|
کدخبر: 124495

امکان لغو فروش سهام عدالت وجود دارد؟

طی بیش از یک ماه اخیر فرآیند فروش سهام عدالت در کارگزاری‌ها تا حدی کند شده است که برخی از مدیران از تلنبار شدن درخواست‌های فروش سهامداران خبر می‌دهند، در این میان با کاهش ارزش سهام عدالت برخی به دنبال حذف درخواست فروش خود هستند تا سهامشان را با قیمت پایین از دست ندهند، آیا امکان حذف درخواست وجود دارد؟

بورس امکان لغو فروش سهام عدالت وجود دارد؟

فروش سهام عدالت برای آن دسته از سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند به صورت آنلاین انجام نمی‌شود، یعنی اینطور نیست که دارنده این سهام مانند دیگر سهامداران بورسی بتوانند خودشان سهامشان را بفروشند، در واقع این درخواست‌های فروش به صورت مستقیم از سوی سهامدار وارد فرآیند فروش نمی‌شود و شرکت‌های کارگزاری به عنوان یک حلقه واسط این کار را انجام می‌دهند.

پس از گذشته بیش از سه ماه و نیم از آغاز فرآیند فروش سهام عدالت، اظهارات سهامداران نشان می‌دهد که از لحظه ثبت درخواست تا تکمیل واریز مبلغ فروخته شده حدود دو ماه زمان می‌برد.

طولانی شدن فرآیند فروش و واریز از یک سو و تغییر ارزش سهام با توجه به نوسانات بازار از سوی دیگر موجب شده که مبلغ محاسبه شده در زمان ثبت درخواست با مبلغ واریز شده متفاوت باشد و همین موضوع اعتراض سهامداران را در پی داشته است.

طی بیش از ۴۰ روز گذشته که شاخص بورس نزولی بوده از ارزش سهام عدالت نیز کاسته شده است، همچنین روش فروش سهام عدالت نیز از ۲۸ مرداد ماه به بلوکی تغییر کرده که طبق اظهارات مدیران کارگزاری‌ها این تغییر روش فروش نیز مشکل را دو چندان کرده است.

مدیرعامل کارگزاری فارابی(سامانه سعدی) از فروش نرفتن بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان سهام عدالت خبر داد و عنوان کرد: متاسفانه سازمان بورس و نهادهای نظارتی اجازه فروش سهام عدالت را به خاطر شرایط بازار نمی‌دهند، در یک ماه اخیر در برابر حجم درخواست‌های فروشی که برای ما ارسال می‌شود و همچنین با توجه به این که نمادهای سهام عدالت باید بعداز ظهر و توسط حقوقی‌ها خریداری شود فروش سهام عدالت در مقادیر بسیار ناچیز انجام شده است.

در این خصوص مدیر معاملات کارگزاری بانک رفاه نیز گفت: خریداری برای سهام عدالت وجود ندارد و حدود یک ماه است که هیچ درخواست فروشی انجام نشده است.

براساس اظهارات وی، در شرایط فعلی طبیعتا باید این امکان برای سهامداران فراهم شود که اگر شخصی با این افت قیمت نمی‌خواهد سهامش را بفروشد بتواند درخواست خود را اصلاح یا لغو کند؛ با این کار هم فشار فروش کمتر می‌شود و هم سهام با قیمت پایین فروخته نمی‌شود.

امکان حذف درخواست فروش وجود دارد؟

محمود حسنلو، مدیر فنی سهام عدالت در این خصوص گفت: موضوع فراهم شدن امکان لغو یا اصلاح درخواست فروشی که انجام نشده را در جلسه بعدی کمیته فنی که هفته آینده برگزار می‌شود مطرح می‌کنیم که اگر موافقت کنند حدود دو هفته بعد اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: چون درخواست فروش سهام عدالت آنی نیست و به صورت آفلاین انجام می‌شود، فراهم کردن امکان تغییر و حذف درخواست فروش ثبت شده تبعاتی دارد، ممکن است سهامدار در هر منفی و مثبت شدن درخواست خود را تغییر دهد.

به گفته حسنلو، یکی از علت‌هایی که سهام عدالت طی یک ماه اخیر فروخته نمی‌شود نیز این است که کارگزاری‌ها نمی‌خواهند در قیمت پایین بفروشند و می‌خواهند منافع سهامدار را حفظ کنند. در هفته گذشته که بورس رشد کرد، فروش‌های خوبی انجام شد که پول آن واریز می‌شود.

چرا سهام عدالت وارد پرتفوی افراد نمی‌شود؟

مدیر فنی سهام عدالت در پاسخ به این سوال که چرا سهام عدالت وارد پرتفوی شخصی افراد نمی‌شود؟ گفت: برای انجام این کار مشکلات و محدودیت‌های فنی وجود دارد، از سوی دیگر اگر هر فرد می‌توانست سهام عدالتش را خودش بفروشد ممکن بود با هر منفی شدن بازار همه بگویند به خاطر سهام عدالت بازار افت کرده است. همین الان هم با همه کنترل‌ها برخی‌ها می‌گویند علت افت بازار در فروش سهام عدالت است.

منبع: تجارت نیوز
  • محمداسی ارسالی در

    اصلا بخاطر اینا نیست
    فقط همیشه خوا ستن یه دلال یاواسط این وسط باشه ودرصدی ا زحق مردم گرفته شه...واقعا خسته شدم ازاین همه دروغ وبی صاحاب بازی
    اونایی که روتخت وبالشت طلا میخوابند وزبان دارن به اندازه ۲متر...بازنمیدونند ونخواهنددونست که مردم چه گرفتاری دارن وچه میکشن....با شه ایناهمه روش....مطمئن باش آخرش توآتش ج هنم زجه میزنید

  • عابد ارسالی در

    من دوهفته پیش چندتا سهم درکارگزاری ملی ف روختم ولی پولی واریزنشده لطفاکارگزاری مل ی علت واریزنشدن راجواب بدهد

  • خالی ارسالی در

    فکر میکردیم ما فقیر وفقرا ادم بدبختی هستیم ولی اشتباهی فکر میکردیم مسئولین و کارگزارن و مدیر بانک ها از ما بدبخت تر و نزول خورن بیچاره ها اخه چرا پول ملت و نمیدین ؟؟؟از مدیر سایت تقاضا دارم این پیام منو بزار هر دفعه میزارم پیام نمیزاری اگه مشکل داری وبسایت تو لطفا بلاک کن

  • زینب فیضی ارسالی در

    سلام خسته نباشید من سهام خود رابه کارگزا ری فارابی فروختم فقط درصف معامله هستش هی چ پولی دریافت نکردم امکان حذفش هست یانه

  • ناشناس ارسالی در

    چراواریزنمیکنید بعداز۵۰روزبازهم.درانتظار پرداخته.پیگیری کنید خودمان.و خسته میکنیم .همه مثل همید

  • ناشناس ارسالی در

    ایا امکان خرید سهام عدالت وجود دارد

  • ناشناس ارسالی در

    سلام من 30 درصدش رو فروختم خیلی نارحتم پ ولشو لازم ندارم راهی نیست بشه لغوش کنم ت ازه امروز 300هزارم واسم واریز شد بعداز ی ک هفته از فروش.اگه امکان داره راهنمایی ب فرمایید .؟؟

  • نماینده مردم ارسالی در

    خدا لعنت کته همه مسئولین این مملکت رو که همه بفکر خودشون هستند

    • حرومخورنباشید ارسالی در

      یعنی چی آخه خیلی مسخره هست نه میشه کارگز ارو تغییر داد نمیشه لغو فروشو تغییر داد اصلا اینا کاملا مشخصه واریزیاتون با مبلغ ی ک‌میاد تو کارت نمیخونه باهم اخه کدوم س هام هزارتومنه که برا من سه تا هزاری اومد کارت .خدا لعنتتون کننه ۳۰ درصد دوم نکشی د بالا لغو کنید بره گوه تو همچین پولای ک شما سر سفره تون میخورید سرطان بشه تو جو ن بچه هاتون

    • میلاد ارسالی در

      دست از سی درصد دوم سهام من بردارید بابا غلط کردیم تو سامانع سعدی فروختیم. اشتباه کردیم لغوم نمیشه .تغییر کارگذار نمیشه . ریدم‌تو نونی ک میخورید از بالا تا پایین تون

    • ناشناس ارسالی در

      سی درصد اولو فروختیم که سه تا سهام هزاری ریختین بکارتمون چه سهامیه ک هزارتومنه س ی درصدش؟؟ اینم شمارمه تماسمه بگیرید ملت تا بگمتون اینا چطوری پول سهامتونو دارن بالا میکشن۰۹۱۷۹۵۱۷۴۰۲

  • سید علی اکبرشمس ارسالی در

    بنده هم میخوام سهام عدالت خودم نفروشم به قول بعضی ها الاآن پول میخوام یا من الاآ ن گشنه ام فردا بدرد من نمیخوره

  • مهسا ارسالی در

    من ۲۸مرداد سی درصد از سهام خودمو از طریق کارگزاری آگاه ثبت کردم واسه فروش اما ال ان ۲۹مهره هیچ واریزی نداشتم الانم ک ارزش سهام خیلی پایین اومده نمیشه لغوش کنم نم یخام بفروشم اصلا

  • امیر ارسالی در

    والا من زمانی که ۳۰درصد دوم آزاد شد فروخ تم هنوز خبری نشده

  • علی رجب زاده ارسالی در

    من وقتی قیمتش ۱۸ بود گذاشتم برای فروش ام ا الان دوازده تونه یه منی شدن کوچیک نیست برادر من این قشنگ ورشکستگی جالبه اون مو قع نمیفروختن الان دارن تند تند میفروشن .

  • ناشناس ارسالی در

    این که بعیده از بورس چیزی ندونه! پس ما ر و نادون فرض کرده! سهام یک ماه ریزش داشته نفروختن، بعد یه ذره بازار مثبت شده فروخ تن میگن "فروشهای خوبی انجام شد" ;. کلید لغو رو فعال کنن بعد قانون بذارن که هر کس لغو کرد مثلا تا 3 ماه دیگه نمیت ونه درخواست فروش بده. اینکه کاری نداره! بهانه چرا میارن؟

  • ناشناس ارسالی در

    باموفقیت.ثبت.شد۵۰بارهمین.ونوشتین.ایاجلویدزدی.گرفتین.یاخودتان.ومسخره.میکنید

  • مهرداد ارسالی در

    سلام.چرا سامانه سعدی لغو فروش فعال نمیکن ه مردم که مسخره نیستند.لعنت به این دولت با این ازادسازی سهام عدالت گند زدن به ار زش سهام.خدا ازتون نگذره.درضمن اگه سامانه سعدی لغو فروش فعال نکرد جور دیگه ای پیگ یری میکنمبه هرجا که لازم باشه زنگ میزنم مردم مسخره شما نیستند

  • سجاد ارسالی در

    کارگزاری مفید نه سهام رو میفروشه.نه پولش رو واریز میکنه.نه امکان حذف کردن داره.. .

  • زهره ابراهیمی ارسالی در

    انصراف فروش سهام عدالت

  • پریسان ارسالی در

    با سلام و عرض ادب یکماه پیش اقدام به فرو ش کردم تا الان واریز نشد در ساما نه سعدی الان لغوش زدم ولی یکروز زده در حال بررس ی لغو مشکل کجاست آیا لغو میشور تبعاتی که ندلرد؟

  • ناشناس ارسالی در

    پیروردید مارو سهام فروخته شده ماروبالاکش یدید یکسال شد نوش جونتون

  • شاکر ارسالی در

    اوایل سال 1399 توی سهام عدالت سعامم رو ف روختم...الان نیمه دوم سال 1400 هستیم..نه لغو میشه کرد نه میشه کارگزاری رو عوض کر د..آقا غلط کردم به سعدی اعتماد کردم...او لش گول زدن با قیمت سهام بال که 18 میلیون بود..عین استخوونی که به سگ میدن با منت به 1 میلیون نرسید تو این 1 سال...لعنت خد ا به سهام عدالت سعدی...لعنت دنیا و روزگا ر به سهام سعدی.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها