|
کدخبر: 115312

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

در روز پرنوسان بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۰)

در روزی که بازار بورس تهران با نوسانات در ارزش معاملات و شاخص کل مواجه بود اخباری هم مبنی بر تغییر در ساعات معاملات بازار سرمایه به دلیل مشکلات هسته بورس شنیده شد.

بورس در روز پرنوسان بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۰)

بورس تهران در حالی روز را صعودی آغاز کرد که تنها ساعاتی بعد با افت چشمگیر شاخص کل مواجه شد. شاخص کل بورس تهران امروز دوشنبه بیستم مرداد ماه در دقایق ابتدایی معاملات به دو میلیون و ۱۰۳ هزار واحد رسیده بود اما به ناگاه با وارد آمدن فشار ناشی از عرضه در بازار سرمایه به دو میلیون و ۶۰ هزار واحد سقوط کرد. این در حالی است که بورس تهران روز را با دو میلیون و ۷۸ هزار واحد آغاز کرده بود و با این تفاسیر می‌توان گفت بورس روز نه چندان خوبی را پشت سر گذاشته است.

پربازده‌ترین‌های بورس را بشناسید

بورس تهران در ادامه روند صعودی خود روز گذشته (یکشنبه) نیز شاهد رشد ۲/ ۲ درصد شاخص کل بود و به ارتفاع بی‌سابقه دو میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید. با این کارنامه میزان رشد نماگر اصلی سهام در ۹۲ روز سپری شده سال ۹۹ از ۳۰۰ درصد فراتر رفت. ضمن آنکه مجموع ارزش بازار سهام از ۹۰۰۰هزار میلیارد تومان عبور کرد. در این میان صنایع کوچک و عموما تک سهم بیشترین بازده را نصیب سهامداران خود کرده‌ و در عین حال از نسبت گردش نقدینگی بالاتری نیز برخوردار بودند.

جلوگیری از خاموشی بورس!

تداوم اختلال هسته معاملات بورس مسوولان بازار سرمایه را بر آن داشت تا با شیفتی کردن زمان معاملات از خاموشی سیستم معاملات جلوگیری کنند. اگرچه شیفتی شدن تنها راه پیش رو برای این اختلال بود اما نظرسنجی‌ها از کاربران هسته معاملات بورس نشان داد همچنان سیستم معاملات مانند قبل هنگ می‌کند و پاسخگوی نیاز سهامداران نیست. تا اینکه با تصمیم جدید مدیران بورس قرار بر آن شد تا از روز یکشنبه (روز گذشته) زمان معاملات به دو بخش تقسیم شود و صنایع بورسی هر کدام به یکی از این دو بخش بروند اتفاقی که برای سهامداران مشکلات جدیدی را پدید آورده است.

وضعیت بورس‌های جهان در امروز

امروز (دوشنبه) شاخص‌های مهم بورسی آسیا هفته معاملاتی را بد آغاز کردند. کشمکش بین چین و امریکا کماکان رو به افزایش است: وزارت خزانه داری امریکا در اقدامی بی‌سابقه کری لام فرماندار هنگ کنگ و شماری از دیگر مقامات ارشد این منطقه نظیر وزرای امنیت و دادگستری و رئیس پلیس سابق این منطقه و هم چنین مسئول امور هنگ کنگ و ماکائو در حزب کمونیست چین را تحریم و اعلام کرد دارایی‌های آنها در محدوده قضایی خود را مصادره خواهد کرد. کری لام در واکنش به این تحریم گفته است که هیچ دارایی در امریکا ندارد.

جزییات عرضه اولیه بورسی این هفته

براساس اعلام شرکت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت بهساز کاشانه تهران روز چهارشنبه ۲۰ درصد از سهام خود را با نماد «ثبهساز» عرضه اولیه خواهد کرد. براساس اطلاعیه شرکت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت «بهساز کاشانه تهران» روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه ۴ میلیارد و ۲۶ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۴۰۰ سهم (معادل ۲۰ درصد) از سهام خود را به عنوان پانصد و چهل و چهارمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در گروه فعالیت‌های مزبوط به املاک و مستغلات را از طریق عرضه اولیه و به روش ثبت سفارش در نماد «ثبهساز» وارد بورس می‌کند. از این میزان ۳ میلیارد و ۴۲۲ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۷۹۰ سهم به عموم و مابقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری عرضه خواهد شد.

تعیین تکلیف پذیره‌نویسی دارا دوم در شهریورماه

روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی موضوع شروع پذیره‌نویسی دارا دوم در شهریور آینده را تکذیب کرد. به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله موسوم به ETF از اوایل شهریورماه امسال، روابط عمومی این سازمان ضمن تکذیب خبر فوق اعلام کرد: بر اساس اعلام قبلی سازمان خصوصی‌سازی قرار بود سهام دولت در چهار پالایشگاه در قالب دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (etf) عرضه شود لیکن با توجه به عدم اقدام وزارت نفت در تاسیس صندوق مذکور، هیات واگذاری در آخرین جلسه خود و با توجه به عرضه قبلی سهام شرکت پالایش نفت تبریز، عرضه باقی مانده بلوک سهام متعلق به دولت در سه شرکت پالایش نفت بندرعباس، تهران، و اصفهان را نیز مصوب نمود. لذا بر همین اساس آگهی عرضه عمده و بلوکی سهام این شرکت‌ها هفته گذشته منتشر شده که پس از هماهنگی با بورس تاریخ دقیق عرضه آن در بازار سرمایه مشخص خواهد شد.

سیگنال بازارهای جهانی به بورس تهران

در معاملات امروز بازارهای جهانی، قیمت نفت رشدی یک درصدی داشت ولی اونس طلا بدون تغییر همچنان بالای دو هزار دلار معامله می‌شود. در معاملات امروز (دوشنبه) بازارهای جهانی، قیمت نفت با توجه به کاهش تولیدات عراق افزایش یافت و طلا نیز بدون تغییر خاصی نسبت به هفته گذشته در همان سطح بالای ۲۰۰۰ دلار باقی ماند.

بورس دچار نوسانات شدید شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز ۲۰مرداد۹۹ در حالی که در دقایق ابتدایی معاملات به ۲ میلیون و ۱۰۳ هزار واحد رسیده بود، به ناگاه با وارد آمدن فشار ناشی از عرضه به ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد سقوط کرد. در معاملات امروز بورس تهران که با شاخص دو میلیون و ۷۸ هزار واحد آغاز شد، در دقایقی پس از آغاز معاملات، شاخص کل به دو میلیون و ۱۰۳ هزار واحد رسیده اما دو ساعت پس از آغاز معاملات ناگهان شاخص به دو میلیون و ۶۵ هزار واحد رسید.

جزییات تعلق وام به صاحبان سهام عدالت

طبق طرح جدید وزارت اقتصاد که به تصویب شورای پول و اعتبار هم رسیده است، ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت مشمولانی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند، وثیقه کارت اعتباری خواهد شد. به عبارت دیگر بانک‌ها موظف هستند معادل ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت را بابت وام با نرخ سود ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت سه ساله ارائه کنند. زمزمه‌های اعطای کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت از مدت‌ها قبل به گوش می‌رسید و چندی پیش حسین سلاح ورزی - نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران - اعلام کرد که دارندگان سهام عدالت کارت اعتباری دریافت خواهند کرد و این موضوع به تصویب نهایی رسیده است. در این راستا، بانک‌ها معادل ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت را وام با نرخ سود ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت سه ساله پرداخت می‌کنند.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها