|
کدخبر: 104707

سرمایه گذاری در بورس خوب یا بد؟

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ضمن بررسی روند امروز معاملات بازار سهام، معرفی دو نماد دارای بیشترین ارزش و وضعیت بازارهای جهانی و رقیب، پیش‌بینی کرد روند صعودی بورس با قطعیت ادامه دار خواهد بود.

بورس سرمایه گذاری در بورس خوب یا بد؟

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز این هفته بازار سهام اعلام کرد: در معاملات امروز اگر چه در دقایق ابتدایی شاهد بروز هیجان در معاملات بودیم اما هر چه به پایان معاملات نزدیک شدیم از شدت هیجان کاسته شد و تقاضاهایی که از ساعات پایانی معاملات روز گذشته جان گرفته بود، دوباره رشد کردند.

اگر چه در معاملات دیروز شاخص افت کرده بود و به پایین تر از کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید اما امروز در کانال بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تثبیت شد. بحث تجدید ارزیابی‌ها دارایی‌ها و اصلاحات قیمتی که در بسیاری از صنایع از جمله سیمانی‌ها، لاستیکی‌ها و دارویی‌ها مطرح است باعث شده بازار همچنان میل به صعود داشته باشد. در این بین انتظارات تورمی موجود در بازار، محرک رشد در بسیاری از نمادها شده است.

بر اساس آخرین اخبار، تصمیمات جدیدی برای قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی ‌در انجمن صنعت نفت گرفته شده که نیازمند تایید ستاد تنظیم بازار است. این موضوع باعث شد امروز در گروه پالایشی‌ها به جز "شتران"، سایر نمادهای پالایشی با موقعیت‌های فروش دنبال شوند.

در گروه خودرویی‌ها شاهد حضور پررنگ خریداران بودیم. نمادهای "خودرو، خساپا" با تشکیل صف قدرتمند همراه شدند. اغلب نمادهای این گروه نیز در سقف مجاز قیمتی معامله شدند.

در پایان معاملات امروز، شاخص کل با رشد ۱۴ هزار و ۶۹۹ واحدی به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تایی و شاخص هم وزن با افزایش ۸ هزار و ۷۶۰ واحدی به کانال ۳۸۹ هزار و ۳۳۶ واحد رسیدند.

نماد‌های " اخابر و خودرو " بیشترین تاثیر مثبت و نماد‌های " فولاد و فارس " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۱۳.۲ و ۵.۴ هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای "شپنا و شتران " با ۱.۴ هزار میلیارد تومان و ۹۰۸ میلیارد تومان بود. امروز ۹۶۳ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها به بازار تزریق شد.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب

در نخستین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، اغلب کامودیتی‌ها کاهش داشتند. مس، روی، سرب و آلومینیوم از جمله فلزات اساسی هستند که در حدود ۰.۵ تا یک درصد نوسان منفی داشته‌اند. درحال‌حاضر مس به ۵۷۰۵ دلار، روی ۱۹۷۲ و هر انس طلا به ۱۷۲۴ دلار رسیدند.

طلای سیاه نیز بعد از چند هفته که روند صعودی داشت وارد فاز اصلاح شده است. هر بشکه نفت برنت با کاهش یک درصدی به ۳۸.۳ دلار رسیده و هر بشکه نفت خام WTI نیز در محدوده ۳۵ دلار معامله می‌شود.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می‌دهد نرخ هر دلار امریکا در محدوده ۱۸ هزار و ۲۴۰ تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را ۱۷ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۷ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد

رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت اعلام کرد: برخی از شرکت‌های شستا در هفته‌های آتی ۲ هزار میلیارد تومان عرضه اولیه در بورس خواهند داشت. این عرضه اولیه بازار سرمایه را مستحکم می‌کند و نمی‌گذارد حبابی وارد شود.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: امکان تغییر روش آزادسازی سهام عدالت در سامانه از مستقیم به غیرمستقیم برقرارشده است. بر اساس اعلام سخنگوی سهام عدالت این هفته در شورای‌عالی بورس درباره تغییر روش مستقیم به غیرمستقیم تصمیم گیری می‌شود.

علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد: بورس مسکن راه‌اندازی می‌شود قرار است با تمهیدات بانک مرکزی میزان تسهیلات مسکن افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس باتوجه به شیوع کرونا، استعلام نظر رئیس سازمان و دیدگاه جمعی از مشارکت‌‌کنندگان از عدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در امسال خبر داد.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش ۲۱۶ ریالی به دلار ۱۵۶۸۷۰ ریالی اعلام شد.

پیش‌بینی روند بورس

نگاهی به متغیرهای اقتصادی اثرگذار بر بورس نشان می‌دهد با قطعیت روند صعودی این بازار ادامه دار خواهد بود. برای مثال می‌توان از کاهش نرخ سود بانکی به‌عنوان مهم‌ترین عامل ذکر کرد تا جایی که تثبیت این نرخ در شبکه بانکی در محدوده ۱۵ درصد، انگیزه زیادی برای ورود سرمایه‌گذاران به بورس ایجاد کرده است.

عامل دیگر به انتظارات تورمی پیش رو باز می‌گردد. از آنجا که ثبات ارزش ریال تداوم زیادی نخواهد داشت و نرخ تورم نیز قابلیت ماندگاری در سطوح کنونی را ندارد بنابراین با ایجاد یک تصور فراگیر از تشدید موج تورم قیمت‌ها در آینده، نوعی گریز از نگهداری ریال شکل گرفته که نوع پررنگ آن در هجوم به سمت بورس قابل مشاهده است.

از دیگر عواملی که می‌تواند بر تداوم روند صعودی بازار سهام مهر تایید بزند رفتارهای دولت و اظهارنظرهای مسئولان است که نشان می‌دهد روند موجود در بورس مطلوب سیاست‌گذاران است و اگر روزی با مشکل مواجه شود با حمایت مانع از افت آن خواهند شد.

 

منبع: بورس پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها