|
کدخبر: 127475

بورس بازان منتظر خبر خوش باشند

طی هفته‌های گذشته، صحبت‌های مختلفی توسط مسئولان سازمان بورس در خصوص واریز یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام شده، اما تا به امروز هیچ مبلغی تحت این عنوان به بورس تزریق نشده است.

بورس بورس بازان منتظر خبر خوش باشند

اهمیت بورس و بازار سرمایه با استفاده از یک مصوبه که متعلق به سال‌های قبل بود، نمایان شد. تزریق یک درصد از درآمدهای صندوق توسعه ملی به حساب تثبیت بازار سرمایه یکی از مواردی است که مدت کوتاهی است بین مسئولان این بازار مورد مباحثه قرار گرفته است.

در هفته‌ای که گذشت شاهد آن بودیم که حمایت‌های دولت و مسئولان بازار سرمایه از این بازار اعم از اجبار شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای داشتن بازگردان و انتشار اوراق تبعی در بعضی از سهام‌های حاضر در این بازار بالاخره سبب شد که بورس به روز‌های سبز خود بازگردد، این امر توانست دوباره نور امید را در دل سهامداران روشن کرده و باز هم اعتماد آنها را به خود جلب کند، امیدواریم که هرچه سریع‌تر قول مسئولان در رابطه با واریز یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه محقق شود و جامه عمل بر تن بپوشد.

ابهامات صندوق توسعه ملی برای تزریق یک درصد از منابع‌اش به بورس حل شد

سید حمید پور محمدی معاون اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست مسئولان بودجه با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه و ثبیت بازار سرمایه گفت: این موضوع یکی از بندهای قوانین دائمی است که از سال ۹۴ مطرح شد به صورتی که صندوق توسعه ملی باید یک درصد از سرمایه‌های خود را به منظور سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه قرار دهد اکنون این امر از حالت مجاز به یک مصوبه تغییر حالت داد.

وی افزود: مواردی بین هیات امنای صندوق توسعه مورد ابهام بود که با جلست مختلف این موضوع رفع شد و مقرر شد یک درصد از منابع از سال ۹۴ به بعد را به بازار سرمایه تخصیص دهد. این موضوع برای اجرا ابلاغ شده است.

شاخص بورس هفته سبزی را پیش رو خواهد داشت

فرزین آقا بزرگی کار شناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اینکه آیا شاخص بازار با توجه به حمایت‌های صورت گرفته و تاکید وزیر اقتصاد بر امر بازارگردانی در بازار سرمایه مثبت خواهد بود یا خیر؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه بعضی از سهام‌های حاضر در بازار سرمایه اصلاح شده‌اند و ارزش واقعی خود را به‌دست آورده‌اند می‌توان امیدوار بود که هفته آینده بازار همچنان روند مثبتی را در پیش خواهد داشت به طوری که ممکن است شاخص کل نیز به یک میلیون و ششصد برسد.

او در پاسخ به این سوال که آیا واریز یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به روند رو به رشد بازار سرمایه کمک می‌کند؟ افزود: با توجه به اینکه دوباره بازار به روند رو به رشد خود بازگشته و باز هم اعتماد سهام داران را به خود جلب کرد و نقدینگی‌های خارج شده به دلیل افزایش قیمت ارز در حال بازگشت به بازار سرمایه است، به نظر می‌رسد که دیگر بازار به این یک درصد نیاز ندارد به همین علت دولت از روش‌های دیگری به منظور حمایت از بازار استفاده کند بهتر است، به طور مثال می‌تواند بحث آموزش سرمایه‌گذاری را در بازار سرمایه تقویت کند.

ترس تازه واردها بازار بورس را هیجانی کرد

احمد پویان فر کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اینکه آیا بازار سرمایه در هفته پیش رو مانند هفته گذشته با توجه به مسائل اقتصادی و سیاسی که اتفاق افتاد مثبت خواهد بود یا خیر؟ گفت: مهم‌ترین دلیل اُفت شاخص بازار در ماه‌های گذشته صحبت‌هایی که بین دو وزارتخانه در خصوص عرضه صندوق‌های پالایشی و هیجانی رفتار کردن تازه وارد‌ها بود. این دسته از سهامداران هر چند که پرتفوی کوچکی داشتند، اما تعدادشان بی‌شمار بود این افراد ترسی که در این مدت به بازار تزریق کردند نگذاشتند که حقوقی‌ها و سهامداران بزرگ آن طورکه باید موثر واقع نشوند.

او افزود: یکی از اتفاقاتی که در هفت‌های اخیر رخ داد و اثر مثبتی بر شاخص داشت همین امر بازارگردانی بود به علت آنکه یک اطمینان خاطری به بازار می‌دهد و سبب می‌شود که ترس سهامداران خرد در رابطه با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تا حدودی رفع شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اگر شرایط بازار در هفته پیش رو مانند هفته گذشته باشد و اتفاق سیاسی و اقتصادی در عرصه داخلی یا بین‌المللی رخ ندهد قطع به یقین شاخص بازار سرمایه با رشد مواجه خواهد شد، به کونه‌ای که ممکن است شاخص تا یک میلیون و ششصد برسد.

پویان فر بیان کرد: با توجه به رشد نرخ ارز به احتمال زیاد نقدینگی‌های خارج شده از بازار سرمایه دوباره روانه بازار خواهند شد.

بازار سرمایه به خبرها حساس است

او در خصوص اینکه خبر‌های ضد و نقیض درباره واریز یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه، چقدر می‌تواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد؟ بیان کرد: این مسئله بیش از هر چیزی خبرهایش می‌تواند بازار را تحت اختیار خود قرار دهد به علت آنکه بعید می‌دانیم که این منابع بتواند به این سرعت به صندوق توسعه و تثبیت واریز شود، اما اگر این منابع تزریق شود می‌تواند در بازار سرمایه بسیار تاثیر‌گذار باشد.

خبرهای خوشی برای بورس در راه است

وحید شقاقی شهری کارشناس بازار سرمایه و مشاور وزیر اقتصاد می‌گوید: اکنون اکثریت سهم‌ها در بازار سرمایه نسبت به ابتدا سال ۹۹ با کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت مواجه شده‌اند در حالی که وقتی بازار‌های موازی را مشاهده می‌کنیم اعم از ارز، مسکن و خودرو با افزایش معناداری از لحاظ قیمتی مواجه شده‌اند که قطع به یقین این بازار‌ها می‌توانند سبب افزایش تورم در اقتصاد کشور شوند، اما بازاری مثل بازار سرمایه به دلیل نوساناتی که در آن وجود دارد سبب افزایش تورم نمی‌شود.

او افزود: بیشتر سهام‌های حاضر در بازار سرمایه قدرت نقد شوندگی ندارند که این امر سبب آسیب به بدنه بازار می‌شود، اما با توجه به شرایط هفته گذشته پیش‌بینی ما این است که شاخص بازار در حال بازگشت به سه ماهه اول سال است که خوب این مسئله قطع به یقین تاثیر مضاعفی را بر بازار سرمایه می‌گذارد.

این کارشناس تاکید کرد: اتفاقات خوشی بر بازار سرمایه در راه است به شرطی که وعده‌هایی که دادند اعم از اوراق تبعی، واریز یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه محقق شود.

شقاقی گفت: مسئولان بازار سرمایه گفتند که نهاد‌ها و اشخاص حقوقی باید به منظور حمایت ازبازار سرمایه تا ۱۰ روز فقط شروع به خرید کنند این در حالی رخ داد که حقوقی‌ها پایان دو روز تا دیدند که قیمت سهام‌ها دوباره افزایش پیدا کرده شروع کردند و سهم هایشان را به اشخاص حقیقی فروختند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از آنجایی که بازار سرمایه به نسبت سایر بازار‌ها شفافیت بیشتری دارد به طور عملی وقتی مدیر‌ها صحبتی را انجام می‌دهند سهامداران خرد به سرعت به صحبت‌های‌های آن واکنش نشان می‌دهند.

شقاقی تصریح کرد: بحث بازارگردانی می‌تواند بر قدرت نقد شوندگی بازار تاثیر بگذارد و نوسانات بازار را صعودی کند.

او در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شاخص باتوجه به اُفت‌هایی که تجربه کرده است تا یک ماه آینده به یک و هفتصد می‌رسد یا خیر؟ تصریح کرد: زمانی می‌توان این بحث را مطرح کرد که پانزده هزار میلیارد نقدینگی که از بازار سرمایه خارج شده است دوباره بازگردد و خطا‌ها و اشتباهاتی که از سوی دولت آسیب زدن به بدنه بازار شد، جبران شود.

در انتهای این گزارش باید به این اشاره کرد که سهامداران تازه وارد بهتر است قبل از آنکه معاملاتشان را به طور جدی آغاز کنند، یک دوره یک ماهه را به منظور آشنایی مقدماتی با بازار سرمایه پشت بگذارند به علت آنکه این امر سبب می‌شود تا زمانی که بازار منفی است دچار رفتار‌های هیجانی نشوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • کارشناس ارسالی در

    بورس بازی نیست که از واژه سخیف بورسبازان استفاده میکنند . ما کارمان خرید و فروش سهام است

  • سید ارسالی در

    بازار بورس به صورت مصنوعی بالا کشیده می شود. سرمایه گذاری در بازار طلا سود آور و بی دغدغه است.

  • ناشناس ارسالی در

    تنفس مصنوعی

  • ناشناس ارسالی در

    دوستان یک پیشنهاد موثر برای پاتک به تحری م آمریکا هر کدام از شما اگه موافقید انرا برای همه نمادها ارسال کنید
    از شنب ه برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا به ج ای رفتن تو صف فروش از صف فروش بیرون می آ ییم و به صف خرید می پیوندیم زیرا انطور که مطلع شده ایم اتاق فکر لابی اسرائیل و امریکا به ترامپ خط میدهند که برای ضربه ز دن به اقتصاد ایران بازار سرمایه را هدف ق رار دهید تا با ریزش بازار مردم از این با زار به سمت دلار هدایت شوند پس هر کس دلش به حال خودش و ایران می تپد از صف فروش بی رون بیاید تا امریکا را ناکام بزاریم و قد رت مردم را نشان دهیم و غیر مستقیم اقتصاد را نجات دهیم یا علی مدد انشاءالله

  • ناشناس ارسالی در

    هزار بار هم دوره ببینید از طرف حقوقی و د ولتی ها ضربه می خورند
    تا زمانیکه ب ورس دستوری برداشته نشود همین وضع است

  • ناشناس ارسالی در

    ماک دیگه چشممون اب نمیخوره ادم عاقل ازیه سوراخ ۲بارگزیده نمیشه

  • رضا اراک ارسالی در

    از گوشه بامی که پریدیم پریدیم

  • علی ارسالی در

    اگه مسولین کشور دوباره زر مفت نزنن و توی بازار بورس فضولی نکنن بازار خوب میشه

  • مسعود ارسالی در

    مشکل سقوط وریزش بورس منم!!! نه آمریکا مقصره نه اسراییل ونه دولت و بازار و تحریم و....!!! از روزیکه سهام خریدم بورس منفجرشد وهمینطور داره آوار میشه! پول سهم منو بدین از بورس برم بیرون تا وضعش خوب بشه!

  • خ ارسالی در

    اخر سال روحانی با بزرگترین ضربه ای که به ایران زده دیگه داره بجای کمک ضربه میزنه مواظب باشید ضرر هنگفتی نکنید

  • اهوازی ارسالی در

    ببینیم وبشنویم وتعریف کنیم. انشاالله واسه سهام عدالت هم بدرخورد باشه. لااقل زخمی از مردم یا گرهی ازگره هامون بازشه. بخدا ماکه ازاین حرف ها خسته شدیم بااینکه میدونید خوزستان منبع استخراج نفت وگاز وآب پتروشیمی وغیره هست. وجناب آقای روحانی دراولین سفر به اهواز.اتفاقن خبرنگاری درفرودگاه ازش پرسید چرااولین سفر رابه اهواز انتخاب کردید. به خاطر منافع. نفت وغیره. روحانی نه والا..ودربین مردم گفت اب اهواز را شیرین خاهیم کرد. اللهم صلی علی محمد وال محمد وعجل فرجهم. الان ۷ساله اب اهواز بدون تصفیه وبا اب فاظلاب استخراج ووارد لوله های خانگی مردم میرسه الحمدالله دستت دردنکنه روحانی..اینقدرحرف زد که سبحان الله هیچی انجام ندادش. معلوم شدواسه منافع امده بود. هههه خدایاشکرت. حالاهمه بیکار وزیر زمین های خوزستان همیشه چاه نفت درمیاد حتی چندروزپیش درفرودگاه اهواز هم چاه درآورد که باید نقل وانتقال فرودگاه صورت بگیره. تومنازل مردم نفت طلا اززمین ها مثل یه فاظلابی که بالامیاد شده. برادرشما عرب زبان ازاهواز. ممنون که وقت گذاشتین وحرف زیاده اگر بزنیم ثبت نمیشه.

ارسال نظر