|
کدخبر: 111170

غزر به چه علت در بورس عرضه اولیه نشد؟

مدیرعامل زر ماکارون اعلام کرد: افزایش قیمت در کدال ابهاماتی ایجاد می‌کرد که باید اطلاعاتی نسبت به آن اصلاح می‌شد، پس از انجام این اقدامات عرضه اولیه غزر انجام خواهد شد.

بورس غزر به چه علت در بورس عرضه اولیه نشد؟

«با توجه به استعلام جدید واصله و ضرورت بررسی آخرین وضعیت ترهین دارایی‌های شرکت زر ماکارون عرضه اولیه امروز انجام نخواهد شد.» این پیامی بود که از کارگزاری‌ها به سهامداران ارسال شد. چند روز بعد از لغو عرضه اولیه هم، محسن امینی، مدیرعامل زر ماکارون اعلام کرد: «افزایش قیمت در کدال ابهاماتی ایجاد می‌کرد که باید اطلاعاتی نسبت به آن اصلاح می‌شد، پس از انجام این اقدامات عرضه اولیه غزر انجام خواهد شد.»

نکته جالب‌توجه که از چشم سهامداران پنهان نمانده بود بخشی از صحبت‌های مدیرعامل زر ماکارون بود. او گفته بود که برای اجرای برنامه جشن‌گونه‌ای که در حاشیه مراسم عرضه اولیه شرکت‌ها برگزار می‌کنیم، در حال آماده کردن جشن عرضه اولیه زرماکارون بودیم و حتی مرحله آماده‌سازی بادکنک‌ها نیز انجام شده بود که به‌طور ناگهانی اعلام کردند عرضه متوقف شده است. این دومین بار بود که عرضه زر ماکارون در بورس لغو می‌شد و فعالان بازار سرمایه از این موضوع حسابی شاکی شده‌اند، در حدی که نسبت به گذشته با زبان انتقادی‌تری به صحبت‌های مسوولان درباره لغو عرضه غزر واکنش نشان دادند. برای مثال یکی از فعالان بازار در صفحه شخصی خود و در واکنش به صحبت‌های مدیرعامل زر ماکارون که بیان کرده بود آماده‌سازی بادکنک‌ها هم انجام شده بود اما عرضه لغو شد، نوشت: «عزیزدل، شما شرکتت را بادکنکی قیمت نذار، که بورس عرضه را کنسل نکنه! » و یکی از خبرنگاران حوزه بورس هم در صفحه شخصی خود نوشت: «عرضه اولیه «غزر» آدم را یاد عرضه اولیه «برکت» می‌اندازد که تا مدت‌ها برای خریداران سودی نداشت.‌‌»

فردین آقابزرگی: کارشناس بازار سرمایه دو دلیل را برای، عرضه نشدن اولیه غزر بیان می‌کند. دلایلی که به گفته او تنها حدس و گمان است و باید دید در هفته‌های آینده وضعیت این نماد به چه سمت و سویی می‌رود. او دلیل اول خود را وضعیت عرضه، تقاضا و شاخص معرفی می‌کند و می‌گوید: «این موضوع می‌تواند یکی از دلایلی باشد که عرضه برخی از سهام‌ها در مقاطع خاصی به دلیل هیجان‌های مقطعی بازار انجام نمی‌شود.» آقابزرگی ادامه می‌دهد: «هفته گذشته هم اوضاع‌واحوال بورس از لحاظ شاخص مناسب نبود. برای همین یکی از دلایل می‌تواند این باشد که صبر کرده‌اند تا شرایط بازار عادی شود.» این کارشناس بازار سرمایه درباره دلیل دوم خود می‌گوید: شرکت زر ماکارون یکی از شرکت‌هایی بود که از آن اطلاعات خاصی درخواست کرده بودند که این شرکت با تاخیر این اطلاعات را تحویل داده بود که این موضوع هم می‌تواند دلیل دیگری بر عدم عرضه نماد غزر در بورس باشد. او درباره چرایی این موضوع نیز می‌گوید: در فرآیند پذیرش شرکت‌ها در بورس، تمام مسائل باید طبق چارت زمانی پیش برود. اگر شرکتی چارت زمان‌بندی را نادیده بگیرد و بخواهد زمان را در اختیار خودش داشته باشد، کار نادرستی صورت گرفته است. چراکه باید طبق برنامه هماهنگ شده ناظر سازمان بورس کارها را انجام دهد مگر در موارد استثنا.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر