|
کدخبر: 119989 سجاد صفری

کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

پیش بینی جدید درباره آینده بورس / ریزش بازار دستوری است؟

یک کارشناس اقتصادی، گفت: عرضه اوراق سلف نفتی فقط یک پیشنهاد از سوی دولت است و برای اجرایی شدن نیازمند تایید نمایندگان مجلس یازدهم است و بعید به نظر می رسد که این پیشنهاد دولت از سوی مجلس به قانون تبدیل شود.

بورس پیش بینی جدید درباره آینده بورس / ریزش بازار دستوری است؟

روند بورس در مردادماه سیر نزولی داشت و همین موضوع باعث شد که بسیاری از سرمایه گذاران بازار سرمایه از روند نزولی شاخص بورس نگران شوند و همچنین حدود یک ماه پیش دولت پیشنهاد عرضه اوراق سلف نفتی را پیشنهاد داد که با مخالفت هایی روبرو شد؛ در این خصوص با یک کارشناس مسائل اقتصادی به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن به شرح ذیل است: 

علیشاهی

معصومه پورآقا علیشاهی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که شرایط اقتصادی کشور را در نیمه دوم سالجاری چگونه ارزیابی می کنید، اظهار داشت: شرایط اقتصادی ایران و جهان تحت شعاع ویروس کرونا به نحوی است که نمی توان حتی برای یک ماه آینده برای بهبود شرایط اقتصادی کشور، پیش بینی کرد. 

وی افزود: برای بهبود شرایط اقتصادی کشور باید شاخصه هایی را مدنظر قرار داد و در حال حاضر، ایران و جهان درگیر اثرات ویروس کرونا قرار دارند و بنابراین نمی توان گفت که شرایط اقتصادی در آینده چگونه رقم خواهد خورد و همچنین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در پیش رو داریم و این هم یکی از شاخصه هایی است که بر روی اقتصاد جهان تاثیر می گذارد.

بورس به زودی به تعادل می رسد 

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که روند بورس در مردادماه سیر نزولی داشت و این موضوع باعث نگرانی سرمایه گذاران بازار سرمایه شد و آینده بورس را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: بورس روند صعودی و ارتجاعی در پیش گرفته بود و این باعث شده بود که قیمت سهام افزایش پیدا کند و در مردادماه این روند متوقف شد و به اصطلاح بازار وارد اصلاح شد. 

آقا پورعلیشاهی اظهار داشت: وقتی که شاخص بورس روند صعودی را در پیش دارد نیاز است در یک نقطه ای این روند متوقف شود تا بازار وارد اصلاح شود و به تعادل برسد و پیش بینی می شود که شاخص بازار سرمایه تا ۱۰ یا ۱۲ روز دیگر به تعادل برسد. 

بورس املاک نیازمند شفاف سازی است 

نماینده سابق مردم شبستر در مجلس دهم شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که روند افزایش قیمت مسکن در ایران بالا است و آیا بورس املاک می تواند باعث تثبیت قیمت مسکن شود؟ به گسترش نیوز، گفت: بورس املاک نیازمند شفاف سازی است و بایستی برای آن شاخصه هایی تعریف شود و تا زمانی سازوکار بورس املاک مشخص نشود نمی تواند باعث تثبیت قیمت مسکن شود.

آقا پورعلیشاهی در ادامه، اظهار داشت: وقتی که سازوکار بورس املاک مشخص شود و بازار از شفافیت لازم برخوردار شود می توان انتظار داشت که عرضه املاک در بورس می تواند بر تثبیت قیمت مسکن اثر بگذارد ولی با شرایط کنونی نمی توان انتظار این موضوع را داشت. 

دولت با مهار تورم به تولید کمک کند 

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا نقدینگی موجود در بازار سرمایه توانسته است که به بخش تولید هدایت شود؟ گفت: در مجلس دهم با تصمیماتی که گرفته شود نقدینگی موجود در بازار سرمایه توانست که به بخش تولید هدایت شود ولی اینکه در حال حاضر، نقدینگی موجود در بازار سرمایه توانسته است که به بخش تولید هدایت شود موضوعی است که نیازمند پیگیری مسوولان است.

آقا پورعلیشاهی اظهار داشت: دولت با مهار تورم می تواند کمک کند که نقدینگی موجود در بازار سرمایه به سمت تولید هدایت شود و اگر دولت نتواند جلوی افزایش نرخ تورم را بگیرد بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که نقدینگی موجود در بازار سرمایه به سمت تولید برود. 

ریزش بورس دستوری نیست 

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه تاثیری می تواند بر روند بورس بگذارد، گفت: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از شاخصه هایی است که بر همه اقتصاد جهان تاثیر می گذارد و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند تاثیرات مثبت و منفی ای بر بورس بگذارد.

آقا پورعلیشاهی در ادامه با اشاره به مطرح بودن دستوری بودن نزول روند بورس، اظهار داشت: اینکه توسط عده ای این موضوع مطرح می شود که روند نزولی بورس دستوری است صحت ندارد و بازار به یک اصلاح نیاز دارد و پس از گذر از اصلاح به روند خود ادامه خواهد داد‌.

عرضه اوراق سلف نفتی اجرایی نمی شود

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه اوراق سلف نفتی که دولت آن را مطرح کرده است از سازوکار مناسبی برخوردار است؟ به گسترش نیوز، گفت: عرضه اوراق سلف نفتی فقط یک طرح است که دولت آن را پیشنهاد داده است و این اوراق همانند دیگر اوراق دولتی است که دولت آن را به مردم عرضه می کند. 

آقا پورعلیشاهی اظهار داشت: همانطور که گفته شد عرضه اوراق سلف نفتی فقط یک پیشنهاد از سوی دولت است و برای اجرایی شدن نیازمند این است که نمایندگان مجلس این طرح را تصویب کنند تا بصورت قانون در بیاید و بعید به نظر می آید که نمایندگان مجلس با عرضه اوراق سلف نفتی موافقت کنند. 

وی در پایان، گفت: نیاز است که همه مسوولان فارغ از اینکه در چه جناحی هستند دست در دست هم دهند تا بتوانند از شرایط اقتصادی کنونی که بر کشور حاکم است عبور کنند و تصمیمات مهمی برای بهبود شرایط اقتصادی اتخاذ کنند تا بیشتر از این به ملت ایران فشار وارد نشود.

  • ناشناس ارسالی در

    دروغگو كه شاخ و دم نداره ، فقط وجدان ندا ره

  • سروش ارسالی در

    آره اصلا دستوری نیست..
    قیمت بنزین هم دستوری نبود طبق عرف جامعه بود

  • بدبخت‌مردم ارسالی در

    واقعا‌مسئولین.مملکت‌‌از‌خدا‌ بی‌خبرن‌اصل ا‌به‌فکر‌ آحاد‌ملت ‌نیستند‌اینطور ‌هم‌نم ی‌ماند ‌‌پس‌خدایی‌هم هم ‌هست‌چوب‌خدا‌ صد ا‌ندارد

  • کلید چوبی ارسالی در

    خدا خانه ظلم را خراب کند
    خود آقایو ن با استفاده رانت جیباشونو پر کردن،
    اما ملت مثل همیشه کلاه سرش رفت،
    فقط اینو بگم
    این کاری که امروز باه امون کردن
    بارها تکرار خواهد شد،
    *نه به بورس*

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها