|
کدخبر: 125671

وضعیت بازدهی پالایشی یکم چگونه است؟ + جدول

پس از مدت‌ها کش و قوس، در اوایل شهریورماه، دومین صندوق قابل معامله دولتی با نام پالایش یکم پا به عرصه پذیره نویسی گذاتش. این اتفاق در حالی افتاد که بازار از ۱۹مرداد ماه، تا آخرین روز قبل از پذیره نویسی کاهش شدیدی را تجرهب کرده بود.

بورس وضعیت بازدهی پالایشی یکم چگونه است؟ + جدول

 به همین علت، دولت برای بهبود جذابیت این صندوق، قیمت نمادهای موجود در این صندوق را مطابق با آخرین روز معاملاتی قبل از پذیره نویسی، یعنی سه‌شنبه مورخ ۴شهریور ماه، مبنای ارائه تخفیف درنظر گرفت.

هرچند پس از آن بازار باز هم روزهای سختی به خود دید، اما تا اواخر هفته‌ی گذشته، خرید این صندوق‌ها همچنان دارای حاشیه سود به نسبت قابل قبولی بود. اما با تداوم وضعیت کاهشی بازار، این صندوق جذابیت خود را از دست داد و دول برای بار دیگر مجبور شد این تخفیف ۲۰ درصدی را به ۳۰ درصد افزایش دهد.

در جدول بالا، میزان تخفیف واقعی هر سهم و صندوق با تخفیف‌‌های ۲۰درصدی و ۳۰درصدی ارائه شده است. طبق محاسبات انجام شده، چنانچه تخفیف ۲۰درصدی را مبنا قرار دهیم، تنها پالایش نفت بندرعباس (شبندر) قیمتی بالاتر از روز مبنای پذیره نویسی را دارد. سه نماد دیگر، پالایش نفت تهران (شتران) با افت ۲۰درصدی، پالایش نفت اصفهان با ۹درصد و پالایش نفت تبریز با ۸درصد طی این مدت مواجه شدند. به طور میانگین نیز پالایش یکم افت ارزش ۳ درصدی نسبت به قیمت پذیره نویسی را تجربه کرده است.

اما اگر تخفیف ۳۰درصدی جدید دولت را مبنای کار قرار دهیم، وضعیت قدری متفاوت خواهد بود. نماد شبندر با ۴۰درصد، شبریز با ۵درصد، شپنا با ۴درصد و شتران با ۸-درصد بازدهی به معاملات امروز خود نسبت به قیمت پذیره نویسی پایان دادند. به طور متوسط هم صندوق پالایش یکم با تخفیف ۳۰درصدی دولت، به بازدهی ۱۰درصدی رسیده است.

پالایشی+یکن+جدول

منبع: اقتصاد آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    هنگام خرید پالایش یکم مبلغ پانصدهزار تومن اضافه واریز کردم مبلغ اضافی را چگونه میشه دریافت کرد،لطفا راهنمایی کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها