|
کدخبر: 119256

اختصاصی گسترش نیوز در گفت و گو با کارشناسان بورس:

بورس تهران تا کی صعودی است؟

با وجود مثبت بودن شاخص بازار در دو روز پایانی هفته اما بازدهی هفتگی بورس در هفته اخیر همچنان منفی بود و سهامداران بیش از دو درصد در این هفته ضرر کردند. علاوه بر این با توجه به سهم ۹۰ درصدی حقیقی‌ها در سفارشات خرید بورس، به نظر می‌رسد دوباره حرکت نقدینگی مردم به سمت بورس سرعت گرفته است.

بورس بورس تهران تا کی صعودی است؟

وزیر اقتصاد هفته پیش در بازدید از سازمان بورس اظهارکرد: فروش بخشی از سهام در دست مردم در بورس طی روزهای قبل، به منزله خروج آنها از این بازار نیست زیرا اطلاعات نشان می‌دهد، افراد پول سهام خود را از بازار خارج نکرده‌اند، بلکه در حال نظارت و بررسی اوضاع و احوال آن هستند.

مهمترین اتفاق هفته پیش بورس

حال با توجه آغاز هفته جدید و آغاز معاملات پیش‌بینی هایی از این بازار جذاب و نفس گیر شده است، اکنون خبرنگار بورس و بازار سرمایه گسترش نیوز به سراغ دو کارشناس رفته و نظرات این دو را درباره معاملات هفته دوم شهریور پرسیده است که می‌توانید در ادامه نظر این دو کارشناس را بخوانید. با گسترش نیوز همراه باشید:

رضاپور

حمید رضاپور در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز اظهار کرد: همانطور که انتظار می‌رفت بازار سرمایه پس از چند هفته اصلاح بالاخره روی سبز خود را به همگان نشان داد. در هفته‌ای که گذشت، اتفاقات خوبی افتاد که در صورت استمرار می‌تواند نویدبخش آینده درخشان برای بازار بورس تهران باشد.

وی افزود: حمایت قاطع سهامداران حقوقی از اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز از مهم‌ترین این اتفاقات بود. خوشبختانه هیجانی که چند هفته در بازار دیده می‌شد، جای خود را به صفوف خرید در روزهای پایانی قبل از تعطیلات داد.

این کارشناس بورس در ادامه بیان کرد: نکته مهمی که باید مورد توجه دست اندرکاران بازار سرمایه به ویژه در دولت قرار گیرد، پرهیز از اظهارنظرهای مختلف در خصوص بورس است‌. در شرایط فعلی بیشتر سهامداران در بورس تازه وارد هستند و عمدتا آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و با توجه به شرایط بد اقتصادی کشور به امید کسب سود معقول و منطقی و بدون حاشیه وارد بازار سرمایه شده‌اند. حواشی که در خصوص پذیره‌نویسی یا عدم پذیره‌نویسی صندوق پالایشی و تایید و تکذیب‌های دو وزارتخانه و اظهارنطرهای متفاوت در این زمینه ایجاد شد باعث ایجاد بی‌اعتمادی اغلب سهامداران جدید به دولت شد و در کنار آن عرضه‌های آبشاری حقوقی‌ها نیز به این موضوع دامن زد و هفته‌های خونینی را برای بازار سرمایه کشور رقم زد.

بورس تهران پیش به سوی شاخص طلایی

رضاپور در پایان اظهار کرد: حال با حمایت‌های خوب سهامداران حقوقی و نیز مواردی از جمله چند برابر شدن ظرفیت هسته معاملات، بازگشت زمان انجام معاملات به زمان سابق، افزایش سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و افزایش سقف اعتبار کارگزاری ها، چنانچه اتفاق و اظهارنظر مستقیمی راجع به بورس مانند آنچه در قضیه صندوق دولتی پالایشی‌ها رخ داد، صورت نگیرد شاهد رشد بازار در هفته‌های پیش رو خواهیم بود. شاخص کل بورس تهران نه تنها سقف قبل از اصلاح اخیر را پس خواهد گرفت بلکه به سوی سقف‌های بالاتر نیز حرکت خواهد کرد و در نهایت به سهامداران خواهد آموخت که سود معقول و مورد توجه تنها در سایه صبر و آموزش به‌دست خواهد آمد.

دولت به بورس اعتقادی ندارد

یوسف کاووسی مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی در مورد بازار سرمایه گفت: دولت برای مردم دل نمیسوزاند چرا که اعتقادبه بورس واقعی ندارند، البته بورس واقعی هم نداریم هرجا که دستور کارساز باشد آنجا بازار کارکرد خودش را از دست می‌دهد.

کاووسی

وی ادامه داد: حال به نظر با توجه به عرضه دارادوم که تا۱۹ شهریورادامه دارد دولت تلاش می‌کند بورس را کاهشی نکند تامردم هیجانی ورود کنند و عرضه باشکست روبه‌رو نشود. از این رو بورس این هفته افزایشی خواهد بود ولی نه به اندازه افزایش قبل، تا کاردولت درعرضه تمام شود ولی از ۱۹ شهریوربه بعد حقوقی‌ها دیگر الزام به جمع کردن سهم ازکف بازار ندارند و بازار را رها می‌کنند.

چنانچه دریک روز شستا ۱۲۰۰ هزارمیلیاردتومان سهم خریدند واین سهم کسانی بود که درصف فروش گذاشته بودند وسوال اینجاست که این همه پول راازکجا آوردند برای خرید؟!

وآیا مردم دوباره پول دارند برای خرید؟!

این پول مگر قرارنبود در تولید و سرمایه درگردش به کارگرفته شود؟

فقط اگر شستا را بخواهیم بررسی کنیم درفاصله دوماه قیمت آن ۸ برابر می‌شود چرا وچگونه؟

آیا سهام ورشکسته به لحاظ صورت‌های مالی وزیاندار توان این همه رشد دارد یا دستی درکار بوده؟!

واین امر در سایرسهام‌ها نیز کاربرد دارد.

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر