|
کدخبر: 113520

پیش بینی بازار بورس در هفته جاری

بورس در روزهای معاملاتی هفته گذشته شرایط پرنوسانی را پشت سر گذاشت و با رشد کمتر از یک درصدی به معاملات نخستین هفته مرداد ماه پایان داد؛ هم اکنون فعالان بازار سرمایه تهران در انتظار پایان اصلاح شرکت‌های بزرگ و مشخص شدن مسیر معاملات در بازار هفته جاری هستند.

بورس پیش بینی بازار بورس در هفته جاری

شاخص بورس نخستین روز از هفته گذشته را با بیش از ۵۴ هزار واحد افزایش آغاز و به کانال ۹۵۵ هزار واحد ورود کرد، در حالی که معاملات بازار در روز یکشنبه تغییر مسیر داد و در فاز نزولی قرار گرفت که در ادامه این مسیر، معاملات بورس در روز دوشنبه هم در مدار منفی باقی ماند.

از روز دوشنبه پیش‌بینی بیشتر کارشناسان بازار برای معاملات روز سه‌شنبه بورس مثبت و نوید بازگشت رشد را به فعالان بازار داده بودند.

بنا بر صحبت‌های انجام شده از سوی کارشناسان، بازار در این روز طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در آغاز معاملات با روند صعودی آغاز شد و بیشتر نماد شرکت‌ها با صف خرید همراه بودند اما به مرور و با نزدیک شدن به نیمه دوم معاملات، از شتاب رشد بورس کاسته شد و شاهد تشکیل صفوف فروش در بیشتر سهام شرکت‌های حاضر در بورس بودیم.

در ادامه کاهش شتاب رشد شاخص بورس در روز سه‌شنبه، بازار در روز چهارشنبه با کاهش چشمگیری آغاز به کار کرد که برخی از کارشناسان علت اصلی چنین اتفاقی در بازار را کندی هسته معاملات اعلام کرده‌اند که این عامل در کنار دیگر مسائل مانند مقاومت برای ورود به کانال دو میلیون واحد رشد را برای معاملات بورس سخت کرده است.

افزایش عرضه در معاملات هفته جاری

«امیرعلی امیرباقری»، کارشناس بازار سرمایه امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت براساس پیش‌بینی‌ها پیش رفت و بر شدت عرضه‌ها در بازار افزوده شد.

وی به عوامل تاثیرگذار بر افزایش عرضه در بازار اشاره کرد و افزود: در ابتدا بعد از شکل گرفتن رشدهای چشمگیر در بازار، اصلاح درون کانالی برای کلیت بازار لازم و ادامه روند بازار منوط بر دست به‌دست شدن سهام برای ایجاد مرحله بعدی مسیر صعودی شاخص بورس بود.

امیرباقری خاطرنشان کرد: یک سری از بحث‌های مطرح شده در زمینه سهام دولتی و نقش دولت در رشد قیمتی این سهام تاثیرگذار بود، زیرا اغلب سهام صندوق‌های ETF بدون توقف رشد کرده بودند و لازم بود تا برای ادامه رشد خود وارد فاز اصلاحی شوند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سهامداران به این نکته توجه داشته باشند که افزایش عرضه به معنای آغاز ریزش بازار نیست بلکه یک روند اصلاحی است که برای ادامه صعود بازار لازم است.

وی با بیان اینکه در حوزه قیمت‌های جهانی به غیر از طلا در دیگر کالاها شاهد تغییر قیمتی نیستیم، گفت: طلا با عبور از سقف تاریخی خود به ارقام حدود ١٩٧٠ دلار رسید که براساس پیش‌بینی بیشتر بانک‌های بزرگ دنیا، کماکان افزایش قیمت طلا در میان‌مدت و بلندمدت ادامه‌دار خواهد بود.

امیرباقری با بیان اینکه طلا به ذخیره سرمایه برای افراد و بانک‌های بزرگ دنیا تبدیل خواهد شد، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، اتفاق رخ داده در حوزه کامودیتی‌ها و رشد کلیت قیمت کامودیتی‌ها با شاخص دلار است که این امر در میان‌مدت و بلندمدت به سود کامودیتی‌ها و سهام کامودیتی محور خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: اکنون قیمت‌گذاری کامودیتی‌ها براساس شاخص دلار، محوری برای رشد قیمت کامودیتی‌ها در میان‌مدت و بلندمدت خواهد بود که این موضوع می‌تواند سهام کامودیتی محور و کلیت شاخص بورس را با رشد و اقبال سهامداران مواجه کند.

پیش‌بینی معاملات بورس در هفته جاری

امیر باقری پیش‌بینی خود از روند معاملات بورس در هفته جاری اینگونه بیان کرد: در هفته جاری با نوسانات چشمگیر قیمتی مواجه خواهیم بود و یک سری از سهام از صف خرید به صف فروش و از صف فروش به صف خرید حرکت می‌کنند و تاکنون علائمی که دال بر ریزش شاخص بورس باشد در بازار مشاهده نشده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در برخی از روزهای معاملاتی، روند مثبت بازار است اما به طور کلی با بازار پرعرضه‌ای همراه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه در هفته جاری شاهد شتاب در رفتارهای هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران هستیم، گفت: هیجان همیشه آفت سرمایه‌گذاری‌ها بوده که توصیه ما به سهامداران پرهیز از هیجان و نگاه به کلیت بازار است.

امیرباقری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن فعالان بازار را به خود مشغول کرده است در مورد سهام موجود در صندوق دارا دوم و دارا سوم است که چه اتفاقی برای مسیر صعودی آنها اتفاق می‌افتد و سرمایه‌گذاران باید چه تصمیمی را برای این سهام اتخاذ کنند، گفت: واضح است که رشد سهام این صندوق‌ها با چنین سرعت زیادی، با کلیت اقتصاد داخلی و جهانی همخوانی نداشته و قطعا این سهام با توجه به رشدی که داشتند نیازمند اصلاح هستند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر