|
کدخبر: 121891

حرف‌های درگوشی از بورس بازان جوان

با شروع روند صعودی شاخص بورس در اسفند ۹۸، تب و تاب سرمایه‌گذاری در این بازار رونق گرفت و تمایل افراد برای حضور در این بازار افزایش یافت. در بورس اغلب سرمایه‌گذاران را طیف جوان تشکیل می‌دهد که به امید کسب سود در شرایط اقتصادی فعلی کشور وارد این بازار شده‌اند.

بورس حرف‌های درگوشی از بورس بازان جوان

ورود به بورس ایران مراحل بسیار ساده‌ای دارد و هر فردی به راحتی می‌تواند زمینه حضور خود در این بازار را فراهم کند اما طبیعتا داشتن مطالعه و آگاهی و نیز صبور بودن برای کسب سود در این بازار بسیار مهم است. بیش از میزان سرمایه افراد در بورس، داشتن تجربه و علم در این بازار حرف اول را می‌زند.

افراد بسیاری به دلیل تشویق اطرافیان و یا اصرار اعضای خانواده، سرمایه خود را وارد این بازار کرده‌اند؛ در حالی که مطالعه چندانی در این زمینه نداشته‌اند. برخی نیز سنجیده و با شرکت در کلاس‌ها و داشتن مطالعه وارد این بازار شده‌اند.

این صحبت عیسی منصوری، معاون وزیر کار، در خصوص درآمد خانوار نیز واقعی اما عجیب بود که «در سال ۹۰ درآمد غیر شغلی خانوارها ۵۷ درصد بوده؛ به عبارتی درآمدها از محل کار و فعالیت نبوده بلکه از خرید و فروش مستغلات، سود حساب بانکی و خرید و فروش سکه و ارز کسب شده که این رقم در سال ۹۶ به ۴۹ درصد و درحال‌حاضر به ۶۳ درصد رسیده است». این یعنی منابع و درآمد افراد با هدف افزایش سرمایه به سمت بورس و فعالیت‌های دیگر می‌رود. در نتیجه درآمد حاصل از اشتغال کم می‌شود.

افرادی که تازه وارد بورس شده‌اند، تجربیات مختلفی از حضور در این بازار و نوسانات آن و همچنین دلایل مختلفی برای ورود به آن داشته‌اند. برای شنیدن تجربیات این افراد، با برخی از آنها که اکثرا جوان هستند، گفت‌وگو کردیم.

دانش و تجربه به پول‌دار شدن در بورس کمک می‌کند نه پول و سرمایه اولیه

حدودا ۶ ماه است که وارد بورس شده و ۱۲ میلیون تومان وارد این بازار کرده است.

وی بیان می‌کند: از دوستانم زیاد در مورد بورس شنیده بودم؛ بنابراین تمایل پیدا کردم وارد بورس شوم.

این سهامدار بورس می‌گوید: تقریبا از ماه دوم یا سوم شروع به خواندن تحلیل تکنیکال کردم و تا الان روزی یکی دو ساعت مطالعه دارم. از نوسانات بازار ضرر نکردم؛ یعنی از سرمایه‌ام کم نشده بلکه تنها بخشی از سودم از بین رفته است.

وی ادامه می‌دهد: تنها از سرمایه و پس‌اندازم برای ورود به بورس استفاده کردم. من فهمیدم جایی که سود هست، ضرر هم وجود دارد و شاید با یک اشتباه کل سود از بین برود. چیزی که به پول‌دار شدن در بورس کمک می‌کند، دانش و تجربه است نه پول و سرمایه اولیه. ورود به بورس باعث شد من بیشتر پس‌انداز کنم.

انتظارم از سود بورس سالانه ۳۰۰ درصد است

یک فعال دیگر بازار سرمایه عنوان می‌کند: دو سال است که در بورس فعالیت می‌کنم و ۵۰ میلیون تومان وارد این بازار کرده‌ام. من به خاطر سود قابل توجه بورس و بازار قانونی آن وارد شدم.

وی اضافه می‌کند: میزان آموزش و اطلاعات من در زمینه بورس در حد متوسط است. من انتظار دارم که بورس سالانه ۳۰۰ درصد سود برای من داشته باشد.

این سهامدار بورس می‌گوید: من تمام سرمایه اندوخته خود را وارد بورس کردم و از نوسانات آن ضرر نکردم. قطعا در برخی سهم‌ها ضرر بوده اما عملکرد کلی بازار مثبت است.

به دلیل فشار همسرم وارد بورس شدم

تقریبا دو ماه است که با ۲۰ میلیون تومان سرمایه، فعالیت خود را در بورس شروع کرده است.

وی در خصوص علت ورودش به بورس اظهار می‌کند: فشار همسرم و تجربه هیجانی و احساسی او باعث شد وارد بورس شوم. قبلا پدر همسرم ۱۵سال در بورس فعالیت داشت که از او مشاوره گرفتم.

این فعال بازار بورس بیان می‌کند: هرچقدر سود مشارکت در بورس بیشتر باشد، بهتر است. من از پس‌انداز خود برای ورود به بورس استفاده کردم و در نوساناتی که اخیرا داشت، ضرر نکردم.

نباید برای ورود به بورس طمع کرد

یک فعال دیگر بازار سرمایه بیان می‌کند: ۴ ماه است که با ۶ میلیون تومان وارد بورس شده‌ام و هدفم این بوده که سودی کسب کنم. در حد متوسط آموزش دیدم و اطلاعات کسب کرده‌ام.

وی می‌گوید: انتظار دارم سود خوبی کسب کنم و فعلا از مشکلات ایجاد شده در بورس ضرر نکرده‌ام. من از پس‌انداز خودم برای ورود به بورس استفاده کردم. برای موفقیت در بورس نباید طمع کنیم و باید اطلاعات بیشتری کسب کرد.

با ریزش‌های این روزها وضعیت دارایی من دقیقا به دو ماه پیش بازگشته است

یکی دیگر از فعالان این بازار تصریح می‌کند: از ابتدای اردیبهشت با حدود ۱۵ میلیون تومان وارد بازار بورس شدم؛ هدف من سرمایه‌گذاری سودآور و مطمئن‌ و کمک به اقتصاد کشور بود؛ در واقع هدف من میان‌مدت و بلندمدت است.

وی ادامه می‌دهد: من به صورت شخصی و با خواندن مطالب آموزشی در حدود ۴۰ درصد اطلاعات کسب کردم. در نوسانات اخیر بازار از سرمایه اصلی خود هیچ ضرری نکردم؛ تنها طی مدت اخیر از سود کلی من حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد کاسته شده است.

این فعال بازار بورس اضافه می‌کند: من پس‌اندازم را در جای دیگری سرمایه‌گذاری کرده و به تناوب در ماه‌های اخیر درآمد خود را وارد بورس‌ کردم. مهم‌ترین تجربه من از بورس صبور بودن و نگاه بلندمدت داشتن به این بازار است.

وی می‌گوید: طی ماه‌های خرداد و تیر رشد بورس شتاب شدیدی داشت و تا حدودی خودم را آماده این نوسانات کرده بودم. با ریزش‌های این روزها، وضعیت دارایی من دقیقا به دو ماه پیش بازگشته اما در اصل دارایی من ضرری ایجاد نشده است.

بورس برای افرادی عجول و کسانی که دنبال پول زیاد هستند، مناسب نیست

یک فعال دیگر بازار سرمایه که از فروردین ماه وارد بورس شده اظهار می‌کند: من دو سکه معادل ۱۲ میلیون تومان داشتم که آن‌ را فروختم و در بورس سرمایه‌گذاری کردم زیرا شنیده بودم طی چند سال اخیر، بورس بهترین سرمایه‌گذاری است.

وی خاطرنشان می‌کند: من یک خانم خانه‌دار هستم اما همسرم در زمان‌های بیکاری در بورس فعالیت می‌کند. همسرم کلاس‌های مربوط به بورس را شرکت کرده و من هم در کنار او مسائل مختلف را آموزش دیده‌ام.

این فعال بازار بورس بیان می‌کند: انتظار من از سود مشارکت در بورس در حد معقول است. به نظر من بورس یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که باید صبر داشت؛ این بازار برای افرادی که عجول بوده و دنبال پول زیاد هستند، مناسب نیست. من از نوسانات اخیر ضرری نکردم.

فعالیت در بازار بورس با دید چندساله ضرری نخواهد داشت

۶ ماه است که با ۲۵ میلیون تومان و به پیشنهاد افراد آموزش‌دیده وارد بورس شده است.

او عنوان می‌کند: اطلاعات و آموزش من در زمینه بورس کم است. انتظار دارم که سود مشارکت در بورس بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد باشد. البته در نوسانات اخیر بورس ۶ میلیون تومان ضرر کردم.

وی ادامه می‌دهد: من پس‌انداز و درآمد خود را وارد بورس کردم. از نظر من با دید چند ساله بورس ضرری نخواهد داشت.

سود بازار سرمایه از افراد عجول به افراد صبور انتقال پیدا می‌کند

یک فعال دیگر بازار بورس در خصوص فعالیت خود در این بازار اظهار می‌کند: به صورت حرفه‌ای حدود ۶ ماه است وارد این بازار شدم و بیش از ۱۰۰ میلیون تومان وارد این بازار کرده‌ام. من از طریق یک پیامک و دعوت به شرکت در سمینار آشنایی با بورس و بازارهای سرمایه در دانشگاه فردوسی وارد این حوزه شدم.

این فعال بازار بورس خاطرنشان می‌کند: آموزش حرفه‌ای را در کالج دانشگاه فردوسی شامل آشنایی با مبانی بورس، بازارهای مالی، اصطلاحات رایج بورس، تابلوخوانی و تحلیل تکنیکال و فاندامنتال زیر نظر اساتید دانشگاه فردوسی گذراندم. از آنجایی که حرفه تخصصی من حسابداری و کارشناس مالی است، توانستم در مدت کوتاهی به عنوان یک تریدر حرفه‌ای در بازار بورس فعالیت کنم و دارای مدرک معتبر از کالج دانشگاه فردوسی هستم.

وی بیان می‌کند: در بازار سرمایه یا همان بورس انتظار سود قطعی برای کسی قابل تصور نیست اما به هر حال هر فردی که وارد بازار سرمایه می‌شود، انتظار کسب سود بالاتر از سود بانکی را دارد. این تصور غلطی است که با فروش خودرو، منزل و... وارد بازار بورس شد. باید توجه داشت ضروری است تنها با پس‌اندازهای مازاد به بورس ورود پیدا کرد.

این فعال بازار سرمایه می‌گوید: بورس بازاری پرریسکی بوده، هر سرمایه‌گذاری که بدون آموزش وارد بورس شود، قطعا ضرر و زیان خواهد کرد. بنابراین اگر کسی تجربه و آموزش ندیده، بهتر است از نظرات افراد باتجربه و صندوق‌های سرمایه‌‎گذاری که کارشناسان حرفه‌ای بورس هستند، استفاده کند.

وی ادامه می‌دهد: من نقاط ورود و خروج، اصلاح بورس، نقاط حمایت و مقاومت، حد سود و حد ضرر در معاملات را رعایت کرده‌‎ام؛ بنابراین در مدت اصلاح، ضرر نکردم و علی‌رغم اینکه همه اقدام به فروش کردند، من در کف قیمت سهام اقدام به خرید و پرتفوی خود را اصلاح کرده و سهم‌های مستعد رشد خریداری کردم. در واقع استراتژی من در بازار این است که وقتی رو به رشد باشد، می‌فروشم و در بازارهای نزولی خرید می‌کنم.

این فعال بازار سرمایه تصریح می‌کند: در بازار بورس، سود از افراد عجول به افراد صبور انتقال پیدا کرده و سودهای سرشاری از این استراتژی کسب می‌شود. در بورس باید دید بلندمدت، یعنی حداقل بالای یک سال، داشت تا بتوان سود ایده‌آل جذب کرد.

بورس نه سقوط کرده، نه ریزش؛ اصلاح قیمت صورت گرفته است

وی عنوان می‌کند: در این مدت بورس نه سقوط کرده، نه ریزش بلکه اصلاح قیمت صورت گرفته؛ یعنی اینکه به علت رشد شارپی که تقریبا در تمام نمادهای بورسی رخ داد، از ابتدای سال ۹۹ تا پایان تیر ماه، بازار نیاز به اصلاح قیمت سهام شرکت‌ها داشت. این ذات بازار است که در تمام ادوار و بازارهای مالی دنیا اصلاح اتفاق بیفتد.

این فعال بازار بورس بیان می‌‎کند: من از نوسانات ضرر نکردم زیرا با تحلیل فاندامنتال و تکنیکال خرید و فروش انجام دادم اما سودی که کسب کرده بودم، کم شد. بورس را باید به عنوان شغل دوم نگریست. می‌توان برای حرفه‌ای‎ها شغل دوم اما درآمد اول باشد.

یک فعال بازار بورس که حدود ۴ ماه است با ۱۰ میلیون تومان سرمایه وارد بورس شده، اظهار می‌کند: من به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری تصمیم به ورود به بازار بورس گرفتم. تا حدود زیادی از افراد مختلف هم پرس‌وجو کردم.

وی ادامه می‌دهد: درحال‌حاضر انتظار بسیار کمی از سود مشارکت در بورس دارم و سرمایه اولیه من تحت تاثیر نوسانات بازار بورس قرار گرفته و حدود یک میلیون تومان از اصل پول من کم شده است. من پیشنهاد می‌کنم مردم سهام خودرو خریداری نکنند.

من برای خودم حد سود تعیین کردم؛ بنابراین تجربه من از بورس عالی بوده است

یک فعال دیگر در بازار سرمایه با بیان اینکه تقریبا سه سال است وارد بورس شده اما حدود ۱۰ سال بود که ناظر این بازار بوده ولی خرید و فروشی انجام نمی‌داد، عنوان می‎کند: حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون از پس‌انداز خودم را وارد بورس کردم و علت حضورم، علاقه به بازار سرمایه و خرید و فروش سهام بود. آموزش و اطلاعات زیادی هم برای حضور در این بازار کسب کردم.

وی خاطرنشان می‌کند: من تحصیلات مرتبط داشتم؛ خودم بازار را تحلیل می‌کردم؛ اطلاعات سیاسی و علمی خوبی داشتم؛ زمان خوبی را برای ورود و خروج انتخاب کردم و برای خودم حد سود تعیین کردم؛ بنابراین تجربه من از بورس عالی بوده است.

سرمایه‌گذاری در بازار ایران حساب و کتاب ندارد

یکی دیگر از کسانی که تجربه فعالیتدر بازار بورس را دارد و ۴ ماه است وارد بورس شده، اظهار می‌کند: من در مقاطع مختلف ۵۵ میلیون تومان وارد بازار کردم زیرا مشاهده کردم که این بازار سود خوبی دارد.

وی ادامه می‌دهد: در این چند مدت دو سه سهم من بلاک بود و ۵ تا ۶ میلیون تومان ضرر کردم. ایران بازار خوبی نداشته و سرمایه‌گذاری در این بازار حساب و کتاب ندارد.

صبر و حوصله، دانش و آگاهی و مطالعه از موارد مهم برای موفقیت در بازار بورس هستند. افرادی که تنها با تشویق اطرافیان و دوستان وارد این بازار می‌شوند، علاوه بر متضرر شدن در نوسانات، انتظار معقولی از سود در بازار بورس ندارند.

آنچه بیش از همه موجب موفقیت افراد در بورس می‌شود، داشتن اطلاعات در خصوص چگونگی عملکرد در این بازار است. همچنین سرمایه‌گذاران برای کسب سود مورد نظر خود باید با دید بلندمدت به این بازار نگاه کنند و صبر و حوصله به خرج دهند؛ در غیر این صورت سود مطلوبی نصیب آنها نمی‌شود.

منبع: مشرق

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها