|
کدخبر: 129308

حقوقی ها در بورس محدود می‌شوند؟

صحرایی گفت: بدلیل عرضه سنگین برخی از حقوقی‌ها در بازار، در تلاش هستیم تا با ابزار قانونی عرضه حقوقی‌ها را محدود کنیم.

بورس حقوقی ها در بورس محدود می‌شوند؟

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران، با اشاره به اینکه، هدف صندوق بازارگردان، نقدشوندگی بازار است افزود: طبق مصوبات شورای عالی بورس، از ۲۰ شهریورماه امسال، ناشران و سهامداران عمده موظف هستند نقدشوندگی را از طریق ابزار بازسازی و عملیات بازارگردانی انجام دهند و صف‌های فروش و خرید را جمع کنند.

وی ادامه داد: ۱۷۵ شرکت بازارگردان به بورس تهران معرفی شدند، ۱۳ ناشر به دلیل کمبود منابع، بازارگردانی را نپذیرفتند، ۹۴ ناشر مدارک را برای شرکت بورس ارسال کردند و هنوز ۵۸ ناشر با بورس تهران مکاتباتی انجام نداده اند.

صحرایی گفت: بورس تهران تا به امروز، ۲۰ شرکت که بازارگردانی را انجام نداده است را به کمیته تخلفات فراخوانده، زیرا این وظیفه، الزامیست و باید بازارگردانی انجام شود.

مدیرعامل بورس تهران افزود: در روز گذشته، ۲۵ نماد متوقف بود، ۵۳ شرکت، بازارسازی انجام داد، ۳۲ شرکت تعهد کامل برای بازار گردانی و ۷۶ شرکت بخش عمده‌ای از تعهدات عملیات بازارگردانی انجام داده است ضمن اینکه ۲۰۰ شرکت عدم تعهد بازار گردانی داشتند.

وی گفت: برخی از حقوقی‌ها در هفته گذشته در پایان معاملات، عرضه‌هایی انجام دادند و باعث نگرانی بسیاری از سهامداران حقیقی شدند.

حقوقی‌ها باید متناسب با شرایط بازار، عرضه داشته باشند

وی با بیان اینکه حقوقی‌ها باید متناسب با شرایط بازار، عرضه داشته باشند افرود: ما از طریق ابزارهای مقرراتی تلاش می‌کنیم تا قانونمند عرضه حقوقی‌ها را محدود کنیم، ضمن اینکه در همه دنیا میزان عرضه حقوقی‌ها محدود است و سهامداران عمده، ملزم هستند برای فروش سهام خود، بازار یابی کنند، اما در کشور ما حقوقی‌ها به صورت نماد عادی در بازار عرضه می‌کنند.

مدیر عامل بورس تهران اضافه کرد: برخی از حقوقی ها، در زمان اوج (پیک) نوسان بازار، یعنی در تیر و مرداد اقدام به عرضه سهام کردند و در نقد شوندگی سهام، مشارکت نداشتند.

وی همچنین درباره افت بازار سرمایه گفت: انتخابات سایر کشورها و اخبار مرتبط با آن، تاثیر زیادی در بازار سرمایه گذاشته ضمن اینکه اخبار مربوط به شرکت‌های فلزاتی و معدنی، هم تاثیر زیادی در افت شاخص داشت و عرضه‌های روز چهارشنبه توسط حقوقی‌ها نیز یکی از دلایل افت بازار است.

 

منبع: مشرق
  • m ارسالی در

    به نظرم خیلی سالها پیش خدا هم از ایران رفته که مسئولین هرچی میخوان به سر این مردم بدبخت میارن

  • ایران وطن من ارسالی در

    دلیل افت بازار این است که حقوقی ها رانتی عمل می کنند و یک هفته قبل ازحقیقی هااز اخبار و اطلاعیه های دولتی خبر دارند.لطفا منتشر کن

ارسال نظر