|
کدخبر: 121499

بورس در اما و اگر تعادل و ریزش

امروز هر چه از روز گذشت از تب شاخص کل کم و مقدار ریزش مدیریت شد اما شاخص هم‌وزن با عطش بیشتری نوسان کرد تا نشان دهد اوضاع فقط در نیمی از بازار تحت کنترل است و نیمی دیگر از بازار که اتفاقاً شرکت‌های کوچک است هنوز به تعادل نرسیده است.

بورس بورس در اما و اگر تعادل و ریزش

روز چهارشنبه‌ ۱۸ شهریور نماگر بورس همچنان قرمز پوش باقی ماند این سومین افت متوالی در هفته جاری است که شاخص کل تجربه می‌کند.

 در ادامه سیر نزولی شاخص کل روز چهارشنبه‌ ۱۸ شهریور نیز همچنان قرمز پوش باقی ماند نماگر در ساعات ابتدایی روز افت ۲۳ هزار واحدی داشت اما در ادامه از شدت ریزش کاسته شد و حمایت صورت گرفته از چند نماد وضعیت را بهتر کرد و مانع بالا گرفتن تب بورس شد.

در آخرین ساعات معاملاتی شاخص به ریزش ۱۳ هزار واحد بسنده کرد و نماگر عدد یک‌میلیون و ۵۵۵ هزار واحدی را به نمایش گذاشت.شیب شاخص کل که ابتدای روز حرکت سریعی داشت به همین دلیل معاملات کم رمق بود اما با مثبت شدن برخی از نمادها، دادوستدها جان دوباره‌ای گرفت و آهسته صف‌های فروش نمادهای نامدار برچیده شد حتی در برخی شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران به‌صف خرید نشستند.

تب شاخص هم‌وزن بالا گرفت

هم چنین در آخرین روز معاملاتی از هفته سوم شهریورماه شاخص کل هم‌وزن که بیانگر نگاه یکسان به همه شرکت‌ها است افت بیشتری را تجربه کرد. از نظر فعالان بازار سرمایه، این شاخص دید شفاف‌تری از روند بازار می‌دهد چون امتیاز بیشتر سهم‌های شاخص ساز در محاسبات شاخص کل را حذف می‌کند و همه شرکت‌ها را در یک بستر یکسان ارزیابی می‌کند.

افت شاخص هم‌وزن در روز جاری ۱.۲ درصد رسید وقتی شاخص هم‌وزن منفی است یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار کاهش‌یافته و زمانی که شاخص هم‌وزن مثبت باشد یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار رشد کرده است.شاخص کل مجموعاً و در مقایسه با هفته گذشته ۴.۶ و شاخص هم‌وزن هم در این دوره ۵ درصد افت را تجربه کرد.

دو آب‌وهوا در یک روز

بورس هرچقدر صبح را طوفانی و رو به نزول آغاز کرد در ادامه متعادل شد، رنگ سرخ بازار کمی برای رنگ سبز جا باز کرد.

شرکت صنعتی و معدنی گل گهر (کگل) با (۱۶۲۵) واحد صدرنشین سبز پوشان بورس بود و پتروشیمی پارس (پارس) با (۱۰۳۹) واحد و شرکت صنعتی و معدنی چادرملو (کچاد) با (۷۲۷) به ترتیب با بیشترین اثر مثبت در شاخص کل در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با (۲۲۲۶) واحد، شرکت مخابرات ایران (اخابر) با (۱۲۹۴) و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با (۱۱۹۵) بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر