|
کدخبر: 117294

چرا بورس دوباره ریخت؟

از اول امسال حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ورودی نقدینگی به بازار سرمایه داشتیم که ۳۵ درصد این تزریق پول مربوط به تیر ماه می باشد، تمام کسانی که در تیر ماه در بازار سهام سرمایه‌گذاری کردند اکنون در ضرر هستند اما کسانی که در اردیبهشت وارد بازار سهام شدند حتی با ریزش شاخص تا هزار و ۵۰۰ واحد هم متضرر نخواهند شد.

بورس چرا بورس دوباره ریخت؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از اول امسال حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ورودی پول به بازار سهام داشتیم به گفت: حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از ورودی پول امسال مربوط به تیر ماه است، که این ورودی پول‌های جدید شاخص را تا ۲ میلیون واحد بالا کشید.

وی در رابطه با دلایل ریزش شاخص افزود: به نظر می‌رسد بعد از رسیدن شاخص کل بازار سهام به ۲ میلیون واحد، بحث گشایش اقتصادی و فروش نفت به مردم، بحث افزایش نرخ بهره اسناد خزانه و اوراق دولتی، بحث بیش‌تر بودن قیمت برخی از سهم‌ها نسبت به ارزش آنها، کاهش حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت روی سهام و کاهش حد اعتباری مشتریان برای خرید سهام دلایل ریزش و کشیده شدن ترمز بازار سهام به بهانه گشایش اقتصادی بود.

وی افزود: همه این طرح‌ها کاهنده حجم پول در بازار بودند، از طرفی هم خبر گشایش اقتصادی طرحی مقابل بازار سرمایه بود، اگر دولت طرحی را پیشنهاد دهد که به مشتریان سود و بهره بانکی در مقابل سرمایه‌گذاری داد شود یعنی خودش را مقابل بازار سرمایه قرار داده است. دولت و رئیس‌جمهوری از طرفی می‌گوید می‌خواهیم از بازار سهام حمایت کنیم، از طرفی می‌گوید باید عرضه‌ها در بازار سهام بیشتر شود، در صورتی که بورس در روند نزولی به افزایش عرضه نیازی ندارد بلکه افزایش تقاضا نیاز دارد.

محمد خبری‌زاد افزود: همه دلایلی که گفتم باعث شد عرضه در بازار افزایش پیدا کند و از طرفی هم تقاضا در بازار کم‌تر شد و شاخص را تا ۱میلیون و ۸۰۰ واحد پایین آورد. اما دیروز (۹۹/۵/۲۸) سهام پالایشی‌ها را با محدودیت نوسان و عجله باز کردند، که این موضوع به نظر من اصلا توجیه منطقی نداشت و باعث شد جو بازار منفی‌تر شود، امروز با اینکه قیمت‌ها با افت چشم‌گیر به ارقام جذابی رسیده بودند هیچ حمایتی انجام نشد.

وی در رابطه با اینکه کی بازار به حالت صعودی بازمی‌گردد گفت: درحال‌حاضر اعتماد کاملا از بازار رفته و بازار کاملا سرخورده شده است و با چند شوک و خبر نیز به کانال صعود بازنمی‌گردد بلکه باید بازار در این قیمت‌ها متعادل شود و بعد به نحوی تزریق نقدینگی انجام شود. این تزریق نقدینگی اگر انجام نشود شاید نتوان به این سادگی‌ها کاری از پیش برد.

همچنین وی در رابطه با مکانیسم ماشه و تاثیر آن بر بورس گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، شاید در بخشی بازار از لحاظ روانی افت داشته باشد، اما در بخش مقابلش باعث افزایش نرخ دلار می‌شود که این خودش محرک بازار برای رشد بازار است، به نظرم این اتفاق رخ نخواهد داد ولی اگر این اتفاق رخ دهد تاثیر چندانی نخواهد داشت.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    همین که دلار بالا میرود و ارزش سهام پایین می آید خود نشان از غیر عادی بودن افزایش دلار و غیر عادی بودن کاهش سهام است مگر وقتی که دلار افزایش می یابد تمام کالاها بر اساس آن افزایش نمی یابد و بالطبع باید قیمت کالاهای سرمایه ای و کالاهای تولید شده شرکتهای حاضر در بورس نیز باید افزایش یابند و بدنبال آن ارزش سهام شرکتها نیز باید صعودی شوند از یک کارشناس بورس و اقتصاددانهایتان بپرسید این معما را پاسخ دهند که چرا در ایران قوانین اقتصادی برعکس عمل میکنند و مردم سرمایه هایشان را به ناحق دارند از دست می دهند ؟ چرا ؟!... توضیح دهید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها