|
کدخبر: 101267

چرا بازار بورس ایران هیجانی است؟

یک کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: افق کوتاه مدت سرمایه‌گذاران در بازار سهام در کنار ورود اندک نقدینگی به این بازار می‌تواند باعث شود بازار در حالت اصلاحی قرار گرفته و یا اصلاحش به طول انجامد.

بورس چرا بازار بورس ایران هیجانی است؟

عباسعلی حقانی نسب درباره روند آتی بازار سهام اظهار کرد: از آنجا که شاخص هم وزن منفی و شاخص کل مثبت است می‌توان اینگونه استنباط کرد که این رشد شاخص کل به دلیل حمایت‌هایی است که نهادهای مسئول به عمل آوردند.

وی با اشاره به اینکه چهار حالت صف فروش، صف خرید، متعادل مثبت، متعادل منفی در بازار وجود دارد، افزود: بازار بورس ما به دلیل مختصات هیجانی فقط در یک حالت حال خوبی دارد و آن زمانی است که صف خرید باشد. در غیر این صورت بازار تمایل به منفی شدن و کاهش یافتن دارد. این هم منتج از ساختار معاملاتی بازار و دامنه نوسان و حجم مبنا است.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه ادامه داد: یکی دیگر از دلایل هیجانی بودن این بازار نیز چشم‌انداز تحلیلی کوتاه مدت فعالان بازار است. از آنجا که در کوتاه مدت نیز ممکن است چشم‌اندازی صحیحی وجود نداشته نباشد، افرادی که با پیش‌بینی رشد اقدام به خرید سهام کرده‌اند ممکن است فروشنده شده و بازار را به سمت منفی بکشانند.

حقانی نسب خاطرنشان کرد: عرضه سهام عدالت هم در شرایط فعلی مزید بر علت شده خود آن هم ممکن است زمینه‌ای ایجاد کند تا بازار به سمت فروش متمایل شود. از سوی دیگر به دلیل اینکه در این مدت پول زیادی هم بر خلاف تبلیغات بسیار مبنی بر ورود پول به بازار، (۴۵ هزار میلیارد تومان پول زیادی نیست) وارد بازار سرمایه نشد، زمینه برای اصلاح فراهم آمد.

وی افزود: باید توجه داشت که در حقیقت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پول باید وارد بازار سرمایه می‌شد که بتواند رشد بازار را توجیه کند. همچنین به دلیل آزادسازی سهام عدالت با مکانیزم معاملاتی موجود باعث شده است تا در افق سرمایه‌گذاری افراد به دلیل ابهام در چشم‌انداز موجود، کوتاه مدت باشد. این امر می‌تواند باعث شود بازار در حالت اصلاحی قرار گرفته و یا اصلاحش به طول انجامد.

 

منبع: ایمنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها