|
کدخبر: 99873

چه سهامی را در بورس خریداری کنیم؟

مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد بازار ادامه داشته باشد، گفت: کاهش مقطعی که در برخی از سهام یا شاخص دیده می‌شود، روند طبیعی بازار است و جای نگرانی نیست.

اقتصاد چه سهامی را در بورس خریداری کنیم؟

زهرا دفتری در این خصوص، اظهارکرد: خیلی عوامل در رشد سهام تاثیر دارد، بعد از چهار سال دوره رکود قاعدتا بورس باید وارد یک مرحله رونق می‌شد.

وی ادامه داد: بازارهای موازی بورس مانند طلا، مسکن، ارز و... رشد کرده بودند و جذابیت خود را از دست داده بودند نقدیندگی از بازارهای دیگر به علت قیمت حداقلی که وجود داشت به سمت بازار بورس آمد.

مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه، حمایت اخیر دولت از بازار سرمایه را عامل دیگری برای استقبال از بازار دانست و گفت: برای داشتن بازاری کارا و عمیق باید تقاضا و عرضه در بازار وجود داشته باشد که بازار بورس با افزودن و پذیرش شرکت‌های جدید، عمق پیدا کرده و دولت نیز با وارد کردن شرکت‌های بزرگی همچون شستا در واقع به این تعمیق کمک کرده، علی‌ای‌حال همه این عوامل دست به‌دست هم داده تا بازار بورس این شرایط فعلی را پیدا کند و قیمت سهام در حال رشد باشد.

وی اشاره‌ای نیز به تاثیر نرخ ارز بر بازار بورس داشت و افزود: بسیاری از شرکت‌های بازار صادرکننده هستند و با قیمت جهانی کار می‌کنند به تبع باید متناسب با قیمت‌های جهانی باشند، از سویی دیگر شرکت‌ها و کارخانه‌ها دارای تأسیسات و عوامل ثابتی هستند که با افزایش قیمت مسکن، زمین و... دارایی‌های ثابت آنها نیز دستخوش افزایش قیمت شده است.

دفتری، تورم را از دیگر عوامل تاثیرگذار دانست و اضافه کرد: این واحدها و شرکت‌ها کالا تولید می‌کنند، تولیدات هم دستخوش تغییر قیمت است که با افزایش قیمت تولیدات سود هم بیشتر می‌شود.

این مسؤول، شرایط فعلی بازار بورس را کاملا نرمال توصیف کرد و افزود: کسی که وارد بازار می‌شود باید با دیدی باز و مطالعه وارد بازار شود به طوریکه وارد هر سهمی نشود خیلی از سهم‌های بازار بورس ممکن است روزی پنج درصد مثبت بخورند، ولی ریسک خرید آنها بالا باشد.

وی گفت: سهامی را خریداری کنید که بنیاد قوی داشته باشد و علاوه بر داشتن سود مناسب، نسبت به کلیات بازار رشد نکرده باشد، برخی از شرکت‌ها ممکن است حباب‌گونه رشد کنند ولی بنیان خیلی ضعیفی داشته باشند.

دفتری وضعیت بازار را تقریبا مثبت و مساعد اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد بازار همچنان ادامه داشته باشد و کاهش مقطعی که احیانا در برخی از سهام و یا شاخص دیده می‌شود، طبیعی است و جای نگرانی نیست.

 

سهام عدالت خود را به هیچ وجه نفروشید

 

مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای نیز به بحث سهام عدالت داشت و گفت: مردم با مراجعه به سایت آزاد‌سازی سهام عدالت می‌توانند روش مستقیم را انتخاب کنند یعنی دارایی خود را آزاد کنند و خودشان مستقیم درباره سهمشان تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: اگر هم اصلا ثبت‌نام نکنند به معنی این است که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند و سهام خود را به شرکت سرمایه‌گذاری استانی که قبلا این سهم را در اختیار داشته واگذار کرده و این آنها هستند که تصمیم می‌گیرند که سهم را بفروشند یا نه.

دفتری تصریح کرد: سهام عدالت هنوز قابل خرید و فروش نیست و اگر خارج از بورس به صورت توافقی، قراردادی و وکالتی معاملاتی انجام شود برای بازار بورس قابل قبول نیست تنها فردی که اوراق به‌نام را در دست دارد اجازه فروش دارد که فعلا ارزش واقعی سهام عدالت نیز مشخص نشده است، لذا فعلا سهام عدالت خود را به هیچ وجه نفروشید.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که سهام عدالت از طریق بورس قابل خرید و فروش شود به کد معاملاتی نیاز است چون کالایی که در بازار بورس مبادله می‌شود اوراق بهادار است و کالای فیزیکی نیست.

دفتری خطاب به کسانی که اصلا آشنایی با بازار بورس ندارند و تمایلی نیز برای این آشنایی ندارند، گفت: این افراد از صندوق سرمایه‌گذاری شرکت‌های کارگزاری استفاده کنند تا به مدیران این صندوق‌ها اجازه دهند تا برای سهام آنها تصمیم بگیرند.

 

منبع: فارس
  • فرشاد ارسالی در

    برعکس بسیاری از کارشناسان که ارتباط رشد شاخص بورس با میزان تورم و برابری نرخ ارز را در نظر نگرفته و رشد شاخص کل را حبابی میدانند کارشناس فوق کاملا منطقی و درست علت افزایش قیمت سهامها و شاخص و همینطور اینده انرا بیان نموده است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها