|
کدخبر: 106996 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

اخبار مهم امروز بورس را از دست ندهید ( ۹۹/۰۴/۰۸ )

در این گزاش به چند خبر مهم بورس پرداخته شده است

بورس اخبار مهم امروز بورس را از دست ندهید ( ۹۹/۰۴/۰۸ )

بورس همچنان سبز ماند

​شاخص کل بورس در روز یکشنبه ۸ تیر و در پایان معاملات با رشد ۲۵ هزار و ۶۷۴ واحدی همراه شد و به یک میلیون و ۴۹۱ هزار و ۹۵۲ واحد رسید.

شاخص هم وزن امروز اما رشد منفی داشت و با ۱ هزار و ۴۴۳ واحد عدد ۴۴۰ هزار و ۱۷۱ واحد را نشان داد.

به گزارش گسترش نیوز ارزش معاملات نیز ۲۰۷ هزار و ۸۰۹ میلیارد شد.

در معاملات امروز نمادهای "فارس"، "فولاد" و "وپارس " به ترتیب با ۳۳۸۷، ۲۹۷۱ و ۲۶۰۰ واحد بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را ثبت کردند.

پربیننده‌ترین نمادهشای بورسی نیز وبملت، خگستر و فملی بودند.

بورس در برهه تاریخی و سرنوشت ساز

یاسر فلاح اظهار کرد: ما در یک دوره تاریخی هستیم و باید قدر این فرصت را بدانیم در هر صورت اتفاق بسیار بزرگ و با اهمیتی در حال وقوع است.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس درباره علت عدم رشد زیرساخت‌های بازار سرمایه با وجود افزایش سرمایه در بورس گفت: زیرساخت‌ها و مباحث در بورس همانند حوزه‌های فناوری اطلاعات نیست که یک شبه رشد کند بلکه فرآیند‌ای است زمانبر کاملاً سنگینی است و از آنجایی که میل به سرمایه‌گذاری در بورس در کشور ما خیلی بالا نبوده است و این روزها یک اتفاق بسیار خوب در حال وقوع است و آن این است که میل به سرمایه‌گذاری جهت درست خودش را پیدا کرده و به سمت بورس روانه شده است، ‌به هر حال اگر کسی میل به نوسان‌گیری دارد این میل به نوسان‌گیری خودش را باید در بورس تخلیه کند و باید اینجا به دنبال این باشد که از طریق خرید سهام شرکت‌های خوب از این نوسانات بازار بهره‌مند شود نه اینکه به سراغ بازارهای غیرمولدی مثل ارز و سکه برود.

علت استقبال غیرمنطقی مردم از بازار بورس

وی در ادامه به سوالی دگر درمورد علت استقبال غیرمنطقی مردم از بازار بورس پاسخ داد و اینچین اظهار کرد: اولا که استقبال از بوس اصلاً غیرمنطقی نیست و ما در یک دوره تاریخی هستیم و باید قدر این فرصت را بدانیم در هر صورت اتفاق بسیار بزرگ و با اهمیتی در حال وقوع است که اقتصاد کشورمان از یک اقتصاد بانک محور و متکی به بازار پول به یک اقتصاد سرمایه محور بدل شود و این امر مهم در حال وقوع است.

وی ادامه داد: اگر کشور ما می‌خواهد متکی به درآمدهای نفتی نباشد باید شرکت‌ها و بنگاه‌ها بیایند و در بازار سرمایه شرکت کنند و سوق داده شوند به سمت واگذاری بخشی از مالکیت شان در بورس و این اتفاق به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا آنها هم تامین مالی خوبی داشته باشند و هم از روش‌های دیگر تأمین مالی مثل افزایش سرمایه یا انتشار انواع اوراق مالی در بورس بهره‌مند شوند.

فلاح ادامه داد: بورس کمک می‌کند شرکت‌ها شفاف مالی شوند و مردم هم که سهامداران آنها هستند به دقت آنها را بررسی می‌کنند و شرکت‌ها از طریق افزایش تولید و از طریق صادرات می‌توانند کسب منفعت کنند و قیمت سهامشان ارزش پیدا می‌کند و معتبر می‌شوند اینها اولویت‌هایی که در بورس به وجود می‌آید.

تعداد کارگزاری‌های معتبر در ایران

مدیر روابط عمومی سازمان بورس تعداد کارگزاری‌های معتبر در ایران را اینچنین بیان کرد: در حال حاصر ۱۰۸ کارگزاری فعال در کشور داریم و این ۱۰۸ کارگزاری در حدود ۱۸۰۰ ایستگاه معاملاتی در کل کشور دارند.

فلاح ادامه داد: ما کارگزاری‌های دولتی داریم همانند بانک‌های ملی، سپه و کشاورزی که کارگزاری دارند البته این کارگزاریها در ایران دولتی هستند و آنچنان در کشور گسترش پیدا نکردند، اما شعب کارگزاری‌های بخش خصوصی مثل مفید، آگاه، فارابی و اقتصادبیدار در کشور توسعه پیدا می‌کنند

وی ادامه داد: به نظرم باید به سراغ کارگزاری‌های که می‌توانند در کشور توسعه بدهند و مردم را با فرهنگ سهامداری آشنا کنند برویم و تعداد کارگزاری‌ها را بیشتر کنیم.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در پایانه درباره علت مشکل ایجاد شده در کارگزاری آگاه گفت: دیتاسنتر کارگزاری آگاه روز چهارشنبه سوخت و مشکل سخت افزاری پیدا کرد و سبب شد که شایعات و حرف‌هایی در فضای مجازی مطرح شود که واقعیت ندارد.

فلاح ادامه داد: بلافاصله بعد از این مشکل تیم از سازمان بورس و کارگزاری آگاه وآن شرکت نرم افزاری که ارائه دهنده خدمات برخط به کارگزاری آگاه بود مشغول بررسی شدند.

سود چشمگیر بورس بازان در امسال

شاخص بورس از ابتدای امسال در مدت ۶۲ روز معاملاتی، با ثبت بیش از ۹۰۶ هزار واحد رشد، بازدهی ۱۷۶ درصدی را در این مدت نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است.

در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در امسال در مدت ۶۲ روز معاملاتی، تعداد ۵۳۵ میلیارد و ۹۹۳ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۵۷۶۲ هزار و ۶۴۱ میلیارد ریال در ۷۸ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۱۸ دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفته است.

همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۳۱۹ میلیارد و ۹۱۴ میلیون سهم به ارزش ۲۹۱۶ هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال در ۳۵ میلیون و ۵۷ هزار و ۱۲ نوبت در بازار اول، ۲۰۱ میلیارد و ۷۴۳۹۱۴ میلیون سهم به ارزش ۲۶۴۰ هزار و ۵۸۶ میلیارد ریال در ۴۲ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۱۶ نوبت در بازار دوم، ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار برگه به ارزش ۱۹ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال در ۵ هزار و ۳۴۸ نوبت در بازار بدهی، ۱۴۸۰ هزار قرارداد به ارزش ۲، ۴۰۵ میلیارد ریال در ۵۳ هزار و ۹۸۲ نوبت در بازار مشتقه و ۱۴ میلیارد و ۳۱۵ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۱۸۳ هزار و ۵۳۳ میلیارد ریال در ۹۶۰ هزار و ۶۶۰ نوبت مورد معامله قرار گرفته است.

شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۵۱۲ هزار و ۹۰۰و احد آغاز کرده است، تاکنون با ۹۰۶ هزار و ۵۵۳و احد رشد، معادل ۱۷۶.۷۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

شاخص بازار اول نیز در این مدت با رشد ۷۰۴ هزار و ۴۲۴ واحدی و شاخص بازار دوم با رشد یک میلیون و ۶۶۳ هزار و ۳۲و احدی به ترتیب ۱۹۴.۲ و ۱۵۲.۸۴ درصد افزایش داشته‌اند.

صدور کدهای بورسی افزایش یافت

عضو شورای‌عالی بورس، گفت: طی این مدت کد‌های فعال بورس ۷۰ درصد افزایش یافته و در سه ماهه اول امسال ۴ میلیون کد جدید صادر شده است.

حسین سلاح‌ورزی صبح امروز (یکشنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در گزارشی درخصوص شرایط بازار سرمایه در سخنانی، گفت: طی این مدت زمانی، ارزش بازار سرمایه از ۸۱۴ میلیارد تومان به ۵ هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان افزایش یافته است. در فاصله رمانی بین فروردین ۹۸ تا خرداد ۹۸ ارزش بازار سرمایه رشدی ۵۹۷ درصدی داشته است.

عمده‌ترین دلایل این رشد بی‌سابقه را ورود سیل نقدینگی به بورس و افزایش نرخ تورم و ارز عنوان کرد و افزود: هرچند در زمینه این رشد انتظارات تورمی و حمایت‌های دولتی و حاکمیتی از بورس از جمله معافیت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز بی‌تاثیر نبوده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: ورود نقدینگی حقیقی از فروردین ۹۸ تا پایان خرداد ۹۹ بیش از ۸۶ هزار میلیارد تومان بوده که تنها در پنج ماهه اخیر ۷۲ هزار میلیارد تومان از این رقم وارد بازار سرمایه شده است.

عضو شورای‌عالی بورس، تصریح کرد: طی این مدت کد‌های فعال بورس ۷۰ درصد افزایش یافته و در سه ماهه اول امسال ۴ میلیون کد جدید صادر شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، گفت: در حالی که ثبت نام در سامانه سجام در فروردین ۹۸ حدود ۴۸ هزار نفر بوده، اما در پایان اردیبهشت امسال این رقم به بیش از ۴ میلیون نفر رسیده است. وی تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که برای استفاده از فرصت نقدینگی بورس، ورود شرکت‌های جدید تسهیل شود.

تفاهمنامه جدید برای ایجاد پنجره واحد ورود در بورس

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، اعلام کرد: قرار است تفاهمنامه‌ای را با وزارت اقتصاد، سازمان بورس و فرابورس امضا کنیم تا فرآیند ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه تسهیل شود.

سلاح‌ورزی توضیح داد: شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه در این پنجره واحد ثبت نام کرده و در سریعترین زمان ممکن درخواست ورود آنها بررسی خواهد شد. امیدوار هستیم با افزایش عرضه، قدری از عطش موجود در بورس برطرف شده و افزایش شاخص کل کنترل شود.

عضو شورای‌عالی بورس، اظهار کرد: اصلی‌ترین گره درباره واگذاری سهام دولت، واگذاری مدیریت است و باید از طریق مدیریت پیمان امکان اداره مدیریت برای بخش خصوصی فراهم شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، گفت: خواهان تشکیل صندوق پروژه و قرار دادن ۸۰۰ میلیارد تومان طرح‌های نیمه تمام در بورس هستیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها