|
کدخبر: 129291

این بازار رقیب اصلی بورس است

یک کارشناس بازار سرمایه به توییت اخیر رییس بانک مرکزی در زمینه افزایش نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه که تورم کشور بیش از ٣٠ درصد است؛ بنابراین جذابیت چندانی برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود آن به سمت بانک وجود ندارد.

بورس این بازار رقیب اصلی بورس است

«امین دامچه» به روند معاملات بورس در بازار روز گذشته اشاره کرد و افزود: شاخص کل بورس در بازار روز گذشته به دلیل نوسان و افت‌هایی که تجربه کرد به کانال یک میلیون  و ۵۱۴ هزار واحد رسید، در کنار آن شاخص هم وزن ۴۰۶ هزار واحد و ارزش معاملات بیش از ده هزار میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: هفته گذشته شاهد رشد قابل توجه ارزش معاملات نسبت به هفته های اخیر بودیم،  حتی در برخی از روزها به میزان ۱۵یا ٢٠ هزار میلیارد تومان هم معامله انجام شد که این موضوع نشان دهنده ورود دوباره یک سری از جریان های پولی به سمت بازار پول است.

دامچه با بیان اینکه میانگین ارزش معاملات از ابتدای سال جاری تا روز گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان بود و اکنون بازار دوباره در حال نزدیک شدن به میانگین است، گفت: سطوحی که اکنون در بازار وجود دارد کف مهم و معتبری است که به راحتی شکسته نخواهد شد و شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد از نقطه حمایتی مهمی برخوردار است.

علت افت شاخص بورس در معاملات دیروز

این کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیرگذار  در افت روز گذشته شاخص بورس اشاره کرد و افزود: رییس بانک مرکزی در توییت دو روز گذشته از افزایش نرخ سود بانکی خبر داد که این موضوع در روند معاملات بورس تاثیرگذار بود و باعث قرار گرفتن شاخص بورس در مسیر نزولی شد.

وی خاطرنشان کرد: رییس بانک مرکزی در توییت اخیر خود به این موضوع اشاره کرد که برای قرار دادن وام ارزان در اختیار مردم، اقدام به کاهش نرخ بهره بین بانکی کردیم اما اکنون به دلیل کنترل سرعت رشد نقدینگی و آرام گرفتن بازارها تصمیم به افزایش نرخ بهره بانکی گرفتیم.

دامچه با اشاره به اینکه افزایش نرخ سود بانکی تا ٢٦ درصد مشکلی را برای بورس ایجاد نمی کند، گفت: با توجه به اینکه که تورم کشور بالای ٣٠ درصد است جذابیت چندانی برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود آن به سمت بانک وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد نرخ سود بانکی بیش از این ها افزایش یابد با توجه به تورم ایجاد شده در کشور مشکلاتی برای بانک ها ایجاد می شود و دچار ورشکستگی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست گذاران باید این موضوع را مدنظر داشته باشد که بانک ها تجربه تلخی را از برخی تصمیم های اتخاذ شده داشتند و اکنون در حال خروج از مشکلات هستند به همین دلیل نباید دوباره با پیش رفتن به این سمت و سوها چنین مسایلی را تجربه کنند.

مسکن، رقیب اصلی بورس

دامچه با بیان اینکه از میان بازارهای موازی، بازار مسکن به عنوان رقیب اصلی بورس تلقی می شود، افزود: در این بازار قیمت ها به قدری بالا است که افراد توان سرمایه گذاری در این بازار را ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سالانه حدود یک میلیون واحد تقاضا و ٥٠٠ هزار واحد عرضه در بازار مسکن وجود دارد، اظهار داشت: تا زمانی که شرایط موجود در بازار مبهم باشد، سازنده ها اقدام به عرضه در بازار مسکن نمی کنند بلکه تحمل می کنند تا بازار ثبات پیدا کند و بعد آغاز به ساخت و ساز خواهند کرد به همین دلیل بازار مسکن گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.

وجود نوسان در بورس تا آبان ماه

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص کل تا انتخابات آمریکا درجا می زند و نوسان های زیادی را تجربه خواهد کرد، خاطرنشان کرد: ممکن است شاخص بورس کف کانال یک میلیون و ٤٧٠ هزار واحد را بشکند اما به دلیل ارزندگی سهام حاضر در بازار، شاخص بورس افت زیادی را تجربه نمی کند.

وی با بیان اینکه زمانی که شاخص کل در محدوده های دو میلیون و ١٠٠ هزار واحد قرار داشت  دلار در بازار آزاد با نرخ ٢٥ هزار تومان و دلار نیمایی ١٨ هزار و ٥٠٠ تومان معامله می شد، اظهار داشت: تحلیل اکثر تحلیلگران از بازار سرمایه با نرخ دلار  ٢٥ هزار تومان بود اما با مطرح شدن خبر گشایش اقتصادی، نرخ دلار در بازار آزاد کاهش و به قیمت ٢١ هزار تومان رسید، در مقابل نرخ دلار نیمایی در حال رشد بود زیرا به طور معمول نرخ دلار نیمایی به نرخ بازار آزاد نزدیک خواهد شد.

دامچه افزود: از ٢٠ مرداد که در تحلیل ها نرخ دلار ٢٥ هزار تومان بود شاخص بورس در مسیر کاهشی قرار گرفت و ریزش ها ادامه داشت در حالی که بازار ارز در مسیر افزایشی بود و حتی شاهد نرخ دلار ٣٢ هزار تومانی در بازار بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص بورس با دلار ٢٥ هزار تومان به سقف دو میلیون و ١٠٠ هزار واحد رسید، خاطرنشان کرد: اکنون با عبور  نرخ دلار نیمایی از مرز ٢٥ هزار تومان و معامله آن در بازار آزاد با قیمت ٣٢ هزار تومان رسیدن شاخص بورس به کانال دو میلیون و ١٠٠ هزار واحد چندان کار دشواری نیست.

وی با بیان اینکه افراد با دید میان مدت گزینه های جذابی را برای سرمایه گذاری در بورس دارند، افزود: اکنون مهمترین نکته در بازار مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا است، ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد که اثر آن اکثر بازارهای مالی دنیا را در برگرفته است.

دامچه خاطرنشان کرد: با این حال فارغ از اینکه بایدن شخص برنده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد یا ترامپ، باید این موضوع را مدنظر قرار داد که در میان مدت تفاوت چندانی برای وضعیت حاکم در ایران ندارد و نمی تواند تاثیر چندانی را در بازار های داخلی داشته باشد.

 

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    خدایا به داد مظلومان برس

  • نیما ارسالی در

    این همتی یکبارنشد یه حرفی بنفع این ملت بیچاره بزنه
    ایکاش این بازاراونقدر هوشمندبودکه بفهمدحرف این جماعت ارزش بالا وپائین شدن نداره

  • حسین ارسالی در

    با این تورم واقعا خنده دار چرا عده ای هن وز پول در بانک دارند!!!

  • خر مش رجب ارسالی در

    چرا دروغ
    رقیب بورس دزدان دریایی سو مالی هستند
    ملاها دزد هستند دزدان د ریایی هم دزد
    کبوتر با کبوتر باز با گوسفند

  • علی محمد ارسالی در

    با سلام .....ویاری خداوند متعال....اشتبا ه شما این هست که دارید تفکرات غربی را دن بال میکنید۱-ما نمی توانیم بنگاه های کامل خصوصی داشته باشیم چون اینجا ایران است ن ه دول خارجی ما باید خصوصی و دولتی را توا مان داشته باشیم چون خصوصی ها حق مردم را میبرند ۲-شما بیکباره سود ها را کم کم کم میکنید آخر آن پیرزن بد بخت چه باید بکند پس باید توازن در اقتصاد باشد و نباید قد رت بیش از حد به وزیر داد بلکه باید کار ب ا نظر شورایی و استقبال از نظرات جمعی کل جامعه صورت گیرد۳-یادتان نرود که ایران کش ور ثروتمندی است و دشمنان دایم با دانستن نظرات مدیران ساده لوح و دارای مدرک پولی موانع اقتصادی برایتان ایجاد میکنند کشور های دوست یک طور و کشورهای دشمن طور دیگری ۴-بورس یکی از ارکان اقتصاد پایدار است لک ن مسئولان فعلی آنرا بصورت بنگاه املاک در آورده اند و بصورت رانتی آنرا اداره میکن ند بیچاره ملت مظلوم که با فکر کمک به تول ید کشور به بورس آمده اند اخبار بورس فوق العاده محرمانه است نباید هر بی سر و پایی آنرا بفروشد۵-دست از مهندسی بورس و سودها ی بانکی بردارید و اجازه دهید جایگاه اقتص ادی سالم برقر ارگردد.تا مردم مشغول باشند و تجارت کنند اخبار کوچک خارجی را بیهوده بزرگ نکنید و به فکر زندگی مردم باشید۶_ا قتصاد کشور را به اخبار خارجی متصل نموده اید در کشور ی که همه چیز دارد خیانت از ا ین بزرگتر چه چیزی است ۷_ پولهای کشور را بلوکه کرده اید در صورتی که مردم در عذاب رانت خوارانند.با واریز یک میلیون به حساب هر ایرانی میتوانید هجمه دشمن را در هم ب شکنید.در جنگ اسکندر آنقدر از ما طلا بردن ند که خودشان خسته شدن در صورتی که اگر مق داری طلا به هر چوپان ایرانی داده بودند س ر این نو جوان یاغی مقدونی را برایتان می آوردند ای داد از این همه بخل و حسادت وال سلام علی عبادالله الصالحین09171043315

ارسال نظر