 129350

پیش‌ بینی بورس تا آخر هفته

کارشناس بازار سرمایه معتقد است که چشم‌انداز چند روز آینده نیز مانند هفته گذشته باشد و بازار بسیار پرحجمی را شاهد باشیم.

بازار سرمایه در هفته گذشته با نوساناتی مثبت همراه بود و برهمین اساس برخی از کارشناسان شاخص حمایتی را ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پیش‌بینی کردند. بااین‌حال شاخص کل بورس در معاملات روز گذشته، ۲۷ مهرماه با بیش از ۴۱ هزار واحد ریزش به عدد ۱ میلیون و ۵۱۹ هزار واحد رسید. امروز نیز شاخص کل بورس در معاملات صبح با بیش از ۴۴ هزار واحد افت به عدد ۱ میلیون و ۴۷۰ هزار واحدی رسید. درنتیجه می‌توان گفت که بازار در پی ریزش‌های روزهای گذشته، امروز نیز با خروج نقدینگی و روند کاهشی جدی مواجه بوده است.

بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه ضمن تحلیل نوسانات هفته اخیر شاخص بورس اوراق بهادار و پیش‌بینی روند بازار در روزهای آتی بیان کرد: پس‌ازآنکه بازار یک دوره نگرانی را طی کرد و توسط نهاد ناظر و سایر نهادهای اقتصادی کشور مداخلاتی در آن صورت گرفت تا مقدار سرعت ریزش کمتر و امکان به تعادل رسیدن مجدد تقویت شود، دوره غریبی را در یک ماه و نیمه گذشته سپری کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد اکنون بخش قابل‌توجهی از نگرانی‌ها به دلایل مختلفی که بی‌شمار هستند سپری شد و بخشی از آن نگرانی‌ها مرتفع شد. شاید به تعبیری می‌توان گفت با منفی‌هایی که بازار سرمایه و برخی از نمادها مواجه شدند قیمت بسیاری از سهم‌ها و نمادها به ارزندگی نزدیک شد. همین امر باعث شد که بازار مانند گذشته نیاز به مداخله‌های سفت‌وسخت نداشته باشد و این را در اقبالی که هفته گذشته در معاملات وجود داشت ببینیم.

خدارحمی تأکید کرد که به نظر می‌رسد اگر این فرازوفرودها همراه با اتفاقات عجیب‌وغریب نباشد طبیعی است. در هفته اخیر چند روز بازار مثبت شد و اگر برای تحلیل روزهای منفی بگوییم بازار بسیار پرعمق با معاملات بسیار قابل‌توجهی داشتیم بهتر است. همچنین در دو روز آخرِ معاملاتی هفته اخیر که بازار بسیار کمرنگ و کم‌عمق مثبت بود نیز معاملات قابل‌توجهی داشتیم که حکایت از نقد شوندگی بسیار خوب در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تصورم این است که با توجه به هفته‌های گذشته که نگرانی بر بازار حاکم بود و برخی از سهم‌هایی که عده‌ای بدون پشتوانه در آنها سرمایه‌گذاری کرده بودند و به‌اصطلاح آن سهام در صف‌های فروش قفل‌شده بود، رفتار سهامداران کمی محتاطانه شده باشد. به همین دلیل است که می‌بینیم چند روز است هنوز اقبال جدی مشابه با ماه‌های اخیر نسبت به بازار سرمایه رخ نداده است.

او پیش‌بینی کرد که به نظر می‌رسد چشم‌انداز چند روز آینده نیز همین باشد که مانند هفته گذشته بازاری بسیار پرحجمی را شاهد باشیم. تا کسانی که قصد دارند سهامی را دست‌به‌دست کنند و قصد فروش دارند و به‌صورت خاص حقوقی‌هایی که مجبور به‌نقد کردن سهامشان هستند تا آن را به بخش‌هایی که تعهد دارند منتقل کنند مانند شرکت در افزایش سرمایه‌هایشان بتوانند راحت‌تر عمل کنند.

خدارحمی ادامه داد: ازآنجاکه این شرکت‌ها با محدودیت‌هایی مواجه بودند و بسیاری از حقوقی‌ها امکان فروش نداشتند بنابراین نخستین فرصتی که مهیا شود تا قادر به انجام تعهداتشان باشند باید از فضای بازار استفاده کنند. بنابراین اگر انتظار داشته باشیم که بازار مانند گذشته رشد شارپی مثبت داشته باشد در شرایط فعلی معقول نیست. اما چشم‌انداز واقعی این است که مشابه این چند روز بازاری پرعمق داشته باشیم. بنابراین نقد شوندگی بزرگ‌ترین شاخص بازار در این روزهاست.

کارشناس بازار سرمایه درواکنش به این‌که آیا انتخاباتی امریکا تأثیری بر بورس می‌گذارد؟ تشریح کرد: برای پاسخ این سؤال باید قدری با آرامش بیشتری صحبت کرد. زیرا طی چند ماه گذشته رفتار سهامداران را رفتاری متفاوت در حوزه اقتصادی دیدیم. در چند سال اخیر همواره بازار ارز و بازار سرمایه دو بازار رقیب بودند و روزهایی که بازار سرمایه مثبت بوده است، بازار ارز منفی و روزهایی که بازار سرمایه منفی بوده بازار ارز مثبت بوده است. اما متأسفانه به دلایل و متغیرهای پیچیده اقتصادی گویا دیگر این روابط برقرار نیست و حتی رابطه مستقیم هم بین این دو بازار وجود ندارد. اکنون می‌بینیم که در بازار ارز با افزایش یا کاهش قیمت مواجه هستیم اما بازار سرمایه تغییری نمی‌کند.

خدارحمی گفت: بنابراین شاید به دلیل مجموع متغیرهایی که در بازار دخالت می‌کنند از اخبار، ویژگی‌های روان‌شناختی سهامداران، امروز بازار متفاوتی در مقایسه با دو سال گذشته داریم که می‌توانستیم رفتار سهامداران را پیش‌بینی کنیم. اکنون بازار سرمایه یک‌دفعه چند ده برابر شده و اگر سهام عدالتی‌ها را نیز به آن اضافه و بررسی کنیم که برآیند رفتارشان چیست و هرکدام چگونه تصمیم می‌گیرند نیاز به زمان بیشتری داریم.

وی در واکنش به این‌که برخی معتقدند در ماه‌های نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بازار با ریزشی شدید مواجه خواهد شد، بیان کرد که این اخبار بسیار زودهنگام و غیرقابل اتکاست. ما متغیری نزدیک‌تر از ارز به بازار سرمایه نداشتیم. انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که یک متغیر سیاسی است. متأسفانه این روزها بااین‌حال وابستگی و همبستگی شاخص بورس اوراق بهادار با بالا و پایین رفتن نرخ ارز نیز قابل پیش‌بینی نیست، چه برسد به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ که دور از انتظار است!

خدارحمی در انتها تأکید کرد: بعید می‌دانم تا زمانی که اخبار مشخص نشود که تغییر ریاست جمهوری چه چشم‌اندازی را برای بازار سرمایه رقم می‌زند یا اثرش بر سایر بازارهای موازی مانند دلار، مسکن و خودرو چیست. این تحلیل‌ها پیچیده است و نمی‌توان به‌راحتی قضاوت کرد.

 

منبع: تحلیل بازار
  • جهان ارسالی در

    خدا لعنت کنه مسئولین کشور وبورس را که مر دم را دعوت کردن به بورس و زیر پای مردمو خالی کردن
    وسرمایه هایی که از را کارگری و بدبختی به دست آوردیم را نابود ک ردن
    انشاءالله که این پول ها زمينه نابودی شما دزدها و سرطان در دل خودتون و خانوادهاتون باشیم

  • مهدی.م ارسالی در

    سهامداران بی گناه ضرر انچنانی سرمایه دار ان به سود های انچنانی که از دلار ئ طلا و ماشین نصیبشان شد قسط اسلامی لعنت به دلا ر

ارسال نظر