|
کدخبر: 117049

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۸)

بازار بورس امروز سه شنبه ۲۸مرداد یک نفس راحت کشید و با رشدی بیش از ۱۰۰هزار واحدی به کانال یک میلیون و ۸۰۰هزار واحد بازگشت.

بورس امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۸)

شاخص کل بازار سهام امروز سه شنبه ۲۸مرداد ۹۹ پس از یک دوره کابوس وار بالاخره با رشدی بیش از ۱۰۰هزار واحدی به یک میلیون و ۸۲۶هزار و ۶۳۰ واحد رسید تا دوایی باشد بر زخم عمیق بورس بازانی که به تازگی وارد این بازار شده‌اند و تا به امروز فقط به سود و منفعت در بازار سرمایه عادت کرده بودند. این دوره زیان بورسی‌ها که بیش از دو هفته ادامه داشت به اعتقاد برخی کارشناسان به پایان رسیده و اگر اتفاق عجیب و غیر قابل تصوری رخ ندهد به زودی باید منتظر دوام و ثبات بازار سهام تهران در کانال یک میلیون و ۸۰۰ الی ۲ میلیون واحد باشیم.

همه چیز درباره عرضه نفت در بازار بورس

زمانی که حسن روحانی خبر از طرحی برای آن چه گشایش اقتصادی خوانده بود داد، گمانه زنی‌ها پیرامون این طرح دولت برای برون رفت از اوضاع آشفته اقتصادی کلید خورد اما کسی فکرش را هم نمی‌کرد که منظور رئیس‌جمهوری از طراحی برنامه‌ای برای گشایش اقتصادی همان عرضه اوراق سلف نفتی در بازار بورس است. عرضه اوراق قرضه در ایران سابقه بسیار طولانی داشته و شاید بتوان گفت برای نخستین بار دکتر محمد مصدق در ابتدای دهه ۳۰شمسی بود که برای بیرون کشیدن کشور از شرایط بحرانی اقتصادی دست به فروختن اوراق قرضه ملی زد و در کمال ناباوری توانست در دوره صدارت خود کشور را با تورمی تک رقمی و بدون حتی یک دلار درآمد نفتی اداره کند. این حرکت در مقاطع دیگری از تاریخ معاصر ایران تکرار شده است ولی هیچ گاه در حدی که دکتر مصدق به توفیق رسید موفقیت آمیز نبوده است برای مثال در دوران جنگ نیز چنین برنامه‌ای در دستور کار قرار گرفته بود ولی به دلایلی اجرایی نشد. حالا با توجه به فشارهای ناعادلانه‌ای که جامعه جهانی بر اقتصاد ایران وارد کرده، بار دیگر دولت ایران در صدد عرضه اوراق سلف نفتی برآمده تا بتواند با استفاده از سرمایه حاصل از اجرایی کردن این طرح معضلات پرشمار معیشتی مردم را حل کند. البته شکست یا پیروزی چنین برنامه هایی بستگی به فاکتورهای مختلفی داشته و دارد اما در وهله نخست دولت باید مراقب ایجاد بازارهای موازی و رانت خواری باشد تا مبادا به جای حل مشکلات امروز، کوهی از معضلات جدید بر روی دست مردم کشورمان باقی نماند.

نحوه فروش سهام عدالت تغییر کرد

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص تغییر در نحوه فروش سهام عدالت در بازار بورس به تلویزیون جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: برای حمایت از بازار سرمایه و حقوق سهامداران، فروش سهام عدالت به صورت بلوکی با نماد ۲ در بورس انجام می‌شود.

مسکن آخر هفته وارد بورس می‌شود؟

به گفته مسئولان امر قرار است تا ۲روز دیگر از نخستین عرضه ملک در بورس کالا به ارزش پایه ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال در بازار فرعی این بورس رونمایی خواهد شد. براساس مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف شدند بخشی از اموال خود اعم از منقول، غیرمنقول و سرقفلی را که به تملک آنها و شرکت‌های تابعه آنها درآمده است و به تشخیص شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مازاد است، واگذار کنند. همچنین در این قانون بر استفاده از سازوکار بورس کالای ایران در این حوزه نیز تاکید شده است.

ریزش بورس چرا و چگونه رخ داد؟

رسیدن شاخص بورس به مرز دو میلیون واحد، انتشار خبر لغو عرضه صندوق دارا دوم در بازار سرمایه و آزادسازی ۶۰ درصد از سهام عدالت به عنوان مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در افت شدید شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روزهای اخیر بوده است؛ البته کارشناسان می‌گویند با تکمیل روند اصلاح، موج جدید صعود بورس آغاز خواهد شد. از دو هفته گذشته و بعد از ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد بازار وارد مدار نزولی شد و از همان روز بازار به دلیل مقاومت نماگر بورس بر روی این کانال نوسان و افت و خیزهای بسیاری را تجربه کرد. در ابتدا این روند از نظر فعالان بازار به دلیل رشدی که شاخص بورس در مدتی کوتاه برای عبور از کانال یک میلیون واحد تا دو میلیون تجربه کرد طبیعی بود و چنین اصلاحی در بازار را لازمه یک نفس‌گیری برای فتح قله‌های جدید می‌دانستند، اما به‌تدریج نگرانی‌های سهامداران جدی‌تر شد.

تازه واردها چقدر پول به بورس می‌برند؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تعداد کدهای بورسی صادر شده برای تازه واردان به بورس گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد تازه وارد‌ها با ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان وارد بورس می‌شوند. حسن قالیباف اصل در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: این در حالی است که سال گذشته ۸۲۰ هزار و سال ۹۷ حدود ۱۰۰ کد بورسی صادر شده بود و به روال قبل اگر سالی ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار کد بورسی صادر می‌کردیم از نظر ما رقم بالایی بود.

در مورد بورس صحبت نکنید!

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خطاب به مسئولان دولتی و در رابطه با حواشی پیرامون بازار بورس گفت: خواهشمند است در خصوص بورس روزانه صحبت و نصیحت نفرمایید!

مشکلات هسته بورس کی حل می‌شود؟

رئیس سازمان بورس در رابطه با مشکلات هسته معاملاتی بورس می‌گوید: سه برنامه برای رفع مشکل هسته معاملاتی وجود دارد که این مشکلات ظرف دو تا سه ماه آینده برطرف می‌شود. رئیس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که علت مشکل هسته معاملاتی چیست؟ گفت: برای رفع مشکل هسته معاملاتی سه برنامه (کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت) در نظر داریم. در کوتاه مدت قرار است اقداماتی با شرکت‌های فناوری در سیستم فعلی انجام دهیم که ظرفیت فعلی معاملات را در بازار پاسخ دهد. این برنامه مشکل را بین دو تا سه ماه آینده حل می‌کند. حسن قالیباف اصل افزود: برنامه میان مدت هم این است که یک منبع خارجی خریداری و قرار است که از آن استفاده ‌شود حال اینکه این برنامه چه زمانی اجرا شود، باید منتظر پاسخ طرف فروشنده باشیم. از سوی دیگر در برنامه بلند مدت سامانه معاملات ملی را در نظر گرفته‌ایم که در این رابطه با دانشگاه تهران قرارداد بستیم تا مشکل را با استفاده از دانش بومی حل کنیم.

عرضه اولیه هر روز هفته در بورس!

رئیس سازمان بورس در خصوص زمان عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه گفت: با ایجاد شرایط فنی به دنبال این هستیم که هر روز هفته، شاهد عرضه‌های اولیه در بورس باشیم. حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس اعلام کرد: با ایجاد شرایط فنی به دنبال این هستیم که هر روز هفته، شاهد عرضه‌های اولیه در بورس باشیم. او افزود: عرضه اولیه‌ها در امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است و هم اکنون درخواست افزایش سرمایه‌ای که در سازمان بورس وارد می‌شود، ۵ روزه جواب می‌گیرد.

بورسی‌ها چگونه سود سهام را محاسبه کنند؟

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص نحوه محاسبه سود سهام گفت: قبل از خرید سهام، سود هر سهم را بررسی و بعد اقدام به خرید کنید. نحوه مشخص شدن سود هر سهم در بورس احسان عامری در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه سود هر سهم بر اساس آخرین صورت‌های مالی شرکت‌ها مشخص می‌شود افزود: سود هر سهم در تابلو معاملاتی به اختصار EPS مشخص شده است.

ریزش بورس ربطی به سهام عدالت ندارد!

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص تغییرات نحوه فروش سهام عدالت گفت: برای حمایت از بازار سرمایه و حقوق سهامداران، فروش سهام عدالت به صورت بلوکی با نماد ۲ در بورس انجام می‌شود. حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اظهار کرد: فروش سهام عدالت در بازار باعث نزولی شدن بازار سرمایه نشده است و نکته‌ای که این روزها در این رابطه مطرح می‌کنند، صحت ندارد.

سود و ضرر بورسی‌ها به ما مربوط نیست!

رئیس سازمان بورس در خصوص مقدار نقدینگی بازار سرمایه گفت: این بازار در ماه‌های گذشته از نظر جذب سهامدار جدید و افزایش نقدینگی رکوردهایی تاریخی را به ثبت رسانده و در هر روز بیش ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه و نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه می‌شود.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    اقاطلابخربهترازبورس پولت نقدتوجیب توبورس ضررتا که بتوانی پولت را دربیاوری

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها