|
کدخبر: 107426

عرضه اولیه سیتا و افزایش عمق بازار سرمایه

حمید حاج اسماعیلی - کارشناس حوزه کسب و کار

بورس عرضه اولیه سیتا و افزایش عمق بازار سرمایه

ورود شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار به بازار سرمایه کمک می‌کند عمق بازار سرمایه و توان اقتصادی شرکت‌های بیشتر شود. درباره سیمان تامین نیز با توجه به ارزش پرتفوی سرمایه‌گذاری این شرکت که بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد می‌توان این نتیجه را گرفت که ورود این شرکت به بورس علاوه بر تمام مزیت‌های بورسی شدن منجر به عمق دهی بیشتر به بازار سرمایه می‌شود و توان اقتصادی این شرکت نیز افزایش می‌یابد.

با این حال باید در نظر داشته باشیم که واگذاری بخشی از شستا و شرکت‌های تابعه آن در بازار سرمایه به دلیل چندرشته‌ای بودن دارای پیچیدگی هایی زیادی است. با این حال به دلیل شفافیتی که در بورسی شدن وجود دارد، پس از عرضه تحلیل این سهم‌ها به اندازه گذشته پیچیده نخواهد بود.

علاوه بر این ورود شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین به بورس مزیت‌های دیگری هم دارد که از مهم‌ترین آنها به تاثیر آن بر صنعت سیمان اشاره کرد. تمام شرکت‌های سیمانی این هلدینگ که در کل توان تولید ۳۰ درصد از سیمان کشور را دارد، به جز یک شرکت بورسی هستند. این در حالی است که هلدینگ بالادستی این شرکت‌ها بورسی نبود و پس از ورود به بورس تمام صنعت سیمان در شستا بورسی و شفاف می‌شود.

 ورود شرکت‌ها به بورس و به ویژه شرکت‌های دولتی یا شرکت‌های وابسته سازمان تامین اجتماعی و شستا در راستای شفافیت اقتصادی است و از این رو باید اتفاق‌های این چنینی را به فال نیک گرفت. شرکت هایی که زیر نظر شستا فعالیت می‌کنند باید با درآمد حاصل از محل فروش محصول و خدمات بهترین حوزه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند تا با سود به‌دست آمده نیز بتوانند خلق ثروت کنند.

 

نویسنده: حمید حاج اسماعیلی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها