|
کدخبر: 129209

آخرین وضعیت صندوق پالایشی یکم

دارا دوم یا همان پالایشی یکم، از سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) تشکیل شده است.

بورس آخرین وضعیت صندوق پالایشی یکم

پالایشی یکم به عنوان دومین صندوق قابل معامله دولتی (ETF)، از چهار شرکت پالایشی تشکیل شده است. پذیره‌نویسی این صندوق، ۵ شهریورماه سال جاری آغاز شد و عموم مردم با استفاده از کدملی خود می‌توانستند نسبت به خرید یا پذیره‌نویسی دارا دوم اقدام کنند.

در پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم، هر شخص حقیقی می‌توانست با استفاده از کدملی خود تا سقف پنج میلیون تومان، واحدهای این صندوق را خریداری کند و محدودیت سنی برای خریداران وجود نداشت. اشخاصی که در اولین مرحله از پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم شرکت کرده‌ بودند، قادر به خرید تنها سه میلیون تومان از واحدهای این صندوق با تخفیف ۲۰ درصدی بودند.

اشخاص برای شرکت در پذیره‌‌نویسی صندوق پالایشی یکم، نیازی به دریافت کد بورسی نداشتند، اما باید توجه داشت که برای انجام معاملات این صندوق، ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی ضروری است.

به گفته داود رزاقی، مدیر صندوق پالایش یکم، در مجموع ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از واحدهای صندوق پالایش یکم به فروش رسید و کل پولی که به دلیل مغایرت به مردم برگشت داده شد، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان بود و در واقع از کل ارزش صندوق دارا دوم یا همان پالایش یکم به ارزش ۶۲ هزار میلیارد تومان در نهایت ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان یعنی ۲۰ درصد به فروش رسیده است.

پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم، ۳۰ شهریورماه پایان یافت و خریداران واحدهای این صندوق تا یک ماه، قادر به انجام معامله نیستند. باتوجه به نزدیک شدن به پایان ماه جاری، احتمال بازگشایی این نماد در روزهای پایانی ماه وجود دارد.

 در حال حاضر، نماد صندوق پالایشی یکم به پرتفوی افرادی که در پذیره نویسی آن شرکت کرده‌اند، اضافه شده است. این در حالی است که برخی از سهامداران اذعان کرده‌اند که نماد پالایشی یکم در پرتفوی آنها قرار نگرفته است. داود رزاقی در پاسخ به این مشکل گفت: ما طبق آخرین آمار و مغایرت‌گیری از پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم، آمار را به کارگزاری‌ها و بانک‌های عامل اعلام کردیم و کسانی که این واحدها را از طریق کارگزاری و یا بانک خریداری کردند، باید به کارگزاری خود و یا بانک مراجعه کنند. اما در عین حال باز هم پیگیری می‌کنیم، تا اگر نماد پالایش در پرتفوی عده‌ای قرار نگرفته، این کار صورت گیرد.

در معاملات هفته گذشته، سهامداران به نمادهای پالایشی توجه کردند و با پایان یافتن معاملات در روز چهارشنبه، تخفیف صندوق پالایشی یکم به ۱۷ درصد رسید.

۲۰ درصد از افراد در پذیره‌نویسی صندوق پالایش یکم شرکت کردند و حدود ۱۳ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از واحدهای دومین صندوق قابل معامله دولتی به فروش رسید.

 

منبع: اقتصاد آنلاین
  • میرحبیب ارسالی در

    کلاهی که سرهممون رفته دیگه اعتمادی به دو لت روحانی نیست کلاهبرداری شده در بورس وص ندوق پالایشی

ارسال نظر