|
کدخبر: 117300

گسترش نیوز گزارش می‌کند؛

امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۹)

بازار بورس تهران کماکان با بحران‌های گوناگون و بیشماری روبه‌روست و ظاهرا نمی‌توان به افزایش ارزش معاملات مقطعی دل بست.

بورس امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۹)

بورس تهران امروز چهارشنبه ۲۹مرداد ۱۳۹۹ باز هم روند سقوط را در پیش گرفت و با افتی بیش از ۶۰ هزار واحدی بار دیگر به کانال یک میلیون و ۷۰۰هزار واحد بازگشت. تداوم این شرایط ریزشی در بازار سرمایه تهران در حالی روی می‌دهد که مسئولان دولتی پیاپی در مصاحبه‌های خود تازه واردان به این بازار را از عملکرد هیجانی بر حذر می‌دارند و حتی کار به جایی رسید که قالیباف اصل رئیس سازمان بورس روز گذشته در مصاحبه‌ای گفت که سود و زیان سهامداران به ما مربوط نیست و آنها باید خودشان مسئولیت ورودشان به بازار سرمایه را بپذیرند! البته که این سخنان رئیس سازمان بورس ماهیتاً صحیح است و سود و زیان سهامداران ارتباطی به مدیران بورسی ندارند ولی‌ای کاش دولتی‌ها کمی نسبت به عملکرد خود و کشاندن نقدینگی سرگردان به سمت بورس متعهد باشند و به جای تامین کسری بودجه از این بازار، کمی هم به فکر مردمی باشند که با قرض و حتی فروش دارایی‌های خود به امید کسب سود در این شرایط نامساعد اقتصادی راهی تالار شیشه‌ای شده‌اند.

روز موعود خروج از بورس فرا رسیده است؟

اعمال محدودیت‌‌ها و دستورالعمل‌‌های جدید، بدون توجه به اثر‌گذاری آن در روند معاملات بورس، سرمایه‌گذاران را دچار سردرگمی تمام عیاری کرده است. صندوق‌های درآمد ثابت از ۱۱ مرداد ماه ملزم شده‌اند نسبت سهام در اختیارشان را از ۱۰ درصد به سطح ۵ درصد کاهش دهند. گویا آخرین مهلت این صندوق ها، برای اجرای دستورالعمل تازه، پایان معاملات ۱۱ شهریور ماه، یعنی ۸ روز کاری دیگر خواهد بود و از این پس مدیران صندوق حق ندارند بیش از ۵ درصد سهام در پرتفوی خود نگهداری کنند.

دوران سودهای نجومی بورس به پایان رسیده است؟

بازار بورس روز گذشته در ساعات اولیه معاملات بیش از ۳۰ هزار واحد رشد کرد، اما در ادامه این رشد کم و کمرنگ‌تر شد. برخی از معامله‌گران انتظار داشتند پس از روزهای به شدت ریزشی ابتدای هفته و حمایت از بازار سرمایه در مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد، اصلاح پایان یابد و بورس به تنظیمات اولیه بازگردد، یعنی رشدهای شارپی. اما تا به این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است. برای بسیاری این انتظار به‌وجود آمده که دولت همواره از بورس حمایت می‌کند و به هر قیمتی، بورس را سبزپوش نگه می‌دارد. همین انتظار هم احتمالا باعث ورود افراد بسیاری به بورس شده است. اما شاید دولتمردان نیز از این انتظار غلطی که به‌وجود آورده‌اند، عقب‌نشینی کنند. البته از نظر برخی کارشناسان، دولت به قدری در مورد بازار سرمایه زیاده‌روی کرده که اکنون برای هر عقب‌نشینی دیر شده است.

یک تغییر مهم در بازار بورس رخ داد

محدودیت زمانی کاهش حد نصاب صندوق‌ها حذف شد و این در حالیست که مدیر صندوق‌های تامین سرمایه امین خبر داده که فشار فروش صندوق‌ها جمعا هفت تا ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که تاثیر چندانی بر روند بازار سرمایه تهران نخواهد داشت. در حالی که بازار سهام روز چهارشنبه را منفی شروع کرده و در یک ساعت اول کار خود بیش از ۱.۸ درصد افت داشته خبر مهمی در این لحظات منتشر شده است.

تکلیف جاماندگان سهام عدالت چیست؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط با جاماندگان سهام عدالت و احراز هویت آنها گفت: برخی از جاماندگان به دلیل اینکه تحت پوشش هیچ مرکزی قرار ندارند قابل شناسایی نیستند، بنابراین مقرر شد با شناسایی و تایید کمیته امداد به این افراد هم سهام عدالت تعلق بگیرد. سید غنی نظری خانقاه در تشریح نشست دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه مالیات بر ارزش افزوده در این نشست تا ماده ۵۳ مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد درباره یکسری موارد مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان جلسه‌ای مشترکی برای بررسی و رفع تشکیل شود. عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح ارائه سهام عدالت به جاماندگان هم در این نشست بررسی شد، افزود: بسیاری از افراد مشمول دهک‌های پایین جامعه پیش از این نتوانستند سهام عدالت را به دلایلی همچون اطلاع‌رسانی ناکافی و... دریافت کنند؛ بنابراین سهام عدالت نباید تبدیل به سهام ناعدالتی شود.

هشدار جدی به بورس بازان!

شرایط جدید در فضای اقتصادی کشور و جذابیت بازار بورس در کشورمان، موجب شده تا سرمایه‌های سرگردان زیادی به این بازار سرازیر شوند؛ این درحالی است که به گفته «سینا صفری» کارشناس و فعال بازار سرمایه، هنوز آموزش بورس برای سرمایه‌گذاران در سطح مناسبی صورت نمیگیرد. بازار سرمایه و بورس در نیمه نخست امسال جذابیت ویژه‌ای برای بسیاری از افراد پیدا کرده و موجب شده تا حجم نقدینگی بی‌سابقه‌ای وارد آن شود. این در حالی است که تعداد زیادی از این افراد از آموزش‌های حداقلی سرمایه‌گذاری در بورس هم برخوردار نبوده و با ورود به این بازار، بعضا با سود و زیان غیرمنطقی مواجه شده‌اند؛ این همان نکته‌ای است که می‌تواند در بلندمدت و با حفظ شرایط موجود، مشکلاتی را ایجاد کند. یک پژوهشگر اقتصادی در رابطه با مسائل بازار بورس با «سینا صفری»، فعال بازار سرمایه و دانش‌آموخته مهندسی صنایع از دانشگاه امیرکبیر، به گفت‌وگو نشسته است.

چه کسانی می‌خواهند بورس زمین بخورد؟

هر چند بازار سرمایه یکه‌تاز بازارهای مالی در یک سال اخیر بوده، اما طبیعی است که این پیشتازی همیشگی نبوده و بازار در برخی مقاطع زمانی روی دیگر خود را نشان دهد. بیش از یک سال است که به‌رغم فراز وفرودهای موجود، روند صعودی بازار سرمایه آغاز شده ‌است؛ به طوری که بازدهی این بازار در سال ۹۸ چیزی حدود ۱۸۰ درصد و طی چهارماهه آغازین امسال چیزی حدود ۲۵۰ درصد بوده ‌است. رشدی که اگر بنا به تداوم آن باشد در پایان سال تحقق شاخص ۳ میلیون واحدی به هیچ وجه دور از انتظار نیست. گر‌چه درباره بازار سرمایه نظرات موافق و مخالف زیادی منتشر شده‌است و برخی کارشناسان این رشد را دارای حباب و برخی دیگر با توجه به مواردی چون نرخ تورم، حجم نقدینگی و تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بورسی آن را طبیعی و معمول می‌دانند، اما فارغ از بررسی خوب و بد رشد شاخص بورس، علم به این موضوع که بورس در میان بازارهای مالی یکی از بازارهای پرسود اما پر‌ریسک به شمار می‌رود ضروری است. مسئله‌ای که باید تمام افرادی که قصد ورود به این بازار را دارند از آن مطلع باشند.

پای مسکن بالاخره به بورس باز شد

در پی معاملات امروز چهارشنبه ۲۹مرداد شرکت عمران شهر جدید پردیس یک باب واحد تجاری را پس از پذیرش در بازار فرعی بورس کالای ایران و برای نخستین بار عرضه کرد. طی معاملات امروز شرکت عمران شهر جدید پردیس یک باب واحد تجاری را پس از پذیرش در بازار فرعی بورس کالای ایران عرضه کرد که این معامله با حضور دو متقاضی دنبال شد و دقایقی پیش این ملک به فروش رسید.

هدیه مجلسی‌ها به بورس بازان

ساکنان بهارستان طرحی را تصویب کردند که طبق آن سهم شناور آزاد شده شرکت‌های بورسی در بازار سرمایه به حداقل ۲۵ درصد افزایش یابد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز- چهارشنبه- در جریان بررسی لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم مواد دیگری از این لایحه را تصویب کردند. بنابر ماده ۴؛ در ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم عبارت «حداقل ۲۰درصد سهام شناور آزاد» به عبارت «حداقل ۲۵ درصد سهام شناور آزاد» اصلاح شد.

ریزش بورس ادامه دارد

شاخص کل بورس در دومین ساعت معاملات امروز با رشد منفی ۳۹ هزار و ۷۸ واحدی روربرو شد. شاخص کل بورس امروز در دومین ساعت معاملات با رشد نزولی روبه‌رو شد و تا ساعت ۱۱ صبح (چهارشنبه، ۲۹ مرداد) با رشد منفی ۳۹ هزار و ۷۸ واحدی روبه‌رو و به ۱ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۷۳ واحد رسید.

چرا بورس دوباره ریخت؟

از اول امسال حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ورودی نقدینگی به بازار سرمایه داشتیم که ۳۵ درصد این تزریق پول مربوط به تیر ماه می‌باشد، تمام کسانی که در تیر ماه در بازار سهام سرمایه‌گذاری کردند اکنون در ضرر هستند اما کسانی که در اردیبهشت وارد بازار سهام شدند حتی با ریزش شاخص تا هزار و ۵۰۰ واحد هم متضرر نخواهند شد. محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از اول امسال حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ورودی پول به بازار سهام داشتیم به گفت: حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از ورودی پول امسال مربوط به تیر ماه است، که این ورودی پول‌های جدید شاخص را تا ۲ میلیون واحد بالا کشید.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها