|
کدخبر: 107416

عرضه اولیه سیتا گامی روبه جلو

پیمان مولوی - کارشناس اقتصادی

هر عرضه‌ای از شرکت‌ها گامی رو به جلو برای سهام‌داران به شمار می‌رود که گزینه‌ای جدید برای سرمایه‌گذاری در اختیار داشته باشند. هر هلدینگ بزرگی که وارد بازار سرمایه می‌شود اطلاعات جدیدی وارد بازار می‌کند که سهام‌داران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند که این امر باعث شفافیت در بازار می‌شود و قدرت تحلیل را برای تحلیلگران بالا می‌برد زیرا قابلیت مقایسه را برای آنها‌ فراهم می‌کند.

پیمان-مولوی

برای مثال، تسلا در امریکا داده‌هایی را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهد و هنگامی که سهام‌داران از داده‌های این خودروسازی بزرگ آگاهی می‌یابند بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند و در نتیجه، شفاف‌سازی ایجاد می‌شود.

هر چه تعداد شرکت‌هایی که سهام خود را عرضه می‌کنند بیشتر باشد قابلیت مقایسه بالاتر می‌رود؛ مهم است که سهام ۱۰ پتروشیمی در بازار باشد یا ۲۰ پتروشیمی. همچنین هنگامی که سهام شرکت‌های متعددی وارد بازار شود، برای مثال، سیمان، کشاورزی، فولاد و... این روند کمک می‌کند تا از یک طرف بورس دماسنج اقتصاد باشد و از طرف دیگر رویکرد علمی به سرمایه‌گذاران می‌دهد چون داده‌‌ها قابل اتکا می‌شود و سرمایه‌گذاران با دانش بیشتری سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

در چند ماه اخیر میزان معامله‌ها افزایش یافته و بازار سرمایه بسیار جذاب شده است. در این راستا، عرضه‌های اولیه سبب افزایش معاملات شده؛ توسعه‌ای که به عمق‌بخشی بازار سرمایه کمک می‌کند.

اگر عرضه‌ها مبتنی بر صحت اطلاعات برای سهام‌داران باشد می‌تواند تقاضای متناسب را ایجاد کند و از این طریق برای سرمایه‌گذار جذاب می‌شود و بازار را بهبود می‌بخشد.

هر چه عرضه‌های اولیه بیشتر باشد، به جذب نقدینگی بیشتر و کاهش تورم می‌انجامد که سبب بهبود شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی می‌شود و تداوم این کار توسعه اقتصادی را در پی خواهد داشت.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها