|
کدخبر: 121871

چند خبر مهم و جنجالی از بورس هفته گذشته

در این گزارش به مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته شده است.

بورس چند خبر مهم و جنجالی از بورس هفته گذشته

اجرای تصمیمات مهم دولت در حمایت از بازار سرمایه؛ به زودی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرد: نه فقط دولت که حکومت و قوای دیگر هم از بازار سرمایه حمایت خواهند کرد. در این زمینه دولت دو تصمیم مهم گرفته است که در روزهای آینده اجرا خواهد شد. دژپسند با بیان اینکه اهتمام کل کشور این است که بازار سرمایه پایدار باشد، گفت: در چهار ماه گذشته تصمیماتی که دولت اتخاذ کرد یا تصمیات شورای‌عالی بورس همچنین مصوبات مجلس شورای اسلامی همچون طرح دو فوریتی افزایش سرمایه که با برگزاری جلسات کمیسیون اقتصادی مصوب شد همه بر پایداری بازار سرمایه اهتمام داشت.

توسعه همه جانبه بازار سرمایه در دستور کار دولت/ دارا سوم می‌آید / اقتصاد ملی سربلند در شرایط تحریم

دکتر فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه‌های همه جانبه دولت برای تعمیق بازار سرمایه خبر داد و با تاکید بر عرضه دارا سوم گفت: امروز اقتصاد ملی به رغم همه فشارها و تحریم‌ها برنامه‌های دشمن را نقش بر آب کرده است.

نباید با برخی اظهارنظرها بازارسرمایه را خدشه دار کرد/ ضرورت خویشتنداری برای سهامداران

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بازار سرمایه باید حرفه‌ای اداره و از مداخلات و اظهار نظرهای سیاسی، پرهیز شود. فرهاد دژپسند در مراسم شصت و نهمین سالگرد تاسیس بانک صادرات با اشاره به ضرورت استفاده از فرصت طلایی بورس برای سیستم بانکی و واگذاری دارایی‌های مازاد افزود: نباید با برخی اظهارنظرها بازار سرمایه را خدشه دار کرد.

بازار سرمایه، پر پرواز اقتصاد باشگاهی

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه بازار سرمایه مسیر خلق ثروت ملی است گفت: اصلاح ساختار مالی باشگاه استقلال و پرسپولیس تنها از طریق بازار سرمایه محقق می‌شود و خصوصی‌سازی و عرضه سهام این دو باشگاه پر طرفدار پایتخت پایان وابستگی مالی است. مسعود سلطانی‌فر گفت: وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک نهاد حاکمیتی، وظایف، مامورریت‌ها و مسئولیت‌های متفاوت و گسترده‌ای دارد. مسئولیت بیش از ۵۰ فدراسیون ورزشی مدال آور کشور و مسئولیت‌های اجتماعی حوزه جوانان بر عهده این وزارتخانه است. در این شرایط قطعا بنگاه داری و باشگاه داری مانع از تخصیص بهینه انرژی و منابع وزارتخانه، به ورزش و جوانان می‌شود.

دو تصمیم جدید دولت برای حمایت از بورس

علی ربیعی، از تصمیم جدید جلسه امروز ستاد اقتصادی دولت در حمایت از بازار سرمایه خبر داد و گفت: در حالی سپرده‌گذاری یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه از سال ۹۴ به دلیل ابهاماتی، امکان‌پذیر نبود که مقرر شد از اول هفته آینده این تصمیم عملی و صرف پایداری بورس شود. سخنگوی دولت ادامه داد: حمایت از بازارسرمایه سیاست دولت است و وزیر اقتصاد هم با جدیت پیگیر بوده ولی فراز و نشیب هم ذات بورس است. بنابراین نگاه بلندمدت و استفاده از مشاوره توصیه می‌شود. در این میان برخی رقبا برای زمین زدن دیگران فضای روانی ایجاد می‌کنند که نباید به آنها توجه شود. تفاوت بورس با بانک هم در ثبات بلندمدت بورس است.

آماده باش به بازار گردان‌ها / اهداف جدید برای افزایش رونق و تسهیل نقدشوندگی بازار سرمایه

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر ضرورت اجتناب از انتقال دارایی‌های ضروری سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در بازار سرمایه هم بحث سود مطرح است و هم بحث زیان؛ بر این اساس افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، نباید دارایی‌های ضروری خود را وارد بازار کنند و تنها باید با دارایی کوتاه مدت که به آن نیاز ندارند به سرمایه‌گذاری اقدام کنند. رئیس سازمان بورس نیاز بازار سرمایه کشور به افزایش فعایت‌های بازارگردانی را ضروری دانست و گفت: بازارگردان عامل ایجاد تعادل در بازار است و با عرضه و تقاضای منطقی ضریب نقدشوندگی بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.

انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار در روزهای آتی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگویی با همفکران در خصوص حمایت از بازار از طریق صندوق توسعه ملی بیان کرد: سازمان بورس و همچنین شخص وزیر اقتصاد به طور جدی پیگیری نهایی شدن انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار هستیم. حسن قالیباف اصل در ادامه بیان کرد: سازمان بورس مدتی طولانی است که پیگیر این موضوع است و قطعا اجرای این مصوبه در شرایط فعلی بازار برای بازارگردانی مداوم همه نمادها و افزایش نقدشوندگی بازار اتفاق بسیار خوبی است.

وظیفه حقوقی‌ها تغییر فضای هیجانی به فضای عقلانی است

شاهین چراغی، عضو شورای‌عالی بورس ضمن اشاره به روند شاخص بورس گفت: موضوع مدیریت سهام شناور در بازار سرمایه از سوی نهادها، صندوق ها، حقوقی‌ها و فعالان بزرگ اقتصاد جدی تلقی نمی‌شود و همین عامل مهم‌ترین موضوع افت شاخص طی مدت اخیر نیز بود. ما این مسئله را در شورای‌عالی بورس پیش‌بینی می‌کردیم و همواره در خصوص آن بحث می‌شد و وزیر اقتصاد نیز پیگیر بود تا وزارتخانه‌ها یا نهادها شناورسازی سهام را بالا ببرند. حسینی مقدم نیز با بیان اینکه این دوره فعلی در بورس گذراست ادامه داد: برای این دوره باید راه‌حل ارائه کنیم و سهامداران عمده کمک کنند تا از ابزارها و ظرفیت‌ها برای کنترل بازار استفاده کنیم. سهام داران خاموش و عمده باید از خواب بیدار شوند و از ظرفیت بورس استفاده کنند.

حمایت به همه شرکت‌ها و نمادهای بورسی تسری می‌یابد

صحرایی، مدیرعامل بورس تهران در پایان چهارمین جلسه با مدیران ارشد حقوقی گفت: حمایت از سهامداران در این جلسات در اولویت است و قرار نیست از چند نماد خاص صرفا حمایت به عمل‌‌اید و نمادها و شرکت‌های دیگری هم قرار است طی روزهای آتی مورد حمایت قرار گیرند. عضو هیات مدیره بورس تهران، امین‌تفرشی تاکید کرد: با حمایت‌های همه‌جانبه‌ای که از بازار سرمایه به عمل آمده برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد ملی سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی رشد قابل توجهی پیدا کرد و این اقدام بسیار مثبتی در اقتصاد کشور بود و با ثبت ۲۰ میلیون کد بورسی، بازار سرمایه توانست جایگاه بسیار خوبی را نزد مردم پیدا کند.

بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های پذیره‌نویسی‌شده در کوتاه‌ترین زمان

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به بازگشایی نماد معاملاتی تامین سرمایه دماوند در تابلو زرد بازار پایه فرابورس طی معاملات روز جاری و بازدهی خوبی که این بازگشایی پس از پذیره‌نویسی نصیب سهامداران آن کرد، گفت: پذیره‌نویسی سهام شرکت‌ها به تجهیز بازار اولیه کمک شایانی کرده و موجب می‌شود رونق تولید به گونه‌ای اثربخش از طریق تزریق مستقیم نقدینگی به شرکت در شرف تاسیس دنبال شود.

حضور ۲۵ کشور در دوازدهمین نشست بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس گفت: موضوع اصلی این دوره "رویکرد مناسب در برابر مسائل نوظهور مالی اسلامی" است که مباحثی همچون " فین تک و بازار سرمایه اسلامی"، "حاکمیت، جامعه و محیط (ESG)" و "سرمایه‌گذاری مسوولانه اجتماعی (SRI)" در بازار سرمایه اسلامی، " شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه"، "امور مربوط به نوآوری و قانونگذاری"، و "الگوهای کارای انتشار صکوک دولتی" را پوشش می‌دهد. سیاوش وکیلی، سازمان بورس و اوراق بهادار دوازدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) را در ۲۴ و ۲۵ شهریور ماه جاری (۱۴ و ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰) برگزار می‌کند. این دوره برای نخستین بار به دلیل شیوع ویروس کرونا، به صورت آنلاین خواهد بود.

فروش دارایی برای ورود به بازار سرمایه اشتباه است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، فروش مسکن و خودرو و دیگر دارایی‌ها را برای ورود به بازار سرمایه اشتباه خواند و گفت: توصیه می‌کنیم افرادی که در بورس فعالیت می‌کنند، سهام مجموعه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کنند و به هیچ عنوان تک سهم نخرند. محمدرضا پورابراهیمی بازار سرمایه و حوزه سهام را انعکاسی از عملکرد واقعی اقتصاد کشورها در دنیا دانست و گفت: اگر وضعیت اقتصادی شرکتی خوب باشد، انعکاسش در بورس خوب و فضا مثبت خواهد شد که این مهم رویکرد علمی و تخصصی در بازار سرمایه است.

سایت‌های جعلی سجام و هشدار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی

امید ارباب زاده مدیر امنیت اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) تصریح کرد: اخیراً مشاهده شده که برخی از افراد سودجو با راه‌اندازی سایت‌های کاملاً مشابه سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) تلاش به دریافت اطلاعات کارت بانکی اشخاص کرده و کاربر را با عنوان پرداخت حق ثبت نام سجام به سامانه‌های جعلی و مشابه سایت‌های پرداخت الکترونیکی هدایت می‌کنند. اشخاصی که قربانی این تله‌گذاری شده اند، پس از وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود متوجه می‌شوند که مبلغی غیرمتعارف از حساب ایشان کسر شده است. این گونه سایت‌ها این گونه عمل می‌کنند که اطلاعات کارت بانکی قربانی را دریافت و در اختیار شخص مهاجم قرار داده و این شخص بلافاصله با استفاده از اطلاعات کارت بانکی اقدام به خرید یا جابه‌جایی پول می‌کند

بورس، محل مناسبی برای تعیین قیمت واقعیِ برق

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر، درباره دلایل پایین بودن قیمت برق و تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران در این صنعت اظهار کرد: در هیات تنظیم بازار برق به دنبال روشی هستیم تا عرضه و تقاضا بتواند مبنای قیمت‌گذاری برق قرار گیرد؛ با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برق کشور بخش خصوصی هستند به دنبال مصوباتی هستیم تا بتوانیم شرایطی را برای شفاف‌سازی عرضه و تقاضای واقعی ایجاد کنیم. به گفته محمدحسن متولی زاده قائینی، در تنظیم قیمت برق به دنبال متعادل کردن عرضه و تقاضای برق هستیم و در این زمینه مصوباتی در دست پیگیری داریم که بورس هم می‌تواند به این تعادل عرضه و تقاضا کمک کند.

اوراق «اختیار فروش تبعی»، ابزاری برای مقابله با صف‌ فروش هیجانی

مدیرعامل گروه مالی ساتا ضمن اشاره به اینکه در روزهای اخیر ترس و اضطراب سهام‌داران حقیقی منجر به ایجاد صف‌های فروش هیجانی برخی از سهام ارزشمند شده است، گفت: راهکاری که به منظور حفظ آرامش خاطر سهام‌داران و تضمین بازده‌ای آنها توصیه می‌شود، انتشار اوراق «اختیار فروش تبعی» از سوی شرکت‌های بورسی است که در ایران با نام «بیمه سهام» شناخته می‌شود. سید محمد هاشمی‌نژاد با بیان اینکه خرید اوراق«اختیار فروش تبعی» به سهام‌داران اختیار می‌دهد که سهام تحت تملک خود را به قیمت تضمین شده در تاریخ معینی در آینده به فروش برسانند، اضافه کرد: انتشار این اوراق موجب خواهد شد تا هیجانات فروش فروکش کرده و سرمایه‌گذاری‌های مردم بیمه شوند؛ همچنین اوراق یاد شده ابزاری برای بیمه زیان سهام است و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا ترس‌ها را کنترل کرده و سهام ارزشمند خود را به راحتی از دست ندهند.

بازگشت صف‌های خرید با انتشار گزارش عملکرد شش‌ماهه

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان گفت: به صورت تاریخی پس از اتمام دوره برگزاری مجامع و توزیع سود سالیانه شرکت‌ها، در مرداد و شهریورماه روند قیمت‌ها در بازار سرمایه، فرآیند نزولی پیدا می‌کند؛ از این‌رو وضعیت فعلی قیمت‌ها در بورس، امری طبیعی بوده و منطبق با ذات بازار سرمایه است. به گفته سید مصطفی صفاری، برخلاف بازار پول که سرمایه‌گذاری در آن همچون خرید اوراق مشارکت با نرخی مشخص صورت می‌گیرد، در بازار سرمایه، نوسان قیمت همواره وجود دارد و سرمایه‌گذاران در این بازار لازم است به این موضوع توجه داشته باشند. در نظر داشته باشید که نفس بازار سرمایه نوسان است و همه‌ساله در ماه‌های مرداد و شهریور پس از برگزاری مجامع روند قیمت در بازار نزولی می‌شود.

انتشار اوراق اختیار فروش؛ راهگشایی در بازار سرمایه

مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتوآفتاب کیان نوسانات اخیر بازار سرمایه را از موضوعات اصلی قابل توجه این حوزه دانست و گفت: همیشه در زمان مثبت بودن این بازار، سرمایه‌گذاران حقیقی با داشتن اطلاعات محدود وارد بازار می‌شوند و با تجربه کاهش قیمت تصمیم به خروج از این بازار می‌گیرند؛ درحالیکه از مفروضات اصلی سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه داشتن افق سرمایه‌گذاری بلندمدت برای سرمایه‌گذاری و پذیرش نوسان در این بازار است. به گفته مونا حاجی علی اصغر، فعال شدن بیشتر بازارگردانی بر روی سهام شرکت‌های لیست شده در بازار سرمایه، از مواردی است که می‌تواند به اصلاح شرایط فعلی بازار سرمایه کمک کند. هرچقدر در این موضوع امکان تعریف مدل سودآور برای بازارگردان فراهم شود، انگیزه جهت گسترش این حوزه در کسب و کار نهادهای مالی بیشتر می‌شود.

خنثی شدن اثرات رکودی کرونا و بازگشت شرکت‌ها به چرخه تولید و فروش

حسن قاسمی، مدیرعامل کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی اظهارکرد: درحال‌حاضر تا حدودی اثر رکود ناشی از کرونا خنثی شده و در برخی صنایع بورسی همچون فلزات، پالایشی و پتروشیمی‌ها و به‌خصوص شرکت‌های فعال در صنعت فلزات، وضعیت تولید و فروش مطلوب شده است به‌طوری ‌که P/E آنها به عدد ۱۰، ۱۲ یا ۱۵ نزدیک شده است؛ بنابراین این شرکت‌ها به تولید و فروش خودشان ادامه می‌دهند و احتمال دارد تا پایان سال بتوانند سودهای خوبی به سهامداران خود ارائه کنند که این امر بر جو عمومی بازار تأثیر خواهد داشت.

تعادل بازار سهام نزدیک است

ولی نادی قمی اظهارکرد: ترکیب تورم و ناپایداری نماگرهای اقتصادی با فضای ترس حاکم بر بازار سهام شرایطی را به وجود آورد که سرمایه‌گذاران تمایل قبلی به ماندن در بازار سهام نداشتند و با بروز رفتار هیجانی به دارایی خود آسیب زدند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شایعات مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث ایجاد صف‌های طولانی خرید برای شرکت هایی می‌شد که یا برنامه‌ای برای چنین اقدامی نداشتند یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها هیچ تاثیری بر جریان‌های نقدی عملیاتی آنها نداشت.

راه‌های تقویت بازار سهام و سهامداران در شرایط فعلی

یک تحلیلگر قدیمی بازار سرمایه با پیش‌بینی روند صعودی میان مدت و بلندمدت برای بورس، رمز سود بردن از این بازار را ایجاد چشم‌انداز بلندمدت برای سهامداران عنوان کرد. مجید سلطانی ابرازکرد: این اصلاح برای ادامه روند صعودی بازار لازم و ضروری بود. هر چه رشد شتابان تر باشد، اصلاح نیز عمیق تر خواهد بود. این اصلاح عمیق برای بازار ما که در این مقطع بخش عمده‌ای از سهامداران آن سهامدار تازه وارد هستند و عموما تجربه دیدن اصلاح را ندارند شاید خوشایند نباشد. شاید اگر این اصلاح زودتر صورت می‌گرفت، می‌توانست کم عمق تر و لطیف تر اتفاق بیفتد و باعث نگرانی سهامداران تازه وارد نیز نشود.

ارسال نظر